En författares verktygslåda

FredrikAlla hantverkare behöver en verktygslåda. Även författare. Min är just nu fylld med lite allt möjligt. Där ligger till exempel Storymill och Scrivener. Jag har använt Storymill i några år nu men har velat testa Scrivener ett tag och har nu till slut lyckats. Jag har två projekt levande, ett i Storymill och ett i Scrivener. Det verkar inte vara så stor skillnad mellan dem men jag behöver verkligen strukturen de ger en. Jag skulle aldrig kunna få ihop en bok i Word eller något annat rent ordbehandlingsprogram. Det skulle vara döden för mitt skrivande. Jag är inte strukturerad nog att skriva ett mail utan att tappa tråden än mindre att skriva en hel bok.

Förutom skrivprogrammen har jag Post-its i verktygslådan. Är man som jag utrustad med ett väldigt väldigt kort bildminne så är post-its ett must-its. 🙂 Mitt bildminne är så kort att jag hinner glömma bort en bild från det att jag ser den till det att jag blundar för att komma ihåg den. För att få ihop en tidslinje i en handling måste jag postituera upp historien på väggen. Det är nåt magiskt över post-its för hur kompakt man än gör tidslinjen verkar det alltid ta upp precis en vägg för att berätta en historia i post-its.

En bra printer och massor av papper behöver jag också. Datorer är bra att skriva i men omöjliga att få tillräcklig överblick för att läsa i. Jag måste få ut saker på papper för att få en känsla för texten. Efter åtta sämre printrar gick jag all in och köpte den tyngsta de hade. Bokstavligen talat. Den är jättetung. 22 kilo väger den men skriver som ett arabiskt fullblod galopperar.

En buss är också bra att ha om man vill skriva. Det kan låta omständigt men allt som behövs är ju ett SL kort för 790 kr i månaden och sen har du obegränsat med skrivtid. Längst bak i bussen får man alltid sitta i fred. Det brukar va varmt som sjutton men har man linne och handduk med sig brukar det gå bra.

En skrivarkompis är också ett oumbärligt verktyg. Någon att bolla idéer med och som kan säga: det där låter trovärdigt utan att himla med ögonen när man precis presenterat sin nya plot om vampyrer från yttre rymden. Men inte bara det. Det måste vara någon som både kan peppa och komma med rak feedback.

Google maps för alltifrån att kolla vad vägar heter till hur långt det är mellan två platser till roliga namn på byar och städer och länder och hedar och allt annat man kan behöva skriva in i sin historia.

Sökmotorer (Ett bra verktyg och din värsta fiende sammanslagen till ett. Man börjar googla efter betydelsen av ett ord och vips så har man hittat recept på amerikanska pannkakor och sitter slabbar ner tangentbordet samtidigt som man surfar efter sommarstugor på Vätö)

Synonymlexikon. Jag använder inte synonymlexikon. Men en verktygslåda är inte en trovärdig verktygslåda utan ett. Det är lite som om du ringer en hantverkare och när hen väl dyker upp har hen varken skruvdragare eller vattenpass med sig.  Jag menar… icke trovärdigt. Känslan redan från början är liksom att allting kommer bli vint och snett och dåligt iskruvat. Släng i en bok med synonymer i din verktygslåda för den rätta känslan.

En bra anteckningsapp eller mindmappingapp till mobilen. Utan ett snabbt och enkelt sätt att få ner bra idéer smiter de iväg igen för att aldrig mer komma tillbaka.

Bra skor. Det finns ingenting som reder ut komplicerade scener så bra som en lång promenad. Kör du fast. I skorna och ut med dej bara.

Och If all else fails rotar jag längst ned i lådan tills jag hittae superverktyget: en bra film för inspiration. Om inspirationen tryter, finns det alltid mer att hämta från filmvärlden. Gärna en film om skrivande eller om folk som läser orimligt fort (tänk Finding Forrester och Good Will Hunting)

Och det mina damer och herrar var en författares, lite ostädade och kanske inte helt kompletta verktygslåda.

Det här inlägget postades i Fredrik Frängsmyr. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till En författares verktygslåda

  1. Kära Syster skriver:

    Nämen nej Fredrik, tråden blev så lång att det inte finns nån ”svara”-knapp längre… 😦

    Men pennor alltså. Det var där vi var. Håller med om att det är jobbigt att skriva för hand, jag textar gärna i kort format, som födelsedagskort och sånt, men nutidsmänniskan är ovan att hålla penna i hand… Jag gillar gel-pennor, ser ut som bläck men är ”mjukare” och mer lättflytande. Är det kanske det du menar? Ibland tycker jag det är fantastisk känsla i blyerts, typ en vanlig gul skolpenna (såklart en hel del nostalgi mixat där) men min finaste är en reservoarpenna, en Lamy 2000 (Neil Gaimans favvo) och det bläcket har lite tuschigare känsla. Dock ska jag byta ut stiftet till ett smalare så det inte blir så tjock stil.

    Mmm… pennor ja.

    /Anna

    • nfredrikn skriver:

      Jaa, det är nog gel jag menar. Grymt mysigt att sladda runt på ett papper med gelpennor. Nästan så att man vill börja rita bara för att få hålla på lite längre. 🙂

  2. Pia Widlund skriver:

    Haha, jag har bara Word, en hund som värmer mina fötter och en gräsklippare att motionera med!

    • nfredrikn skriver:

      Åh, smart att värma fötterna med en hund. Det ska jag testa. Och gräsklippare måste ju vara bland det bästa att motionera med. Dom sa på TV4 morgon imorse att intervallträningen ger bättre resultat än långpass, jag är förvånad att de inte nämnde gräsklippare. Men det blir nog nästa stora träningsboom. 🙂

  3. Kära Syster skriver:

    Handfast och underhållande!
    Själv printar jag aldrig, har en enda printad version och det var så mycket ångest innan den fanns på papper (hur mycket bläck går åt, borde jag printa hos nån printexpert, det är typ lika dyrt som att köpa nytt bläck, äsch det blir krångligt jag gör det själv, behöver jag köpa ny kassett, ja det behöver jag nog, går det att printa hela tjocka manuset i ett svep utan att det blir papperstrassel eller bläcktrassel eller annat trassel, nej det är nog bäst jag printar tjugo sidor åt gången, allt som allt tog det hela en dag eller så). Men jag exporterar en pdf när jag behöver läsa igenom och så kommenterar jag i den och går sedan tillbaka och justerar texten i Scrivener. Älskar också att få hjälp med strukturen.

    Det jag saknar mest av alla dina verktyg är nog en smidig och snygg (!) anteckningsapp till mobilen. Jag vill kunna bestämma bakgrund/layout så det passar stilen på mitt manus plus – förstås – typsnitt. Står inte ut att skriva med fel typsnitt. *tar upp mobilen* *försvinner in i det magiska App Store*

    *hittar ut igen*

    Ska fortsätta leta.

    /Anna

    • nfredrikn skriver:

      Åh du tar det här med att anteckna i mobilen till helt nya nivåer. Jag har aldrig ens tänkt på layout och typsnitt i mina appar. Bara varit så glad att jag kunnat få över informationen till datorn smidigt. Jag kör dessutom en Android telefon så jag är rädd att jag inte ens om jag hade en snygg och stilren app skulle kunna dela med mej. Hmm Jag kör en app som heter My Notes. Den är rätt smidig och låter mig strukturera in anteckningar i olika grupper och så men jag är osäker på om den finns till Iphone. 😦

      • Kära Syster skriver:

        Insåg efter en titt i mobilen att jag ju har Pages där, Apples ordbehandlare vilken man kan ändra typsnitt i. Och använder man den bara till kortare anteckningar blir det inte sådär långa jobbiga dokument som när man försöker skriva hela romanen i Pages. Men tänk ändå om man kunde få motsvarigheten till ”gå in i pappershandel – leta bland anteckningsböckerna – hitta den perfekta stålgrå nyansen eller whatever på omslag – upptäcka att den har olinjerade tjocka fina sidor som inte blöder igenom tuschpenna – köpa – gå hem – sniffa i nya anteckningsboken – anteckna.” Den grejen.

        Och ja, jag är helt och hållet galen i papper när de handlar om anteckningsböcker. Obviously. (Don´t get me started on PENNOR.)

        /Anna

        • nfredrikn skriver:

          Hahaha, låter härligt. Men jooo, lets get started on pennor. Jag älskar pennor. Vilket kan tyckas lite konstigt eftersom jag hatar att skriva för hand. Det finns inget värre. Men ååh pennor. Min favorit är bläckpennor som bara smeker ut bläcket precis så mycket och så lätt som man bara vill ha det. Haha, och du? Du sa nåt om tusch??

Kommentera

