Ordnörderi

Felicia profil

En hobby jag har är att samla på ord. Ord som jag gillar känslan av och som jag kan lägga upp på instagram och använda i nästa roman. Det här debutantåret har jag hittat extra många ord som jag tycker om, som till exempel:

Eidetisk

Sömndrucken

Tambur

Pillelallerna

Men det finns ett ord som det här året har dykt upp lite extra många gånger. Och det är:

Prokrastinera

Dvs ett uppskjutarbeteende där man undviker något man borde göra (t ex skriva) och istället börjar göra andra saker (som att diska, sortera tvätthögen, mata katten, gå ut med hunden, kolla mejlen…) Något säger mig att många författare drabbas av prokrastinering lite då och då – ett tillstånd som man till och med, om det blir riktigt illa, kan söka behandling för på Karolinska institutet…

Så illa är det ju inte ställt än, men jag har små knep för att undvika prokrastinering och se till att jag sätter mig ned och skriver varje dag; som att stänga av telefon och internet och  att boka upp två timmar om dagen då jag bara skriver manus. En tid som inte är förhandlingsbar och som jag hanterar precis som om det var något annat viktigt jobbmöte. Det är uppbokad tid då jag inte får göra något annat än att skriva manus. Då jag är förbjuden att resa mig från stolen under två timmar. Ibland går det väldigt bra, ibland skriver jag bara skräp – men jag skriver. Så prokrastinera är både mitt favoritord och mitt värsta hot.

Vilket är ditt favoritord?

Det här inlägget postades i Debut och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Ordnörderi

  1. Pia Widlund skriver:

    Jag har inga favoritord men brukar notera vissa meningar som jag tycker är bra formulerade. Kommer inte på nån bra just nu men det är kul att spara och ta fram och påminna sig om ibland!

  2. annisvensson skriver:

    Tack, Felicia! Nu har jag lärt mig ett par nya ord på morgonkvisten 🙂 Jag gör som du, samlar både på vackra ord och meningar. Två av mina favoritord är ”förunderlig” och ”okuvlig”.

Kommentera

