Lördagsenkäten: Äntligen dags för höstläsning – kan du ge 3 boktips?

10157221_701905456534394_6503728241913565292_n  Johan Ring:

Johannes Pinter – 1007
Jens Daniel Burman – Huset
John Ajvide Lindqvist – Rörelsen

Fredrik  Fredrik Frängsmyr:

Neal Stephenson – Snow Crash
Christopher Priest – The Prestige
Andy Weir – The Martian
Älskar film och är nyfiken på både The Prestige och The Martian för att se om böckerna är lika bra som filmerna.

 

Ti blogg  Christina Lindström:

Jessica Sciefauers mästerverk När hundarna kommer. Majgull Axelssons Jag heter inte Miriam. Läser just nu f(ör minst femte gången) Kallocain av Karin Boye med en av mina klasser också. Det är verkligen en alldeles lysande och ständigt aktuell dystopi.

Thomas Thomas Årnfelt:

Just nu har jag en läsblock. Redigerar manus som jag jobbat på ett bra tag – funkar inte för mig att läsa då – och har därför inte så mycket aktuella titlar att tipsa om. Så istället blir det tre jättegamla tips som alltid är bra: En underbar torsdag, Doktor Murkes samlade tystnad, och Historietter.
Författare?
Lite frågesport passar väl på en lördag?

Felicia9 Felicia Welander:

Sanningen om fallet Harry Quebert (Joel Dickner) – för den som vill ha spänning och författartips på samma gång.

Livet efter dig (Jojo Moyes) – för den som vill beröras och hänga med i uppföljaren Arvet efter dig som nyss kom ut.

Big Magic – Creative living beyond fear. New York Bestseller om att leva ett skapande liv utan rädsla av Elisabeth Gilbert (som skrivit Eat, Pray, Love).

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Lördagsenkäten: Äntligen dags för höstläsning – kan du ge 3 boktips?

  1. Ylva skriver:

    Tack för tipsen! Ska prova att läsa flera av dem. Fast jag fastnade i lite statistik. Ser ni det?

    * Att sju av de författare ni tipsade om har namn som börjar på J. Vad betyder det? Skriver författare vars förnamn börjar på J bäst??
    Johannes (Pinter), Jens (Daniel Burman) , John (Ajvide Lindqvist), Jessica (Sciefauer), Joel (Dickner), Jojo (Moyes), John (Steinbeck: En underbar torsdag).

    Sen kommer H, och sen blandad kompott.
    Hjalmar (Söderberg: Historietter), Heinrich (Böll: Doktor Murkes samlade tystnad)Neil (Stephenson)

    Andy (Weir)
    Christopher (Priest)
    Elizabeth (Gilbert)
    Karin (Boye)
    Majgull (Axelsson)

    * Att Johan, Fredrik och Thomas (som jag helt utan att känna er, antar att ni är män) alla tipsade om böcker av manliga författare, dvs 9 stycken.
    * Att Christina och Felicia (som jag helt utan att känna er, antar att ni är kvinnor) tipsade om böcker av fem kvinnor och en man.

    Hm. Kan inte låta bli att låta tankarna rusa fritt och vilt. tror jag läst någonstans i en av Malcolm Gladwells böcker att under ett mattestest på ett universitet så presterade de elever bäst som kände en viss identifikation med den matematiker som föreläsaren nyss pratat om (De testade på olika föreläsningar och hittade på olika likheter, som de nämnde i förbifarten. De elever som kände igen sitt namn eller födelsedag eller något liknande presterade bättre på mattetestet sedan).

    Är själv med i en bokklubb med enbart kvinnliga deltagare, och vi har funderat på om varför vi oftast läser böcker av kvinnliga författare. OBS! Inte alltid, vi försöker jämna ut det. Men det har något med identifikation att göra tror jag.

    Hoppas ni inte tar illa upp, utan bara, som jag, fascinerat undrar över hur vi människor fungerar och inspireras. Mina bästa hälsningar,

    • Thomas skriver:

      Intressant iakttagelse. Fast jag vet inte om jag har något bra svar på varför det blev så. Jag funderade på om jag mest läser manliga författare, och kom på att det gör jag ju inte alls. Tvärtom faktiskt. Jag kom på rak arm bara på två manliga författare jag läst det senaste året. Och det är Fredrik och Johan !!! 🙂 I övrigt är det nog bara kvinnliga vad jag kan komma på… Och kvinnor är klart överrepresenterade även i det som ligger i min ”att läsa så fort jag är klar med redigeringen”-hög. Men visst, de där tre på min lista har väl fastnat, om det har med identifikation eller något annat att göra kan jag inte svara på.

    • Christina Lindström skriver:

      Det är klart att vi inte tar illa upp utan uppskattar din kommentar och tycker att iakttagelsen är intressant! Jag sitter med mobilen nu men svarar mer utförligt när jag har dator till hands och mer tid!

    • Christina Lindström skriver:

      (Skrev så här igår men hittar inte min egen kommentar: ”Det är klart att vi inte tar illa upp utan uppskattar din kommentar och tycker att iakttagelsen är intressant! Jag sitter med mobilen nu men svarar mer utförligt när jag har dator till hands och mer tid!” Nu har jag tid att skriva lite mer.) Själv läser jag något mer av kvinnliga författare än manliga när jag väljer helt fritt utan koppling till mitt jobb eller bokcirkel. Jag tror, som du skriver, att det kan handla om identifikation. Jag läser just nu också Svetlana Aleksijevitjs Kriget har inget kvinnligt ansikte och där resonerar hon runt att hon tycker sig se att män skriver och läser om krigets historia med inriktning på slag, drag och motdrag, framgångar och misslyckanden i kampen, medan hon vill skriva om och höra känslornas historia, historien om liv som levdes och släcktes under kriget. Jag tror att det går att dra paralleller till skönlitteratur. Jag tror att det finns en tendens i litteratur skriven av män att vara snäppet mer inriktad på någon typ av yttre kamp, kanske ett brott eller något likande, och aningen mindre på att vara människa i sig. Jag tror kanske att det är därför jag nog faktiskt tenderar att vara aningen svagare för många kvinnliga författare även om det självklart finns en hel del manliga författare jag också gärna läser.

Kommentera

