Jag har inte läst din bok än

FredrikDen absolut vanligaste kommentaren jag har fått under året som gått är: “Hur går det med boken?” (Det står mer om det i ett tidigare inlägg)

På andra plats över kommentarer jag fått under året kommer: “Jag har inte läst din bok än.” Den skjuts på en från alla möjliga olika vinklar. Allt från folk som var på releasefesten till människor jag inte har pratat med på flera år. Det är en ganska rolig sak att få höra. Jag har ju liksom inte räknat med att alla som får höra talas om att jag skrivit en bok genast måste springa och köpa den och sen traggla sig igenom alla 367 sidor. Jag menar, det är roligt att folk har hört att den finns och allt men det finns inga krav att läsa den. Så här kommer en liten uppmaning som kan lätta allas vårt dåliga samvete: Man måste inte läsa boken bara för att man känner mig. 🙂

Vissa tycker om att läsa medan andra tycker det är jobbigt med bara tanken att tvingas ta sig igenom en bok. Jag har alltid tyckt om att läsa så för mig är det självklart att springa och köpa och sedan läsa en bok om en vän skulle släppa en. Men jag har precis lika mycket förståelse för att andra är helt ointresserade eller kanske lite intresserade men inte har tid eller ork eller vad som helst som gör att man inte läser den ändå. Alla tycker helt enkelt inte om att läsa. Min tvillingbror har inte läst den till exempel. Men jag har berättat vad som händer i den för honom.

I samma veva som man säger att man inte läst den brukar kommentaren: “När kommer den på ljudbok” eller “Jag ser den när den blir film” komma. Och det känns alltid hoppfullt att få såna kommentarer. Jag lovar att lägga ut på min hemsida när ljudboken och filmen kommer så att alla ickeläsare där ute kan få i sig den ändå. Jag ser också fram emot de versionerna. 🙂

Tills dess, släpp det dåliga samvetet. Om ni vill höra den kortkorta versionen kan jag berätta slutet över en kopp kaffe.

Peace out. Och ha en jättefin December så länge.

Puss och Kram!

/Fredrik

Det här inlägget postades i Debut, Fredrik Frängsmyr. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Jag har inte läst din bok än

  1. Marie Hedegård skriver:

    Vilken sund inställning. Min man har inte läst mitt manus fast han har tvingats leva med det i flera år. Han börjar få lite ångest för han känner ju pressen när boken kommer ut. Det är klart att jag skulle bli besviken om han väljer att inte läsa den. Men då får jag väl göra som du och berätta slutet för honom. Jag tror inte att jag bryter armen av honom 🙂 Jag har även en exman. Han sa häromdagen att han nog inte vågar läsa boken. Fegisen. Men det är okej. Det är inte riktigt hans genre.
    Jag tycker att det är spännande med alla möten där man möter andra genrer än sina egna. Jag hade nog inte köpt din bok om jag inte hittat dig här på bloggen. Än så länge kan jag sälla mig till skaran som beklagar att jag ännu inte läst din bok 🙂
    Men det dröjer nog inte så länge för det finns många mörka vinterkvällar framför oss.

    • nfredrikn skriver:

      Haha, ja det är ju en ganska ansenlig skara faktiskt som fortfarande inte läst boken men det är ju samtidigt väldigt spännande. Massor av folk som fortfarande har det äventyret framför sig. 🙂

  2. Kära Syster skriver:

    Oj vad generös och förlåtande du är mot dina icke-läsare! (Varav jag ännu är en av dem, inser jag…. hrm… såatte… jag menar … jag SKA ju läsa din bok men alltså… jag har inte läst den än bara. Men snart.)

    Känns som ett himla fräscht förhållningssätt i den här hybris-tiden vi lever i att kunna ta att folk inte hunnit läsa. Än. Himla fint.

    /Anna

    • nfredrikn skriver:

      Haha, va härlig du är Anna.
      Men dej har jag faktiskt lite högre förväntningar på. Du har den ju till och med hemma. Sätt igång och läs nu. 🙂

  3. nathaliesjogren skriver:

    Känner igen det. Och jag får även höra ”jag läser inte den genren”, vilket jag förstår och accepterar

    • nfredrikn skriver:

      Jamenvisst. Den där med genres tycker jag är rolig. Det skulle vara väldigt väldigt långt ifrån mina favoritgenres för att jag skulle undvika att läsa något. 🙂

  4. sussianderssons skriver:

    Så sant att alla är olika. Själv älskar jag att läsa, men omständigheter har gjort att det inte har blivit så mycket läsande som jag önskat det senaste året. Men att din tvillingbror inte har läst din bok! Fy på honom :D! Om min bror inte läser min bok när/om den kommer ut bryter jag armen på honom :P. Jag ser fram emot att läsa både din bok och en hel del andra av både Johan Ring och Caroline L Jensen framöver. Vintern är lång. Jag kommer att sakna era inlägg här på Debutantbloggen. Det har varit kul och intressant att läsa dem. Synd bara att jag inte kunde komma på någon av era träffar. Önskar dig och de andra all lycka i framtiden och så klart en riktigt god jul!

    • nfredrikn skriver:

      Tack för fin kommentar Sussi,
      men du är lite hård mot brorsan tycker jag. 🙂
      Vi kommer sakna att skriva här också även om det ska bli riktigt spännande att följa de nya debutanterna. Ja, tråkigt att du missade vår turné. Vi hade ju sista stoppet nu i helgen i Linköping. Det har varit jättekul att få träffa folk som är riktigt intresserade av skrivande och att få prata om allt möjligt.
      Lycka till till dej med God jul!!

Kommentera

