Att känna sig som en liten, liten lus

Felicia profil

I år var det första gången jag hade en bok hos ett förlag på Bokmässan i Göteborg. En känsla som var både helt obeskrivligt härlig – och samtidigt väldigt, väldigt skrämmande.

Det obeskrivligt härliga var så klart att se ”Kanske imorgon” där i montern – bredvid Djävulsdansen, Kajsa Ingemarssons trilogi och Conchita Wursts självbiografi. Att äntligen få ha ett verk med. Att vara utgiven på ett förlag. Att ha nått ett mål.

Det väldigt skrämmande var att jag ofta kände mig sååå liten. Bland de 95 000 besökarna och alla stora, kända författare som höll framträdanden i montrarna bredvid kände jag mig ibland skräckslagen. När jag skulle hålla min andra monterintervju ringlade sig kön till Alex och Sigges signering precis förbi mig, men tja, några lyssnade i alla fall…

Men det kom faktiskt några trogna läsare också (hej, hej, vad roligt att ni tittade förbi!) och det var i alla fall inte helt tomt framför montern. Jag fick signera en del och fick öva på att berätta om boken och mitt författarskap – vilket var hur roligt som helst. Skulle kunna göra det dygnet runt…

Och på något vis, oavsett hur stor eller liten författare man än är, så verkar det vara författarskapets normaltillstånd – det där att ena dagen känna sig genial och oövervinnerlig, och nästa värdelös och överflödig.

Så när jag känner mig som en liten, liten lus i Bokmässans torktumlaraktiga atmosfär så brukar jag tänka på Astrid Lindgrens ord från Bröderna Lejonhjärta: ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man inte en människa utan bara en liten lort.”

Och även om jag än så länge är en liten, liten lus i det stora bokmaskineriet, så vägrar jag vara en lort.

 

IMG_0845  FullSizeRender

Här kommer Bokmässans höjdpunkter i 3-punktsform (sen lovar jag att tjata om Bokmässan för i år):

Bästa montern

  1. Bladh by Bladhs så klart. Särskilt Conchitas signering (Workshop Publishing) och alla människor som kom fram och tackade henne för hennes viktiga arbeta och vad det hade betytt för dem. Det gjorde mig tårögd (och ännu mer som en lus, eftersom hon var så galet elegant där bredvid mig…)
  2. Bokus – att sätta in en fotoautomat var ju så smart för att få viral spridning och dessutom galet roligt!
  3. Storytel – här hade någon tänkt till på riktigt. Intervjuer gjordes i en glasbur så att det gick att höra bra (med lurar som hängde från taket) trots alla ljud från montrarna runtomkring. Relevant, bra intervjuer och snyggt upplagt.

FullSizeRender

 

Roligast på mässan:

  1. Att träffa mina debutantbloggs-kollegor Christina, Fredrik, Thomas och Johan – IRL!
  2. Förlagsmiddag med god mat, kloka ord och gripande samtal.
  3. Poetry Slam i Studieförbundet Vuxenskolans monter. Hur har jag kunnat missa denna underbara och inspirerande sport? Vilka talanger!

FullSizeRender

Jobbigast på mässan

  1. Att det inte fanns några laddningsstationer för mobilen någonstans. Hallååå. 2015!!!
  2. Att Bok&Biblioteks-appen buggade, så efter att ha ägnat en timme åt att lägga upp programpunkter i ”Min mässa” för att ha koll inför dagen, så försvann alltihop bara så där. Uppdatera.
  3. Att stundtals känna sig som en liten, liten lus.

Glad-lus

 

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Att känna sig som en liten, liten lus

  1. Elinas bokliv skriver:

    Det var kul att träffa dig några minuter och få ett fint signerat ex av din bok! 😀

  2. Christina Lindström skriver:

    Här är ytterligare en lus!

  3. feliciawelander skriver:

    Vad kul att du också var där och att du hade en bra mässa! Hade gärna sagt hej. Nästa gång!

  4. annahelgesson skriver:

    Det är så roligt att läsa allas inlägg om Den Stora Händelsen Bokmässan. Ingen är den andra lik.
    Din mässa verkar ha varit kanon. PS. Min också.
    Fina bilder på er debutantbloggare. Hade jag vetat var jag hade hittat er så hade jag kommit och sagt Hej!
    Och du – det fanns många små löss på mässan. ☺

Kommentera

