Vad har du offrat för ditt skrivande?

FredrikMåste man offra något för att skriva något riktigt stort? Jag såg en intervju med ett känt svenskt pop-band på TV4 morgon för några år sedan och på frågan vad de hade offrat för att komma dit de var svarade gitarristen att han hade offrat ett av sina jobb, någon svarade att han hade offrat förhållanden medan trummisen svarade att han hade offrat en tvättid för några veckor sedan. Även om det var ett skämt så känner jag igen mig lite i mitt skrivande. Jag har aldrig riktigt offrat något. Jag skriver på bussen till och från jobbet. Jag redigerar när resten av familjen sover. Men annars, mja, näe, mina uppoffringar känns lite mesiga. Sömn då. Det kanske är det jag offrat mest, men jag behöver egentligen inte så mycket sömn heller så det känns inte som någon stor uppoffring.

Jag hittade ett inspirationstal av Eric Thomas på youtube, https://www.youtube.com/watch?v=5fsm-QbN9r8, som jag fastnade för. Han pratar om vad som krävs för att nå framgång och att de flesta även om de vill ha framgång inte är beredda att offra en sak för att få något annat. Han menar att det är lätt att offra något när man inte riktigt behöver offra det. Det är lätt att strunta i TV när ens favoritprogram inte visas. Det är lätt att offra sporten för skrivandet när ens favoritlag inte spelar. Men det är åh så svårt när ens kompisar ringer och vill ha med en ut på rackartyg, eller när där tjejen man varit hemligt kär i plötsligt kommer fram till en på busshållplatsen och vill gå på dejt. Hans bästa recept är att tala in ett meddelande på telefonen.

Ring mig efter jul. Eller efter nyår föresten. Japp, ring mig 2016, då har jag klarat av kursen jag behöver för att få mitt nya jobb, då har jag byggt färdigt den här uppfinningen eller då har jag skickat in boken till förlag. Då ska jag fira och behöver någon att gå ut och festa med.

Det kanske är jag som inte tar skrivandet på allvar. Är det för att jag inte har kniven på strupen? Jag skriver som en hobby, inte för att överleva.

Jag googlade på writing, sacrifice och fick upp massor av resultat. (bland annat länkarna nedan) Allt ifrån tips på lätta saker att ge upp för att få mer tid att skriva till saker som är helt nödvändiga att sluta med för att bli färdig med den där boken.

http://www.iainbroome.com/blog/writing-sacrifice

http://jodyhedlund.blogspot.se/2013/09/the-sacrifices-writers-make-in-order-to.html

Så om man måste offra något för att skriva något riktigt stort, vad skulle det vara då? Om du var tvungen att ge upp en sak idag för att skriva något stort, vad skulle det vara?

Tv-serier. Jag skulle kunna ge upp tv-serier och få mycket mer tid över till skrivande.

En sak jag har lärt mig under året med Debutantbloggen är att låta skrivandet ta större och större plats. Vilket betyder att jag verkligen måste offra någonting annat. Mitt schema är redan fullt. Så om en sak ska in måste en annan åka ut. Ok, tv-serierna ryker. Jag skulle kunna skriva på luncherna. Eller strunta i att träna… Hmm. Jag får fundera vidare på det här.

Nu ska jag skriva. Ring mig i januari 2016, då har jag skickat in nästa manus och då kan jag berätta vad jag var tvungen att ge upp.

Det här inlägget postades i Fredrik Frängsmyr. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Vad har du offrat för ditt skrivande?

  1. Ping: Vad offrar jag för skrivandet? | The Writeful Blog

  2. Christina Lindström skriver:

    Offra inte träning! Det gör jag ibland och det är inte värt det. Efter träningen, med kroppen full av endorfiner, är det klart lättare att skriva.

  3. Ping: Vad offrar jag för mitt skrivande? | Emmelie Hardenborg

  4. Pia Widlund skriver:

    Visst har jag offrat en hel del vare sig det gäller skrivandet eller andra kulturengagemang. Man kan inte träffa kompisar som man vill när man har teaterkurser och 25 elever som väntar. Man får vara bra på att planera helt enkelt. Men ibland hamnar även jag på soffan framför en film, livet måste ha en balans och man måste må bra i själen. Annars blir det inga bra böcker!

  5. Ilari Sole skriver:

    Jag har offrat energi för mitt skrivande, men det har varit gynnande för min framtida karriär, hög troligt!

  6. ehardenborg skriver:

    Jag har tänkt på det här väldigt mycket, att det är lätt att ge upp skrivandet (för stunden) för att göra någonting annat, för att jag är trött eller för vad det nu än må vara. Varför gör man det när det är skriva man vill göra och ser målet så tydligt framför sig?

    • nfredrikn skriver:

      Jag håller med. Jag tycker det är lite för lätt att ta skrivningen lite för givet. Som ett syskon eller nåt som man vet alltid kommer finnas där för en även om man hoppar över en fika eller bio. Jag är lite för trött så jag struntar i skrivningen, jag kommer ju ändå skriva imorgon. 🙂
      Jag måste bli bättre på att låta skrivningen vara det som får ta större plats istället för tvärtom.

  7. Marie Hedegård skriver:

    Det låter som att du verkar ganska nöjd med dina små stunder av skrivande på bussen och sent på kvällen. I så fall är det ju inget problem. Men om skrivandet ska ta större plats tycker jag att Felicia har en viktig poäng. Om man ser skrivandet som ett jobb som man helst schemalägger (precis som ett vanligt jobb) så behöver man ju inte offra några dater eller kvällar med polarna. Det är ingen som förväntar sig att du ska strunta i jobbet för att göra något kul.
    Jag har inte kommit dit än att jag minskar min arbetstid och inkomst men jag leker med tanken. Man kan ju hoppas att det betalar sig i slutänden.

    • nfredrikn skriver:

      Jag har varit nöjd med den lilla tiden skrivningen har fått ta tidigare. Men jag håller med. Jag blir jätteinspirerad av Felicia här och blir sugen på att prova.

  8. feliciawelander skriver:

    Intressant Fredrik! Jag bestämde mig för att inte offra något av min redan lilla fritid, sömn, träning eller osv. (Och jag älskar att koppla av med bra tv-serier.) Utan offra arbetstid istället. Jag började se skrivandet som en del av arbetet. Jobba 6 timmar med försörjning och 2 timmar med skrivande av böcker varje dag. Det jag offrar är en god ekonomi och 2 timmar mer betalt/dag, men jag hoppas det betalar igen sig en vacker dag.

    • nfredrikn skriver:

      Bra tänkt, kul, det var precis det här jag var ute efter, att få lite mer tips på hur jag skulle kunna gå tillväga för att få mer skrivet. Det är så lätt att bara fastna i inkörda mönster och att inte se lite större. Tack!

  9. nfredrikn skriver:

    Ja det är ju verkligen en enkel hemlighet. Men en som, i alla fall jag, måste bli påmind om hela tiden. 🙂

  10. ylva akerstrom skriver:

    Offra eller prioritera – en enkel hemlighet, ibland ack så svår att följa! 🙂 Word!

Kommentera

