Bokomslag, illustrationer och sättning

Ti bloggNär jag nyligen fick se ett förslag på hur omslaget till min nästa ungdomsroman skulle kunna se ut föll jag som en fura. Rakt ner från höghustaket, med mina röda sneakers.

Något åt det här hållet blir det nämligen:

jack2115556_10153296338613160_2249114974993188451_n
Jack, som romanen ovan ska heta, kommer ut i slutet av mars nästa år. Redan den 8/1 går den till sättning. Det är ganska snart. Faktiskt. Det slår mig förresten att jag vid den här tiden förra året inte själv visste vad ordet ”sättning” innebär. I år däremot kan jag kan luta mig tillbaka i soffan och göra en manspread i lugn och ro. Nu vet jag ju exakt vad det betyder: Att manuset sätts ihop som det ska se ut i den färdiga boken, sida för sida, rad för rad. Då blir det till exempel tydligt om en enda rad blir hängande lite bonnigt på en ensam sida före ett nytt kapitel och författaren kan uppmanas att lägga till ”sju till åtta rader” eller ta bort en eller två rader enbart av layoutskäl, vilket kan vara ganska frustrerande. Det kanske inte behövs något mer just i den aktuella passagen, eller allt som står där kanske verkligen fyller en funktion innehållsmässigt eller språkligt, men det spelar ingen roll.

I första boken om Leo fick jag lite dispens. På ett par sidor borde jag ha tagit bort eller lagt till några ord för att det skulle se snyggt ut för ögat men förlaget och jag kände att det behövde få förbli som det var. I en så kort barnbok är varje ord så noga genomtänkt att något tydligt kan gå förlorat även vid små ändringar.

Del 2 i serien om Leo, Leo och katten som sprang bort, är nästa bok som går till sättning. Den kommer ut i februari/mars-skiftet. Nu börjar många av Kajsa Linds illustrationer bli klara och de är bara så ljuvliga. Är det ens möjligt att inte älska en bild som denna?

Leo2(11) - Kopia
Titta på Leos tröja! Den fina soffan! Pappans sätt att hålla det ena benet över det andra. Krukväxten. Tillbringaren. Katten (som heter Tant Britta). Allt! Jag tycker åter igen att det är helt fantastiskt att få se Leo och hans pappa bli till så här, att se berättelsen bli så mycket mer än vad enbart texten förmedlar.

Vad illustratören hette? Jag upprepar det. Kajsa Lind. Härmed geniförklarar jag henne.

Som avslutning visar jag både text och bild till en av sidorna.

Tant Britta gillar att retas. Ibland står det hundar utanför affären. De har koppel. Då går Tant Britta väldigt nära hundarna. Men inte så nära att hundarna når henne.

 

Leo2(5+6) hundar o

(Ser ni hur frustrationen och vansinnet lyser i den svartvita bulldoggens ögon och hur den vita hunden sliiiiter i sitt koppel och bjäbbylar ut sin vrede? Men Tant Britta är nöjd. Mycket, mycket nöjd.)

 

 

 

 

 

Om Christina Lindström

Debutant 2015 som skriver för barn och ungdomar. Manisk läserska och löpare. Tycker mycket om att jobba som lärare.
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Bokomslag, illustrationer och sättning

  1. Eric skriver:

    Mycket coolt omslag på Jack! Och teckningarna på Leo, underbara! Tycks bli en intensiv marsmånad för dig.

    • Christina Lindström skriver:

      Tack, tack! Ja, två böcker nästan samtidigt i vår! (En tredje kommer i juli och en fjärde nästa höst.)

  2. Kajsa skriver:

    Fina Tina så glad jag blir av att läsa 🙂 Och så spännande med Jack, gillar verkligen också omslaget!! Kram!

  3. Maria skriver:

    Vilket härligt omslag! Precis ett sådant som drar blickar till sig i bokhandeln. /Maria

    • Christina Lindström skriver:

      Tack! Vad roligt att du tycker det! 🙂 Jag hoppas också att omslaget drar till sig blickar i hyllorna.

  4. Christina Lindström skriver:

    Min egen kommentar till hela inlägget: Det här skrev jag innan det fruktansvärda skedde i Trollhättan igår. Det känns väldigt konstigt, ynkligt, nästan löjligt, att dagens bloggtext har det innehåll det har. Jag, precis som många av er, går runt i chocktillstånd nu.

  5. annahelgesson skriver:

    Åh vad jag njuter med dig! Jag drömmer väl mig in i att jag skulle kunna sitta i en liknande situation i sinom tid. Jag önskar det så innerligt.
    Underbar framsida på Jack. Den är klockren i ögonen.
    För övrigt lockar dina barnböcker till läsning. Jag blir glad av alltihop!
    Debutant pyttsan! Det är verkligen dags att lämna över stafettpinnen nu. Du är så redo!
    Kram och lycka till med allt!

Kommentera

