Lördagsenkät: Vilken är den allra bästa jullåten?

Felicia profilFelicia Welander: Älskar julen. Älskar jullåtar. Galen i jullåtar. Spelar jullåtar hela december dygnet runt. En favorit är Peter Jöbacks ”Snön föll” – jag brukar dansa runt i vardagsrummet i julmössa och fälla en tår för att den är så vackert vemodig och jag ser hela scenen framför mig. (Okej, nu lät jag visst som jag har en hel del tomtar på loftet/vardagsrumsgolvet…)

Ti bloggChristina Lindström: I november, december och januari lyssnar jag faktiskt på julmusik alla lediga timmar på dygnet, i köket (Radio Christmas på varje frukost), vardagsrummet (mest Spotify), bilen och i lurarna under löpturer och promenader.

När jag klargjort det ska jag alltså slå ett slag för en enda jullåt. Det går ju egentligen inte. Det är som att få en fråga om vem som är ens favorit i barnskaran. Skulle någon ändå tvinga mig att välja en låt skulle jag svara Tracey Thorns Hard Candy Christmas eftersom den är så stämningsfull och sensuell. Mörk och ljus på samma gång. Jag mysryser när jag hör den. Framför mig ser jag en kvinna som sitter i en rutig fåtölj framför en öppen spis och dricker glögg, och sedan kanske hon går ut och hånglar upp en brandman. Snön yr. Elden sprakar. Jag älskar förresten också texten till Martha Wainwrights Rebel Jesus.

ThomasThomas Årnfelt: Traditionellt sett, i alla fall utifrån mitt svenska jags perspektiv, så är det ”Julen är en härlig tid” med A&F. Jag tillhör nog de där ”en del”. Fast den irländska delen av min själ svarar nog The Pogues och ”Fairytale of New York”.

 

Foto 2015-09-24 11 29 01Johan Ring: Jag måste få ge två svar. Först – The Pogues och Kirsty MacColls ”Fairytale of New York”. Jag och min vän Staffan brukade ha en traditionell julmiddag/julfest på den tiden då vi båda bodde i Oskarshamn. Och varje år inledde vi kvällen med att hälla upp varsin riktigt mörk öl och lyssna på ”Fairytale of New York”. Den låten är ren romantik inslagen med det vackraste presentsnöre.

Sedan – Stina Nordenstams ”Soon after Christmas”. Piano och sång som är så försiktigt lågmälda att man kommer på sig själv med att luta sig fram mot högtalarna för att inte gå miste om en enda nyans. Och när man gör det belönas man med den vackraste och trasigaste sång som någonsin utspelat sig i juletid. ”I wanted so to have you, and I wanted you to know I wanted to write songs about how we´re walking in the snow.”

 

FredrikFredrik Frängsmyr; Jag plågar familjen varje morgon med Frank Sinatras julskivor. Jag brukar gå upp tidigt och göra varm choklad och risgrynsgröt till frukost och sen spelar jag julsånger tills alla är trötta på julen när den väl kommer. Men favvolåten är lite hårdare än så. Run Dmc’s Christmas in Hollis. Det är bara att dra ur skosnörena ur era största adidas och sen stampa takten med Jam-Master Jay och resten av gänget. Kolla in videon här för lite inspiration: https://www.youtube.com/watch?v=OR07r0ZMFb8
Eller så kan ni ju alltid kolla in Die Hard där den också är med.
Från oss alla till er alla, En riktigt god jul!

 

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

Kommentera

