Att skriva utan att kunna läsa

FredrikJag är helt och totalt oförmögen att läsa min egen text utan att pilla med den. Det går inte. Hur jag än försöker. Det måste vara en diagnos av något slag.  Jag säger till mig själv att den här gången ska jag bara läsa igenom mitt första utkast. Bara läsa för att få en känsla för det jag skrivit. Är texten ok? Flyter den som jag vill? Har jag rätt rytm? Jag tar avsiktligen inte med mig penna men lik förbannat kommer jag på mig själv att sitta där och stryka över, stryka under, fylla i och skriva i marginalerna. Hur går det till? Jag menar… jag hade inte ens en penna med mig.

Jag har allvarliga problem. Det är inte jag som styr min egen kropp. Jag är Jim Carrey som inte kan ljuga i Liar Liar. The pen that I hold in my hand… is r re r re rrrr reeee r roooyal blue. Och den skriver i marginalerna på mina nyutskrivna papper.

Jag ber inte om mycket. En ordentlig genomläsning när jag har skrivit mitt första utkast är allt jag är ute efter för jag vet hur jag fungerar. Nästa gång jag läser manuset är det inte samma sak. Jag förstår det liksom inte. Eller fel ord. Jag förstår det men har på något sätt tappat känslan för det som står där. Som om man dränerat orden på dess mening. Och jag måste anstränga mig för att försöka se på texten som för första gången igen.

Men… min fru serv-essade en tankeställare precis, hur kan det komma sig att du kan läsa samma stycke om och om igen i någon annans bok bara för att hitta just en speciell känsla? Borde inte den också bli svagare och svagare? (Ok, pinsamt erkännande på gång men jag kan läsa första kapitlet i Sagan om ringen precis hur många gånger som helst för att allt verkar så mysigt i Fylke.) Men det är ju väldigt intressant. Jag kanske läser på en annan nivå när jag läser mina egna texter. Tekniskt istället för känslomässigt. Jag läser som en rörmokare ser på avlopp istället för som en groupie ser på sitt favoritrockband.

Fönstret för en genomläsning är ganska smalt. Jag vill inte missa det magiska ögonblicket genom att sitta och anteckna nya bra idéer om vad jag skulle kunna göra med texten i framtiden. Här och nu Fredrik. Mindful. Framtiden finns inte. Andas. Släpp avloppen. Här och nu. Rock & roll, Andas. Läs. Ta inte upp pennan. Här och nu. Andas. Läs för i helvete… Njut…

Det här inlägget postades i debutantbloggen, författarens hantverk, Fredrik Frängsmyr, Redigering, Språket. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Att skriva utan att kunna läsa

  1. henrikwidell skriver:

    Jag känner också igen det där, mycket väl. När jag skriver det första utkastet är jag på allvar övertygad om att förlagen kommer att slåss om att få ge ut mig. Så bra är det. Det gnistrar om texten. Det är en mustig soppa av karaktärer, miljöer och intryck, och jag kan inte vänta på att få slå upp dörren på vid gavel och visa hela världen vad jag har skrivit.

    Sedan drar man igång med första redigeringsrundan och… vad i helv…? Det här är ingen mustig soppa utan en rätt blaskig anrättning, faktiskt.

    Var tog magin vägen?

    Så jag börjar stöka om i texten, bygga ut, skära bort, förtydliga, stuva om, och det där kan jag hålla på med till tidernas ände, för i det här läget har jag blivit helt blind för texten och vet inte längre om jag gör den bättre eller sämre.

    Mitt senaste projekt har resulterat i det vanliga standardiserade refuseringsmejlen, och det återstår bara ett fåtal förlag att skicka till som skulle kunna vara intresserade. Så för att inte bränna den här boken helt så ska jag försöka göra det svåraste av allt, bara släppa den och inte se åt den på tre månader. Sedan ska jag plocka upp den igen, och förhoppningsvis kan jag kanske se den med någorlunda ”färska” ögon då.

    • nfredrikn skriver:

      Grymt beskrivet Henrik. Och visst är det konstigt att det kan svänga så om samma text bara för att man läser den flera gånger. Man kan ju bli galen för mindre. Vet inte vem det var som sa det, men nån väldigt väl publicerad författare i alla fall som alltid hade två projekt igång. Han skrev dem omlott för att helt och hållet kunna släppa det ena när han höll på med det andra och på så sätt få helt fräscha ögon.

  2. Marie Hedegård skriver:

    Jag känner igen mig så mycket i det du skriver. Det spelar ingen roll om jag läser från datorn eller på nyutskrivna vita A4-sidor. Mitt manus blir aldrig färdigskrivet. Det finns alltid ett ord eller mening som behöver ändras.
    Ditt inlägg får mig att undra. Jag har nämligen en fråga till er författare som har gett ut en fysiskt bok. Ni har ju någonstans bestämt er för att här, här är den färdig. Eller har jag fel? Är det redaktören som har bestämt det?
    Jag undrar hur det är att bläddra och läsa i den där fysiska boken. Kan du släppa taget och bara vara i berättelsen? Eller fortsätter du att peta och tänka att det där ska ändras till nästa upplaga?
    Det finns ju ytterligare en variant och det är att aldrig läsa sin egen bok när den är tryckt.
    Jag har ingen aning om hur jag kommer att göra men jag är jättenyfiken på hur det har varit för er?

    • nfredrikn skriver:

      Va kul att höra att du känner igen dej. Då är jag inte ensam. 🙂 Och roligt att du frågar om det är annorlunda när boken är släppt för jag kände innan boken var ”färdig” att det skulle bli skönt när den fanns i tryckt form för då skulle jag kanske kunna läsa historien istället för att alltid bara fixa med den men det har varit likadant efter att den blivit tryckt också. Fast… nu efter ett bra tag så känns det faktiskt lite annorlunda. Det känns som att det blir lättare och lättare att bara läsa den. Det kanske är för att jag snart är färdig med mitt nästa projekt och den förra historien kommer lite längre och längre bort från mig för varje dag. Men jag vet ju inte säkert såklart. Det kanske aldrig kommer gå att bara läsa den. 🙂

Kommentera

