Politiker – var är mitt kollektivavtal?

Felicia profil

Jag måste ta upp en sak som jag har funderat på mycket under det här debutantåret. Varför är inte författande ett riktigt yrke? Alltså ett riktigt yrke där jag kan gå till jobbet mellan 8-17, få en regelbunden lön, pension och kollektivavtal? Jag tror inte på dem som har inställningen att författare är någon speciell typ av människor som lider fram sina verk och inte behöver trygghet utan lever gott på inspiration och nudelsoppa.

Trots alla författare som finns i Sverige kan endast 100 personer leva på sina böcker (källa Tidningen Skriva) och snittlönen för de författare som gör det är 120 000 per år. Ändå är litteratur en så viktig del av vårt samhälle och att läsa är bevisat bra för allt möjligt, bland annat för att lära sig empati.

Så varför ser det inte ut så här:

När du som ung vuxen (eller för den del senare i livet) bestämt att du vill bli författare så söker du in till författarlinjen. Den är precis som läkarlinjen, jurist- eller journalistlinjen väldigt populär och det är en urvalsprocess för att komma in. Så du kommer in (eller pluggar upp dina betyg för att göra det) och läser till författare i tre-fyra år – och får under tiden lära dig allt om språk, genre, berättarteknik, dramaturgi, kreativitet, målgrupper, branschen osv.

Efter utbildningen får du diplom och söker sedan jobb som författare på ett förlag. På ett kommunalt eller privat bolag. Ni förhandlar fram en månatlig lön som både du och din arbetsgivare känner er nöjda med. Om ni är överens så skriver du på ett anställningsavtal och börjar sedan där nästkommande måndag. Du gör ditt jobb – dvs det din rollbeskrivning kräver – t ex att vart eller vartannat år leverera ett manus för utgivning. Som i vilka andra jobbprojekt som helst, så lyckas du extra bra med vissa projekt och mindre bra med andra.

Du kommer kl 8 och går kl 17 (eller jobbar skift om det passar dig). Du har betald semester 5 veckor om året. Du har pension och kollektivavtal. Du har ledig tid för familj, vänner och vila på kvällar och helger. Du får en dator, programuppdateringar, en telefon och andra verktyg som behövs för ditt yrke, sjuklön när du har influensa, kaffe vid fikarasten och kanske till och med en bulle på Kanelbullens dag. Ni har mässor, frukostseminarier och events som du är med på. Under tiden som du jobbar fram manuset (och senare även marknadsför dina tidigare) har du möjlighet att bolla med kunniga kollegor – researchers, redaktörer, marknadsförare, säljare, produktutvecklare och lektörer på förlaget. Det är ett teamwork och du och förlaget har samma mål att nå – att producera bra litteratur och sedan sälja den. Visst, det är inget lätt yrke, det ställer höga krav på dig, men du är anställd för just din talang och kompetens.

Varför, varför, varför är det inte så här? Jag är säker på att det inte bara skulle skapa bättre litteratur utan också tryggare och gladare författare. För kan någon förklara varför författare inte är värda samma sociala trygghet som andra yrkesgrupper?

Jag är öppen för svar (eller anställningsavtal) vilken dag som helst.

 

Det här inlägget postades i Debut och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Politiker – var är mitt kollektivavtal?

  1. feliciawelander skriver:

    Tack för alla bra och kloka svar. Jag förstår och håller med om alla praktiska svårigheter med ett fast jobb som författare. Ibland blir jag bara så sugen på att få gå till jobbet som författare och få betalt. Och ibland, särskilt mörka decembermorgnar, blir kontrasten så stor mellan mitt förra trygga välbetalda jobb och den här osäkra framtiden, även om jag inte skulle byta den mot något i världen just nu. Tack för att ni lyssnar, peppar och läser!

  2. Amanda skriver:

    Problemet är väl då att konkurrensen för arbetsplatserna (alltså möjligheten till kontrakt och att få ge ut böcker) skulle öka (respektive minska) rejält. Som det är nu är ju de flesta debutanter förlustaffärer för förlagen, det är ju inte debutböckerna man satsar på, utan författarskapet. Om man då skulle behöva ge dem fast lön under tiden det tar för dem att skriva ihop sin bok, och den boken sedan säljer lika mycket som snittdebuterna gör idag, så skulle förlusten vara enorm. Och det finns ju ingen garanti att nästa kommer sälja bättre. Eller nästa. Alla författare slår ju inte.

    Rent logiskt skulle förlagen då vilja satsa på sina etablerade författare, som de litar på kan dra in tillräckligt med pengar för att företaget ska gå i vinst. De enda debutanterna de skulle vilja (eller våga) ta upp blir de extremt exceptionella och risken finns ju också att man bara vågar anta manus som är mainstream/trendiga och förväntas sälja bra. Mångfalden skulle därför förlora på det, och antalet författare minska.

    (Jag utgår ifrån att lönerna som förlagen förväntas ge under anställningen ligger runt eller över de lägsta lönerna i Sverige (ca 12 000 per månad) och att staten inte är inblandad och subventionerar eller liknande).

    Jag förstår absolut varför du önskar att författare kunde få den ekonomiska tryggheten! Men samtidigt misstänker jag att det skulle vara svårt att genomföra på något bra sätt i praktiken.

  3. Anna skriver:

    Låter helt fantastiskt! Nu betraktas man ju som udda om man råkar nämna att man ska bli författare när man blir stor…
    Jag röstar för att det ska bli ett riktigt yrke med anställningsvillkor som på andra platser!

  4. Anna Hansson skriver:

    Fast vet du vad jag gillar med författaryrket, till skillnad från typ många kontorsjobb? Det är att som författare kan du faktiskt bli svinrik, och det kan faktiskt vara så att du tjänar mer ju mer/smartare du anstränger dig. Det gillar jag!

  5. Manuskt skriver:

    Nja, ska jag sitta på kontor och gå på möten och ha fasta tider och leverera vad andra säger åt mig, då kan jag ju lika gärna harva på med mitt vanliga jobb. Det är också kul. Tror det mycket är den (inbillade?) ”friheten” som gör att många lockas. Fast det är klart, man kan ju ändå välja att vara frilansande författare. Och just med mitt vanliga jobb har jag valt bort frilansandet mot anställning.

    Skickat från min iPhone

    > 3 dec. 2015 kl. 06:02 skrev Debutantbloggen : > > >

Kommentera

