Halloween.

Foto 2015-09-24 11 29 01

Eftersom vi befinner oss i halloweenveckan tänkte jag i all ödmjukhet tipsa om några böcker och filmer som passar säsongen.

Böcker:

Dödsbädden (Stephen King): King i kortformat är alltid bra, och den här boken – som samlar hans tidigaste noveller, vissa från tiden innan romandebuten – känns på något sätt mest halloween av allt han gjort. Möjligen i sällskap med Creepshow (se nedan). Blodsplatter och monster samsas med den svartaste humor.

Coraline (Neil Gaiman): Inte direkt skräck, men Gaimans vackra mörka sagor passar ypperligt en mörk höstkväll då pumpalyktorna brinner utanför stugknuten. Detta är en av hans bästa, för såväl ung som gammal.

Samlade Svenska Kulter (Anders Fager): Fager är en av de mest unika och intressanta skräckförfattare vi har i Sverige. Den här novellsamlingen placerar H.P Lovecraft´s världsbygge mitt i Stockholm av idag. Resultatet blir något av det bästa jag har läst i genren.

Cabal (Clive Barker): Berättelsen om Midian, monstrens hemvist på jorden, är en både skrämmande och vacker allegori över utanförskap. Clive Barker är ett geni. Boken filmatiserades under titeln Nightbreed.

Det (Stephen King): I mitt tycke Kings bästa – och mest skrämmande – roman. Den demoniske Pennywise gjorde en hel generation livrädd för clowner.

Kvinnorna då? Är det bara män som skriver bra skräck?
Inte alls! Framförallt här i Sverige har vi otroligt begåvade kvinnliga skräckförfattare. Caroline L Jensen, Amanda Hellberg, Frida Andersson Johansson, Cia Sigesgård… Listan kan göras lång.
Och apropå det så skulle jag vilja lägga till ytterligare två tips på böcker jag ännu inte läst, men känner mig helt övertygad om att jag lär tycka om.

Yuko (Jenny Milewski): Hennes debut Skalpelldansen var en rafflande spännande splatterhistoria, men jag tror att Jenny Milewskis nya roman, om ett japanskt spöke i en studentkorridor, lär toppa den.

På Denna Grund (antologi): I november släpps denna skräckantologi, där varje novell kretsar kring ett och samma hemsökta (?) hus. Många spännande författare medverkar, bland annat begåvade Camilla Linde som även skrev en av berättelserna till Efter Stormen (där min kortroman Den Mörka Fläcken ingick).

Filmer:

Halloween (1978): Kom igen – ingen halloween är komplett utan Halloween. John Carpenters original är fortfarande en av de bästa skräckfilmer som någonsin gjorts. Och har du en gång hört filmmusiken, så glömmer du den aldrig.

Creepshow (1982): Med manus av Stephen King och regi av George A Romero (Night of the living dead, Dawn of the Dead) är de fem fristående historierna i Creepshow ett måste såhär års! Skratt och rysningar om vartannat.

The Evil Dead (1981), Evil Dead II (1987), Army of Darkness (1992): Den 31 oktober, på självaste halloween, har den nya tv-serien Ash vs. Evil Dead premiär. Ladda upp genom att se alla de tre originalfilmerna! Det tänker jag göra.

The Babadook (2014): Jag vet att jag ibland har för lätt att ta till superlativ. Och stäm mig, men här gör jag det igen. The Babadook är den bästa skräckfilm jag sett på åtminstone tio år, och Essie Davis är värd en Oscar för sin huvudroll.

Med dessa tips vill jag önska alla bloggbesökare en fin helg och en ryslig halloween.
Och ja, det går utmärkt att fira både halloween OCH allhelgonahelg. Det tänker jag göra. På lördag blir det skräckfilm och utklädnad och godis, och på söndag ska jag besöka kyrkogården för att tända ett ljus för alla de som inte finns kvar längre. Det ena utesluter inte det andra.

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Halloween.

  1. Ping: Release the beast | manuskt

  2. Annika skriver:

    Heltäckande lista 🙂 Och på tal om svart humor a la Stephen King; fanns ett stycke om en hund i Fyra Minuter, skrattade så tårarna rann och var samtidigt rätt så äcklad. Vill inte ens skriva ut geniala namnet för att inte spoila för någon. Bra jobbat där!

  3. Manuskt skriver:

    Tack för omnämnandet 🙂

  4. Christina Lindström skriver:

    Håller också med! Det ena utesluter inte det andra. (Jag slänger in en födelsedag i mixen också.)

  5. annahelgesson skriver:

    Helt rätt Johan! Det ena utesluter inte det andra!
    Själv har jag inte fastnat för Halloween över huvud taget.
    Men även jag kan uppskatta en läskig bok. Inte film numera, jag har blivit så himla lättskrämd som vuxen.
    Ha en fin helg!
    /Anna

Kommentera

