Välförtjänt / oförtjänt.

Foto 2015-09-24 11 29 01
När vi Debutantbloggare pratade på biblioteket här i Skurup härom veckan, kom vi att tala om hur våra respektive böcker kom till. Inte delen som handlar om idéer och genomförande, utan delen som handlar om att få sin bok utgiven, att få ett förlag att nappa och vilja satsa på ens manus.
Det samtalet har dröjt sig kvar i mig. Jag har fortsatt att fundera på det sedan dess.
För min boks utgivningshistoria är ganska udda.

Det första jag skickade till mitt förlag var fyra noveller. Förlaget var då helt nystartat, och tyckte att tre av novellerna passade deras profil bra. Efter att de publicerats frågade förlaget mig om jag hade någon romanidé också. Jag svarade att det hade jag, och så beskrev jag premissen för det som skulle komma att bli Fyra Minuter. Förlaget gillade vad de hörde, och sa att om jag verkligen skrev boken så var de intresserade av att ge ut den.
Därefter började en ganska märklig och omständlig skrivprocess. Jag skrev 20-30 sidor, mailade dem till förlaget, de kom med frågor och synpunkter, jag skrev om för att försöka besvara frågorna de ställt. På det sättet blev det första utkastet sakta men säkert klart, och vi skrev kontrakt. Först därefter kom utkast nummer två och tre, och all redigering.
Det är ett ganska udda sätt att skriva en roman på, det har jag insett i efterhand. Nästan som ett beställningsjobb, även om idén såklart var min från början.

Och vad jag insett under det gångna året, och som blivit allt tydligare ju mer jag funderat på det under de senaste veckorna, är att om jag skrivit Fyra Minuter på det ”traditionella” sättet – skrivit hela manuset på egen hand, bearbetat och putsat texten, och därefter skickat ut den till förlag i hopp om napp – skulle den aldrig ha publicerats. Anledningen till att den idag finns ute i handeln är att jag hade turen att hitta ett förlag just i rätt ögonblick, och där det fanns människor som kunde hålla mig i handen och lotsa mig genom hela skrivprocessen.
Fyra Minuter är en ganska fånig liten monsterhistoria. Och om man råkar gilla små fåniga monsterhistorier, då kan det nog kanske finnas något för en att gilla i boken. I övrigt innehåller den dock inte mycket av värde. Och framförallt känns det orättvist att den finns där ute, publicerad och marknadsförd, när det finns så mycket mer begåvade manus och författare som aldrig når så långt.
För under det här året har jag läst massor av fantastiskt bra opublicerad litteratur, texter som sjuder av originalitet och passion och begåvning. Att jag fått ge ut min bok, på den räkmacka jag halkade in på, medan de här författarna och texterna (ännu) förblivit opublicerade, det är helt enkelt så jävla orättvist. På ren svenska.

Snart är mitt år som Debutantbloggare över, och det ska bli så oerhört spännande att läsa och lära känna det nya gänget som tar över 2016! Jag tar med mig väldigt många insikter från året som gått, och ser fram emot att få nya från nästa års debutanter.
Nu kör vi in i kaklet.

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Välförtjänt / oförtjänt.

  1. Pia Widlund skriver:

    Vilket häftigt sätt att få kontrakt på. Kul. Jag har heller inte läst din bok, jag ligger efter i bokläsandet och får ta tag i det under julhelgen!

  2. Visst finns det massor av (ännu) outgivna och väldigt bra texter, och visst är det orättvist. Och jag har (ännu) inte läst din bok, men jag tycker att du är onödigt hård mot dig själv här. Man kan ju göra sig förtjänt på flera sätt, och att som du vara tillräckligt driftig för att skapa förlagskontakter tycker jag definitivt räknas. Och dina noveller blev ju publicerade i sin egen rätt.

    Jag läser din historia som ett bevis på att det går att lyckas på många olika sätt, och det tycker jag är fint! Jag tycker också att det är fint att det får finnas många olika sorters berättelser; både sådana som bidrar till att förändra världen, och sådana som ”bara” underhåller en liten stund.

    Allt gott!
    /Liv

Kommentera

