Det här gick ju riktigt bra.

Foto 2015-09-24 11 29 01
I helgen var jag på besök i mina gamla småländska hemtrakter, för att hålla två workshops i att skriva skräck.

På lördagen begav jag mig till biblioteket i Högsby. Jag växte upp i Högsby, och de som läst min novell Saken som åt Danny Smith vet att den utspelar sig där. Nuförtiden passerar jag mest igenom byn, mina föräldrar bor sedan länge några mil därifrån, så därför är alla tillfällen då jag verkligen får en chans att se mig omkring väldigt speciella.
Biblioteket var en plats som betydde oerhört mycket för mig när jag växte upp. Det var där drömmarna och tankarna om alla de där andra världarna uppstod. Därför känns det alltid extra bra när jag får en möjlighet att göra något tillsammans med Högsby bibliotek. Lite som att jag tackar för allt vackert jag fann hos dem en gång i tiden.
Sju deltagare bänkade sig när det var dags att dra igång, och jag tyckte det var grymt kul att de flesta av dem var äldre kvinnor. Inte riktigt den grupp man väntar sig ska vara mest nyfikna på skräcklitteratur!
Det hade dock uppstått en olycklig schemakrock – en halvtimme efter att jag börjat i ena änden av lokalen, började Lena Andersson (Augustprisvinnare, författare till romanerna Egenmäktigt förfarande och Utan personligt ansvar) sitt föredrag i andra änden.
Lite som att spela på rockfestivalens mindre scen samtidigt som Bruce Springsteen spelar på den större, alltså.
Så det var bara att vara professionell och rulla med smällarna. Jag kände ganska tydligt att det här gänget var mer intresserade av att höra om mitt skrivande än att själva skriva, så jag skippade övningarna jag hade förberett och satsade istället på att berätta om Fyra Minuter, min arbetsprocess, generella tankar kring skrivande. Jag läste ett utdrag ur romanen, sålde ett par ex. Efter det verkade alla nöjda, och vi gick allihop för att lyssna på fantastiska Lena Andersson.

Nästa dag var det dags för biblioteket i Mönsterås. Den här gången dök fyra deltagare upp, men de var å andra sidan ett fantastiskt engagerat och intresserat litet gäng! Återigen berättade jag lite om mitt eget skrivande och läste ett utdrag ur Fyra Minuter, mest för att presentera mig själv. Men därefter var det slut på föreläsandet, resten av tiden blev ett härligt samtal kring såväl skrivande i allmänhet som skräckgenren i synnerhet.
Som övning bad jag deltagarna välja ett vardagligt föremål, lite småtrist sådär, men att skriva om det på ett sätt som fick det att framstå som skrämmande och hotfullt. Resultaten var fantastiska! Alltifrån en radioapparat till biblioteket självt fick plötsligt liv i rejält kusliga små texter. Jag är grymt imponerad, jag skulle nog själv inte lyckats prestera hälften så bra.
Efter det pratade vi om skräckfiktion vi verkligen gillar, och varför den funkar så bra. Vi pratade om att där skräckfilmsregissörer alltid kan ta till genvägen att få publiken att hoppa till i stolen, måste vi författare använda mer subtila metoder för att frammana de där rent fysiska skräckreaktionerna hos läsaren.
Som avslutning läste vi upp några skräckberättelser på bara två meningar var (googla det, de är fantastiska. Eller ännu bättre, kom på egna!). Därefter var det dags att tacka för mig och köra tillbaka hem till Skåne.

Som jag nämnde i förra veckan var jag smått nervös inför uppgiften, men hela helgen avlöpte så mycket bättre än jag vågat hoppas. Att leda workshops är något som jag hoppas att jag får läge att göra igen, och då ännu bättre.

Jag skulle vilja tacka biblioteken i Högsby och Mönsterås samt medarrangören ABF för ett par fina dagar och ännu mer lärorika upplevelser. Jag kommer mer än gärna tillbaka.

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Det här gick ju riktigt bra.

  1. Manuskt skriver:

    Så bra att det gick bra 🙂

  2. Marie Hedegård skriver:

    Det låter ju som att du klarade dig galant, trots Lena Andersson. Perfekt att få börja med små grupper. Av ditt inlägg läser jag in att det gav dig blodad tand. Har jag rätt?

  3. nfredrikn skriver:

    Låter som grymma workshops. Skulle velat vara med. Lova att hojta när du kommer till Åkersberga bibliotek.

  4. Pia Widlund skriver:

    Vilken bra övning att välja ett trist föremål och sen skriva om det som skrämmande och hotfullt.

  5. Christina Lindström skriver:

    Vad kul att det gick så bra!

Kommentera

