Att prata på bibliotek

FredrikDebutantbloggsturnén har dragit igång för er som har missat det. Bloggen drog ner till Skåne och blev varmt välkomnade av Skurup (som jag fick lära mig är hemvist för Nils Holgersson) och nu på lördag är det Åkersberga och Stockholms tur att vara med i den litterära munhuggning det innebär att få besök av oss.

Jag har aldrig varit i närheten av en paneldebatt tidigare och visste inte riktigt vad jag kunde förvänta mig men det var jätteroligt och en timme gick som i ett nafs. Vi hade kunnat sitta kvar och svara på fler frågor och diskuterat fler ämnen mycket mycket längre.

Jag fick frågan innan om jag var nervös men det var jag inte. Det jag är nervös för är framträdandet i Åkersberga på lördag. Det borde kanske vara minst nervöst av alla eftersom det är mitt eget bibliotek men det är faktiskt det enda som känns lite jobbigt. Det kommer vara folk jag känner där och min bok utspelar sig delvis i och runt Åkersberga. Oftast ok beskrivet men inte alltid. Jag är kanske inte direkt rädd att nån ska börja skrika om att jag förstört orten men man kanske är lite upprörd över att jag gjort just deras område till en kåkstad eller undrar varför deras hus blivit sexklubb eller bara allmänt tillhåll för blandat bus. Man vet aldrig. 🙂

Men det är inte det jag tycker är jobbigt. Det jobbiga är nog att jag på Debutantbloggen har en annan roll än vad folk som känner mej är vana att se mej i. I vanliga fall skejtar jag, eller lämnar barn på skolan eller friidrotten eller skojar på krogen och nu ska jag helt plötsligt sitta där och berätta om hur det är att skriva böcker och att att debutera och komma ut som författare.

En positiv sak är att vi inte ska läsa ur våra böcker. Jag är en av Sveriges absolut sämsta skådespelare och är helt oförmögen att läsa någonting alls med inlevelse så det behöver jag inte tänka på i alla fall. 🙂

Inför nästa biblioteksframträdande har jag skrivit ihop en att-tänka-på-lista till mig själv:

1. Läs baksidan på din egen bok så att du vet vad den handlar om. Resten av debutanterna hade väldigt bra beskrivningar av sina böcker medan jag gav det uttömmande svaret att min bok är en thriller. 🙂 Jag är helt inne i min nästa bok nu och blandar ihop saker i dem hela tiden.

2. Gå på andra paneldebatter. (Hmm så dags nu)

3. Berätta något intressant. (Ska bli. Jag kommer berätta nåt så grönjävligt intressanta saker på lördag.)

4. Avslöja inte slutet på boken. (Typiskt bra sätt att få folk att inte köpa boken)

5. Ha alltid svart på dej. (Vi var bättre färgkodade på bokmässan än vad vi var igår i Skurup. Det ordnar vi till på lördag. 🙂 )

Har ni inget annat för er på lördag så kom gärna förbi och häng lite med oss på Österåkers bibliotek kl 13.00 eller på Sture bibliotek kl 16.00.

Hoppas vi ses.

/Fredrik

8 reaktioner på ”Att prata på bibliotek

  1. Det hade varit väldigt kul att gå på någon av era träffar. Tyvärr har jag inte möjlighet, men jag följer er här och det är alltid något. Jag gillar era inlägg och tycker det är intressant att läsa era tankar och känslor om hur det är att vara debutant och komma ut som författare. På detta har jag då en förfrågan. Jag har själv skrivit i många år, men har aldrig vågat ta steget att skicka in något manus till förlag. Jag är nog min egen värsta kritiker och inget verkar bra nog. Vet du Fredrik, eller någon av er andra, om det finns en blogg eller sida där man som opublicerad författare (ÄR man egentligen författare även om man inte blivit publicerad?) kan få svar på frågor man har om att bli publicerad? Jag har nämligen en hel del frågor, bland annat gällande omslag. Hoppas jag kan få lite tips på bloggar och sidor. Och du? Allt kommer att gå hur bra som helst på lördag.

    Gilla

    • Hejsan Sussi,
      tack för din kommentar. Och tack för pepp! 🙂 Min första fråga tillbaka då är om du är med i författare på facebook. Där kan du ställa frågor och få massor av bra svar.
      Annars är jag ganska dålig på att hitta bra bloggar. Jag ska kolla med de andra debutanterna och se om vi kan skaka fram något.

      Gilla

      • Tack Fredrik! Vad snäll du är ☺! Nej, jag är inte med i författare på Facebook. Visste inte att det fanns. Jag ska genast kolla upp det. Får du fram några tips från de andra debutanterna så skriv gärna här 😊.

        Gilla

        • Författare på facebook är jättebra. Dom har över fyra tusen medlemmar och det är riktigt bra konversationer där. Fick också tips om två andra grupper på facebook: författarsällskapet och en som heter Ungdomsförfattare.
          Sen kom tipset om Sällsamt. sallsamt.com

          Gilla

      • Tack igen Fredrik :). Jag kollade upp Författare på Facebook, men tyvärr är den gruppen bara till för redan publicerade författare. Ska kolla upp de andra grupperna du tipsade om och sällsamt.com. Hoppas allt har gått riktigt bra idag :).

        Gilla

  2. 1) Fast ni visste ju vilken genre era böcker var
    2) Aldrig för sent att börja, Fredrik!
    3) Ska man vara intressant också? Varför har ingen sagt det till mig?
    4) Fast jag avslöjar annat _om_ slutet – men det måste väl vara ok!
    5) Den bommar jag i alla fall inte!!!!

    p.s. Det var grymt kul att ses och att sitta och prata ihop!!! Längtar redan till Lördag!!!!

    Gilla

  3. Jag planerar att komma på lördag till Åkersberga. (Vi bor i samma kommun du och jag, men ungefär en mil emellan). Och nu sedan ”grönjävligt intressanta saker” utlovas kan inte ens vilda hästar hålla mig borta. Kul!

    Gilla

Lämna en kommentar