Finns det ett kreativt rus?

FredrikÄr det samma endorfiner som skickas ut i kroppen efter en tuff skrivarsession som efter ett hårt träningspass. Det känns så i alla fall. Det är många gånger de sista veckorna nu som jag slagit ihop datorn och hoppat av bussen på morgonen och sedan inte blir av med den där härliga känslan av att vara så underbart bäst i hela världen. Inte på hela dagen. Eller i alla fall inte förrän lunch. Men är det samma reaktion? Jag har aldrig läst något om det men det känns likadant. (Ja, jag blev drömmaren/entusiasten i lördagens enkät om vilka skrivartyper vi var. Kanske inte helt rimlighetsbaserad alltså)

Vi har haft skrivarhelg nu i helgen. Suttit två hela dagar och bara skrivit och pratat skrivande och skrivit ännu mer. Det är min första skrivarhelg någonsin och jag är så sjukt glad och peppad nu efteråt. Jag trodde vi skulle bli fyra eller fem men blev tre, vilket inte gjorde någon skillnad för jag har fått så mycket inspiration och roliga inspel på allt ifrån förlag till skrivarprocess till bra karaktärsnamn att jag inte riktigt vet vart jag ska ta vägen. Jag har ganska bra disciplin i veckorna och skriver på bra nästan varje dag men på helgerna funkar det inte. Jag gör upp stora planer för allt jag ska hinna skriva under de lediga dagarna men sen rinner det ut i sanden. Oftast lyckas jag bara precis få ihop mitt inlägg till Debutantbloggen istället. Men det här är alltså det jag behöver för att komma framåt med nästa bok. Lång tid avsatt endast till att skriva.

Efter två dagars rus försöker jag hålla mig borta från skrivardump. Baksmällan efter den där långa adrenalinkicken under träningspasset. Eh skrivarpasset. Jag laddar med Så mycket bättre på TV4play och några avsnitt av Suits ikväll så är jag nog fit for fight imorgonbitti igen.

Stort tack till er Emmelie och Anna för sällskap och inspiration!

Det här måste göras om. Fler helger ska ägnas åt skrivande.

Den där endorfinkänslan är beroendeframkallande. Jag tror att jag på riktigt håller på att bli en skrivarjunkie.

Det här inlägget postades i Fredrik Frängsmyr. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Finns det ett kreativt rus?

  1. annisvensson skriver:

    Känner igen det där. Hade precis samma känsla efter en helg i somras då jag var på skrivarkurs. Det höll i sig mer eller mindre i ett par månader… Att umgås med likasinnade som har samma passion skapar typ magi 🙂

  2. Christina Lindström skriver:

    Känner absolut igen känslan av rus men håller faktiskt inte med om att det är som efter ett fysiskt träningspass. Inte lika underbart efteråt. Skriva är bra men springa är bättre! Men det får man väl inte säga på den här j-vla bloggen? 😉

    • nfredrikn skriver:

      Hahaha, det får man visst säga. Det kanske bara är jag som inte springer tillräckligt hårt för att det ska kännas ännu bättre än att skriva. Jag får börja följa mitt nyårsmål och ta i lite mer alltså. 🙂

Kommentera

