10 tankar om en målgrupp

Felicia9

Jag pratade med en agent på Bokmässan (förlåååt jag lovade att inte nämna Bokmässan något mer, men jag kan visst inte låta bli). Han sa att en av det allra viktigaste för att lyckas som författare är paketering. Att du är tydlig med var du skriver och till vem.
Det där har jag tänkt mycket på sedan dess. Vem skriver jag egentligen till?

Eftersom jag är barnsligt förtjust i saker man kan fylla i (tänk ”mina vänner-böcker”) så köpte jag också en rolig ”fylla-i-bok” på Bokmässan (f-n, nu sa jag det där ordet igen!):  Min roman från Nicotext. En av uppgifterna där var att ”Fylla i tio saker som beskriver din målgrupp, de du skriver din roman för”. Så här är min lista:

  1. Du är lässugen
  2. Du vill bli underhållen
  3. Du vill ha en bladvändare – kanske för att läsa på ett tåg eller när du är trött på kvällen.
  4. Du vill ändå läsa om ämnen som känns i hjärtat.
  5. Du är samhällsmedveten.
  6. Du vill ha humor och värme i berättelsen.
  7. Du vill att historien ska kretsa kring relationer mellan människor.
  8. Du vill ha bekräftat att ingen är perfekt och det är det som gör oss människor så fantastiska.
  9. Du är man eller kvinna eller något annat du vill vara och mellan 7 och 102 år (okej här skulle agenten be mig att vara lite mer specifik, men det är svårt eftersom jag har läsare i alla olika åldrar och att ”inkludera” är det vackraste ord jag vet).
  10. Du vill ha oväntade slut.

Vem skriver du till?

FullSizeRender

Det här inlägget postades i Debut, Felicia Welander och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till 10 tankar om en målgrupp

  1. Anna Arvidsson skriver:

    Åh, en sådan lista ska jag med göra! Återkommer! (Hösten rasar på, men det vore supertrevligt att få till en fika, prata skrivande och få köpa din bok, Felicia)

  2. Pia Widlund skriver:

    Jag skriver för människor i min egen ålder men kan tänka mig att både yngre och äldre vill läsa min bok. En spänningsroman om en familj, ett moderns Dallas-drama.

  3. Christina Lindström skriver:

    Det roliga är att nummer ett på min lista just när det gällde min första ungdomsroman var 1) Du är kanske INTE så lässugen, men jag vill hjälpa dig att bli det. Jag tror för övrigt också på att ringa in sin målgrupp.

  4. feliciawelander skriver:

    Kul! Vill gärna höra mer om dina funderingar, om du vill dela.

  5. Skriviver skriver:

    Vilket bra sätt att lista tio saker som beskriver ens målgrupp! Ska omedelbart (eller okej, lite senare idag) sätta mig och göra det 🙂 Annars är det ju ganska svårt det där med målgrupp. Varje gång jag hör någon säga något i stil med det som agenten sade blir jag lite darrig i knävecken. Att veta exakt vad man skriver och för vem är ju typ jättesvårt! Det är tur att mitt manus har tagit mig många år att skriva på, så jag har i alla fall hunnit tänka ordentligt på saken.

    • feliciawelander skriver:

      Ja, visst är det svårt? Men kul att du ska göra det. Dela gärna med dig av vad du kommer fram till!

      • Skriviver skriver:

        Okej 🙂

        Jag skriver min roman för:

        – I första hand kvinnliga personer (även om jag hoppas att fler än folk som identifierar sig som kvinnliga ska kunna gilla den)
        – I första hand unga personer i form av tonåringar eller nyblivna tjugoåringar, (även om jag hoppas att fler än folk som är unga ska kunna gilla den)
        – Folk som älskar det annorlunda, det oväntade, det som sticker ut och tar plats och som överträffar förväntningarna
        – Folk som vill läsa om verkliga människor, om livet och kärleken inte som något romantiserat, utan som det verkligen är, eller kan vara
        – Folk som verkligen gillar att läsa
        – Folk som kanske inte läst så mycket, men som gärna vill läsa mer och är beredda att pröva något nytt
        – Folk som är intresserade av könsroller och klass
        – Folk som själva är kreativa på olika sätt eller som uppskattar att andra är det
        – Folk som tycker att karaktärerna och språket i en berättelse är lite viktigare än själva historien
        – Folk som inte bara vill läsa en bok om sina karaktärer, utan många, många fler

  6. annisvensson skriver:

    Intressant och tänkvärt inlägg. Ska ta mig en funderare till på det där 🙂

Kommentera

