Boktrailers – en digital teaser för en analog upplevelse.

Felicia profil

När jag är lässugen (vilket är nästan jämt) går jag ofta in och botaniserar runt på boktrailer.se  Vissa är så fantastiskt bra att man vill springa i väg och köpa boken direkt, medan andra inte alls gör en nyfiken.

Boktrailers vara eller inte vara har debatterats flitigt, men inför pocketsläppet av Kanske imorgon ville jag ändå skapa en egen. Så jag gjorde en enkel variant i iMoovie, utan rörliga inslag med en lågmäld ton för att spegla stämningen i boken. Tre saker jag lärde mig på vägen:

  1. Det är svårt att skapa nyfikenhet i ord och bild utan att skriva läsaren på näsan.
  2. Precis som på omslaget är det bra att ha med blurbar, citat osv.
  3. Jag är mycket bättre på att skriva böckerna än att göra boktrailer för dem…

Oavsett – nu ligger den på YouTube och du hittar den här. Tyck gärna till! Och har du några bra tips om att skapa, dela eller tänka på när man göra en boktrailer, så dela gärna med dig i kommentarerna nedan.

 

Skärmavbild 2015-10-22 kl. 15.50.07

PS. Vill du prata mer om boktrailers eller skrivande i övrigt? Kom till Österåkers bibliotek i Åkersberga på lördag kl 13 eller Sture bibliotek, Östermalmstorg (T-banan) kl 16 – där finns som sagt jag och några av mina kollegor från Debutantbloggen för författarsamtal. Hoppas vi ses!

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

Kommentera

