Gästbloggare: Mariette Lindstein

Mariette2Att skriva sig frisk från ett trauma, Att skriva under hot.

När jag började skriva ”Sekten på Dimön” mådde jag ganska dåligt, även om jag vägrade att erkänna det för mig själv. Året var 2013., nästan 10 år efter att jag flytt från Scientologernas högkvarter. Jag hade precis flyttat hem till min barndomsstad i Sverige. Kanske fick de bekanta omgivningarna mig att ana hur mitt liv skulle ha blivit om jag inte gått med i sekten. Mardrömmarna satte igång. Jag kunde vakna mitt i natten dränkt i svett med frenetiskt bultande hjärta. Alltid samma dröm. Jag var tillbaka i sekten och den här gången gick det inte att ta sig ut. Taggtrådsstängslet hade växt med taggar som var stora som köksknivar.

Iden till romanen föddes i en konversation med en god vän. En spänningsroman i sektmiljö, något med en bredare målgrupp än en biografi. Det finns de vars skrivande blir en verklighetsflykt. För mig var det tvärtom. Jag tvingades tillbaka till en verklighet som jag inte riktigt vågat granska. Men att skriva gav ett visst avstånd. Det där med att låta någon annan uppleva saker. Projicera sin egen ångest och glädje. Det fungerade. Mardrömmarna upphörde nästan genast. Ju mer jag skrev och talade ut, desto bättre mådde jag. Och när första boken var färdigskriven insåg jag att det fanns oändligt mycket mer att berätta, så nu blir det tre.

Jag skriver om sektmentalitet, när en person tar makten över en grupp eller individ och tar ifrån dem deras självbestämmande. Vi hittar det överallt i dagens samhälle, i en mobbningsstituation, misshandelsrelation eller i en diktatur. Utan insyn från samhället blir det mer extremt i sekter. Jag brinner för att upplysa om dessa ämnen; manipulation, maktspel och frenetisk besatthet. Jag vill berätta om förtvivlad längtan efter tolerans och frihet när de nästan är helt utom räckhåll. Jag vill skriva om maktlöshet, när den är fullständig. Och jag vill tala om ondska som är så förklädd och förvrängd att den nästan verkar logisk.

Trakasserierna började så fort boken kom ut. Först hotet att de skulle stoppa mig från att sprida mina lögner. Sedan hackade de mitt mejlkonto och infekterade min dator med ett virus. Manuset till andra boken räddade jag med nöd och näppe. Skumma telefonsamtal mitt i natten, ibland flera gånger. Fejkade konton i mitt namn. Och det är bara en början, jag vet, för jag har jobbat där, med de allra högsta hönsen

Är jag rädd? Ibland. Men allra mest förbannad. Hoten ger mig foder för mitt skrivande. Att skapa under hot kan vara kämpigt, men också inspirerande. Rädslan blir som ett bränsle, en drivkraft som inte går att stoppa.

Jag har ett motto som jag använder: att vända på livet, ta de dåliga erfarenheterna och göra något bra med dem.

Så jag skriver vidare. Ordet är fritt. Må det alltid vara så.

Det här inlägget postades i Gästbloggare. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Gästbloggare: Mariette Lindstein

  1. Kära Syster skriver:

    Känner spontant att jag vill veta mer om detta, sån tur att jag hittade dig och din bok på Bokmässan! Än ”ligger den till sig” på hyllan, men snart är det dags att läsa. 🙂

    /Anna

  2. Marie Hedegård skriver:

    Vad skönt att du kan skriva. Ordet är verkligen fritt och jag är imponerad över ditt mod. Jag gick in och läste om din bok på bokus och du har just fått ännu en läsare.
    Det är verkligen på riktigt att människor kontrollerar andra, överallt i samhället. Inom sektvärlden blir det extra tydligt och riktigt skrämmande. Man tror att man går fri, att man aldrig skulle kunna hamna där. Men det är lätt att bli kontrollerad av en karismatisk, manipulativ ledare. Det sker även på lågstadiet.Tack för att du ger oss andra inblick i den världen. .

Kommentera

