Att få vara sig själv för en stund

Felicia9

För fem år sedan sa jag upp mig från ett bra, roligt, välbetalt jobb med stadig inkomst, centralt läge, hög pensionsförsäkring och trevliga kollegor för att istället satsa på en osäker framtid  med ostadig inkomst, tveksam pensionsförsäkring och mycket hög prestationsångest i en av världens svåraste yrken.

Det har jag inte ångrat en sekund.

Visst, som frilansande författare och skribent saknar jag att ha betald semester, jag saknar min lilla bil som jag inte längre har råd med och jag saknar alla galna gratisfester och kundmiddagar, men det är okej, det kan jag absolut leva med. Men det fins en sak som jag saknar mer än något annat: kollegor.

Därför gör det mig så glad att ha träffat så många skrivande kollegor och vänner under det här debutantåret. Generösa och välvilliga förlagskollegor, författarkollegor, debutantkollegor och inte minst – du som läser debutantbloggen. För vilka står annars ut med att diskutera meningsuppbyggnader, karaktärsupplägg eller förlagsstartegier utan att somna? Och för vilka annars kan man blotta sina skrivarvåndor, sin osäkerhet som nykomling i branschen, sin prestationsångest? Ja, med er kan man helt enkelt – som ett icke namngivet ölföretag sa – vara sig själv för en stund.

Så jag vill passa på att tacka – dels mina nya skrivarvänner och bekanta jag mött runt om i landet och på Instagram och Facebook, plus  mina medskribenter här på bloggen – men också dig som läser debutantbloggen. Tack för all generositet, pepp och välvilja, tack för att du gör skrivandet till ett mindre ensamt yrke.

Tack kära skrivarkollega!

 

 

Det här inlägget postades i Debut, Felicia Welander och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Att få vara sig själv för en stund

  1. Pia Widlund skriver:

    Tack själv för att du bloggar! Visst är det så att ensamheten tränger sig på och att det ibland kan vara svårt att sätta igång. Man får vara in egen motor och hela tiden påminna sig om att en obetald månadshyra är den bästa inspirationen. Lycka till med skrivandet!

  2. Christina Lindström skriver:

    Modigt av dig att säga upp dig och våga satsa. Jag beundrar din målmedvetenhet (och ditt klara, säkra, fina språk). Och – som Skriviver också säger – tack själv!

    • feliciawelander skriver:

      Tack Tina för fina ord. Att få komplimanger för sitt språk är ju det bästa en författare kan få. Och jag måste nog prova det där Skriviver nån gång. Verkar… artigt.

  3. Marie skriver:

    Vad skönt det låter att ha de där kollegorna fast man inte har ett fast jobb. Att skriva är ju annars en ganska ensam sysselsättning. Jag tror att alla behöver de där kollegorna att bolla med ibland. Vi är en skrivgrupp som har träffats under flera år och stött och blött texter, men det blir inte så regelbundet som man skulle önska. Det beror väl mest på att alla har en icke skrivande vardag som tar plats.
    Jag blir inspirerad av att läsa att du sa upp dig och jag antar att du ägnar dina dagar just åt skrivande. Det låter fantastiskt. Och fint att du räknar in oss läsare bland dina kollegor. Tack för det.
    Lycka till med din nästa bok.

  4. Skriviver skriver:

    Det var väldigt fint skrivet av dig, och jag måste ju förstås då säga: TACK SJÄLV! Det är så fantastiskt att Debutantbloggen finns som en oas i för oss skrivande människor. Att ni delar med er av tankar och upplevelser är GULD för mig och alla andra läsare här. Kom ihåg det!

Kommentera

