Lägesrapport

FredrikEfter 41 veckor har jag hunnit skriva 42 inlägg av de 52 jag ska skriva till Debutantbloggen. I februari när jag hade skrivit fem sex stycken trodde jag inte att jag skulle kunna skriva ett i veckan hela året utan vara tvungen att kopiera tidigare inlägg och smyga in dem igen och hoppas att ingen skulle känna igen dem. Men det har jag inte behövt göra…

än. 🙂

Jag tycker det går ganska bra även om det är mycket jobb. Jag anade att det skulle ta ganska mycket tid att blogga och det har det gjort men det är ju så sjukt roligt att få hänga med Thomas, Christina, Felicia och Johan här så jag skulle inte vilja slippa undan det för någonting i världen.

Jag har haft som mål att skriva färdigt nästa bok under året och även om det tagit mycket längre tid att göra det, (inte själva skrivandet utan allting annat som haft med första boken att göra har tagit mycket längre tid än jag trott. Vilket är en väldigt bra lärdom) så börjar jag i alla fall närma mig att bli färdig med den och då börjar också funderingarna om vad jag ska göra med den. Vart ska jag skicka den? Hur ska jag försöka få ut den? Jag har skjutit de tankarna åt sidan ända tills nu men det är ju såklart inte självklart att jag kommer kunna sälja in nästa bok bara för att jag har sålt in en redan. Det känns nästan ännu läskigare att skicka in nästa manus.

Andra mål jag satt för året som inte haft med skrivande att göra har jag fått ge upp helt och hållet. Det har inte funnits tid helt enkelt. Ett av dem var att hålla en kurs och jag har nu alltså lite mer än två månader på mig att dra igång det arbetet. Innan året är slut ska jag ha bokat datum och lokal och satt ihop det material jag behöver. Inga ursäkter.

Jag har fått svara på mycket fler frågor om min bok och mitt skrivande än vad jag trott. Den absolut vanligaste frågan (som jag fortfarande försöker hitta ett bra svar till) är: Hur går det med boken? Den frågan verkar kanske inte så svår men den är knivigare än man kan tro. Än så länge har jag provat med: Bra, Sjukt bra, Långsamt, Det är ju såklart jätteroligt att den kommit ut, och Grymt. Men nu har jag börjat experimentera lite med svaren. Ibland svarar jag på hur det går med nästa bok för att se om det funkar bättre: Bra, den är snart färdig. Det kan lätt bli förvirrat men jag tror nästan man förväntar sig förvirrade svar av folk som skriver böcker.

Jag har försökt vara aktiv i forum som har med skrivande att göra. Och även blivit inbjuden till saker som jag inte blivit innan jag gått ut med att jag skriver. Som att läsa och kommentera andras skrivande.

Jag har läst fyra av fem av debutantbloggarnas böcker. Nu har jag precis börjat på Felicias bok och också fastnat i den så jag ska verkligen försöka hitta lite tid att läsa färdigt den. Det här är rekord för mig. Jag har inte läst så här många svenska författare samma år någonsin. Jättekul.

Jag har sålt slut på första upplagan av Arytmi.

Och nu är det bara tio veckor kvar av året och vi ska börja titta på ansökningar som kommer in för att ta över stafettpinnen från oss när nyårsdagen kommer.

Nu kör vi.

Det här inlägget postades i Fredrik Frängsmyr. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Lägesrapport

  1. Marie skriver:

    Hej
    Vilket fantastiskt år du har haft. När jag läser ditt inlägg inser jag att det är min tur nästa år. Min bok kommer i april. Tack för att du tipsade om att söka. Det är klart att jag vill bli en av nästa års bloggare. Samtidigt som det verkar ruskigt läskigt, låter det helt underbart.
    Men innan ditt år är till ända återstår några blogginlägg. Jag ser fram emot att läsa dem.

    • nfredrikn skriver:

      Hejsan Marie, och tack för fin kommentar. Självklart ska du söka. Det är få saker som gett mig så mycket i mitt skrivande som Debutantbloggen och vi hoppas såklart att det kommer kännas likadant för de som tar över nästa år.

  2. nfredrikn skriver:

    Tack Charlotte!
    Vi kommer lägga ut mer information om hur man ansöker när det börjar närma sig men det är aldrig för tidigt för att söka. Skicka ett mail där du beskriver dig själv och ditt skrivande och boken du kommer ge ut under 2016 till debutantbloggen@gmail.com så tar vi med det i processen.

  3. CharlotteC skriver:

    Jag tycker att du har hunnit med massor i år! 🙂 Vad spännande att ni får välja ut de nya debutantbloggarna, hur gör man för att ansöka?

Kommentera

