Lördagsenkäten: När kom du för första gången på att det var skriva du skulle göra?

Felicia profil Felicia Welander:

Det var i sex-sjuårsåldern. Jag minns så väl känslan av att upptäcka den här helt nya världen av ord. För mig var det lite som att bli frälst – en slags aha-upplevelse att det fanns en helt annan dimension. En dimension där man kan fånga sina känslor, sätta dem på ett papper, formulera dem, strukturera dem och kunna dela dem med andra. Då visste jag direkt att jag ville leva ett skrivande liv och det har jag gjort sedan dess – först som skribent och copywriter med att hjälpa andra formulera sina ord och nu även som författare där jag får lyckan att formulera mina egna.

 

10157221_701905456534394_6503728241913565292_n Johan Ring:

Det är jag ännu inte säker på att jag har kommit på…

Fredrik Fredrik Frängsmyr:

Jag skrev faktiskt ner plats och datum första gången jag började skriva en bok. Jag tänkte nog att när jag en gång sitter där och har skrivit 30 böcker så kan det vara ganska kul att komma ihåg när jag började.

Så här såg anteckningen ut: Åkersberga, Söndagen den 4 november 2001, kl 17.14

Jag skrev intensivt i 30 sidor innan jag la ner för att gå och ta en kopp kaffe. Det tog sju år innan jag fortsatte.

Ti blogg Christina Lindström:

När jag gick tredje året på gymnasiet bestämde jag mig plötsligt för att INTE bli journalist, mycket därför att jag vid det laget hade upplevt fasan med skrivkramp före deadline. Då hade jag skrivit artiklar och noveller för dags- och veckotidningar regelbundet i flera år. Som barn och tonåring hade jag fram till sista gymnasieåren varit inställd på att arbeta med eget skrivande som vuxen. Istället sökte jag till Lärarhögskolan och har fokuserat på andras skrivande. Privat har jag dock utöver mitt läsande alltid och utan uppehåll tyckt om att formulera mig i skrift och att leka med ord. För ett par år sedan fick jag en impuls att skriva ett manus och så blev Hälsningar från havets botten till, och därefter ytterligare tio manus. Jag tror att jag vill fortsätta med bokskrivande men det känns inte alltid som en självklarhet

.Thomas Thomas Årnfelt:

Det var faktiskt en ganska svår fråga. Mitt ”skrivmedvetande” har liksom gått i steg. Det finns nån historia jag skrev i högstadiet som fick mig att inse att jag faktiskt kunde skriva ”egna” texter. Texter som hängde ihop, med ett börja och ett slut, texter som inte var skrivna för att någon i skolan sagt att jag skulle, men som jag ändå visade för min svensklärare och fick väldigt positiva kommentarer på.

Jag har skrivit i mitt (inte) debutantporträtt om hur jag och min storasyster spånade texter inne på hennes rum – där någonstans föddes väl författardrömmen.

Sedan har ju skrivandet alltid följt med i vad jag än gjort. Det har på något sätt blivit den röda? – snarare svarta – tråden. I alla sammanhang, både fritidsmässigt och jobbmässigt så har det blivit jag som har skrivit det som skall skrivas, eller till och med kanske inte skulle, men som blev skrivet i alla fall.

Men sedan var det som jag började hela min debutantbloggskarriär med att berätta om, en dag, en julafton, som jag insåg att nu – just nu – skulle jag satsa på mitt skrivande.
När jag fick chansen att hålla min bok. Då kände jag ännu starkare att ”det här – det vill jag ha mer av”.

Nu, när jag träffar folk och pratar om min bok, och om skrivande generellt. Då känner jag bara ännu starkare att det här _är_ jag. Det är det här jag handlar om.

Fast mest känner man väl det när man är mitt uppe i nyskapandet av ett manus. När man är inne i en text. Kanske som allra starkast när skrivångesten släppte i manus två (eller tre beroende på hur man räknar). Ångesten inför att skriva en bok till. Efter att inte ha orkat nyproducera text på jättelänge. Då kände jag att ”Jo, jag kan det här tillräckligt bra för att vilja fortsätta med det och bli ännu bättre”.

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

Kommentera

