Work that shop!

Foto 2015-09-24 11 29 01
För någon månad sedan fick jag ett mail från biblioteket i min gamla småländska uppväxtort Högsby. De skulle, tillsammans med biblioteket i grannkommunen Mönsterås, anordna en läs- och skrivfestival i november, och undrade om jag skulle kunna hålla en workshop om att skriva skräck.
Jag tackade omedelbart ja.
Sen blev jag nervös.
Sen ångrade jag mig.
Men det var ju så dags då.

Jag har alltid ansett mig själv smått hopplös på att lära ut något. Ska jag förklara saker har jag en tendens att alltid göra dem mer komplicerade än de egentligen är. Snurrar in mig i långa trassliga resonemang som skapar fler frågor än de besvarar.
Så varför i herrans namn tackar jag ja till att försöka lära människor något om att skriva skräck?
Svaret är väldigt enkelt – det är något jag väldigt länge har velat testa.

För grejen är ju, jag älskar att samtala om skrivande. Vare sig det är med andra skrivarkollegor, med mina fellow Debutantbloggare, eller med er bloggläsare. Skrivandet är något så oerhört jäkla mänskligt, och just därför finns det ungefär lika många sätt att se på skrivande som det finns människor som ägnar sig åt det. Det älskar jag. Att det inte finns något facit. Inget ”gör så här så blir det rätt.
Och det är också där jag hittar lugnet att faktiskt ta mig an en workshop. Rentav känslan att det nog kommer att gå ganska bra. För jag tänker inte stå där och säga till någon hur de ska göra för att skriva en skräckberättelse. Det ligger inte för mig.
Istället tänker jag mig att vi helt enkelt ska kunna ha ett gott snack kring varför man skriver, vad man vill skriva, saker som kan vara bra att tänka på. Och såklart, om allt det där som lurar i natten, med vassa huggtänder och lysande röda ögon.
Hur berättelsen ska skrivas – det lämnar jag upp till var och ens fantasi.

Men, nu undrar jag – vad skulle du vilja att en workshop innehöll? Har du några tips om vad jag bör tänka på? Något jag absolut bör ha med? Något jag bör undvika?

Hit me!

(Och givetvis – om du skulle råka befinna dig i sydöstra delen av Småland nu i helgen, kom förbi! Det blir hur kul som helst!)

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Work that shop!

  1. Marie Hedegård skriver:

    Kul att du tackade ja. Det skulle vara himla kul att komma dit, men som sagt – Småland ligger långt borta.
    Det låter klokt att hålla det som ett samtal men om gruppen är stor kan det bli svårare att få till det där samtalet. Jag tror att du ska förbereda dig på att berätta om dig själv. Folk är nog nyfikna på hur du gör när du skriver. Det är nog bra att ta konkreta exempel, t.ex. från din bok. Då är risken mindre att du trasslar in dig.
    Jag tycker också att du ska förbereda några korta skrivövningar, gärna något där de läser varandras texter eller fortsätter på varandras texter i par. Några kommer att våga läsa upp det de har skrivit och det öppnar för samtal och skratt. Och det kan i sin tur göra att folk vågar prata mer i hela gruppen efter det.
    Det var några idéer jag fick. Jag ser fram emot att läsa om hur det gick.
    Stort lycka till.

  2. nfredrikn skriver:

    Jag skulle sjukt gärna vara med på den här workshopen. Du kanske kan hålla den i lite kortare format nästa helg när vi ses också. 🙂

  3. Kära Syster skriver:

    Åh vad kul, jag hade gärna varit med om det inte varit så väldigt långt till Småland! 🙂 Får trösta mig med att jag åtminstone kommer att spendera helgen med andra skrivande människor.

    Jag tycker det låter logiskt och väldigt grundläggande att prata om rädslor, de där vardagliga. Sedan beror det på hur lång tid du har på dig, men jag skulle tycka det vore ett spännande experiment att välja en av alla rädslor som framkommit i gruppen som alla skriver en kort scen kring (på typ 10 min). På så sätt kan man diskutera på hur många olika sätt man kan gestalta samma rädsla.

    Har ingen aning om hur detta funkar, jag gillar själv blandningen mellan ”hands on” och teoretiskt prat. Sen beror det såklart på om deltagarna kan tänka sig att läsa upp sitt kludd inför gruppen. Min erfarenhet av det är att ju kortare tid man har på sig att skriva nåt, desto enklare att läsa upp. Det blir mycket mindre prestigefyllt.

    Ser mycket fram emot att läsa blogginlägget om hur det hela gick! 🙂

    /Anna

Kommentera

