Lördagsenkät: Om du fick välja vilken författare som helst som skulle lektörsläsa ditt nästa manus…

Om du fick välja vilken författare som helst som skulle lektörsläsa ditt nästa manus, vem skulle det vara?

Ti blogg Christina Lindström: Om Jonathan Franzen eller Rainbow Rowell kunde svenska skulle jag välja en av dem.

Thomas Thomas Årnfelt: Vilken svår fråga. Det bästa vore väl om Ursula LeGuin gjorde det kanske? Mycket för att det skulle betyda att jag skrivit ett manus på engelska, och att jag dessutom lyckats skapa något tillräckligt intressant för att hon skulle vilja titta på det. Eller Mary Shelley kanske, men det skulle troligen innebära att jag levde någon annanstans, i en annan tid – och det kanske vore lite väl besvärligt…

Foto 2015-09-24 11 29 01  Johan Ring: Clive Barker. Alla gånger Clive Barker.

Fredrik Fredrik Frängsmyr: Om jag fick välja precis vem som helst skulle jag välja Neal Stephenson. Shit va koolt det skulle va. Han har nog skrivit det absolut häftigaste jag läst och jag skulle gärna sitta ner med honom och diskutera mina texter lite.

Felicia9 Felicia Welander: Om man får drömma stort (och det ska man ju) så skulle jag vilja att Selma lektörsläste. Lagerlöf alltså. Tänk att få sitta i Mårbackas bibliotek och dricka te med henne och höra det senaste från Akademien. Få höra henne belysa vad som fungerar i min text och inte och se hennes berättarglädje. Kanske får det bli så i himlen någon dag…

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

Kommentera

