Ordet är ditt. Ett manifest.

Felicia9

Och så gick tiden så där alldeles fasligt för fort igen – och nu är det bara två ynka inlägg kvar (dvs två torsdagar) för mig innan det är dags att lämna över stafettpinnen till nästa års Debutantbloggare. Men det är något jag har funderat på, som jag skulle vilja säga till dig innan vi skiljs åt. Något jag vill få ur mig medan tid finns och som jag vill att du ska veta innan vi går in i nästa skrivar-år. Något som jag önskar att någon sagt till mig en gång och som jag måste påminna mig själv om – varje dag.

Så här kommer det – från mig till dig – ett ordmanifest:

***

Att formulera tankar i ord är en rättighet förunnad varje människa. Men många kommer att försöka övertyga dig om att du inte har den rätten. Att du först måste vara rätt, lära dig att stava korrekt, lägga orden i korrekt ordning, uttala dem korrekt, tänka korrekt.

Det är inkorrekt.

För du ska veta detta: Du kan. Låt ingen inbilla dig något annat – allra minst du själv. Även om orden ibland kan vara som trotsiga tvååringar och vilja kasta sig huller om buller utan någon som helst ordning, så ska du också veta: de är fortfarande dina. Ingen annans. Dina. Lek med dem, ha roligt med dem, låt dem hjälpa dig, reta dig, trösta dig, lär dig av dem. Använd gamla, upptäck svåra, leta upp galna, hitta på nya. De behöver inte vara perfekta i början, de behöver aldrig vara perfekta – de har rätt att finnas ändå. I alla former, kombinationer och situationer.

Precis som du.

Ett varningens ord bara – behandla dem varsamt. För ett slarvigt ord kan svida som ett vattnigt skavsår som aldrig läker. Så välj dem noga.

Men låt dina ord formulera världen, så som den ser ut för dig. Hjälp mig att förstå. Hjälp dig själv att förstå. Dela dina upplevelser, dina tankar, din oro, din glädje.

Och glöm aldrig, aldrig, aldrig: ordet är ditt.

Det här inlägget postades i Debut, Felicia Welander och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Ordet är ditt. Ett manifest.

  1. Skriviver skriver:

    Så fint och så sant! Något vi alla behöver höra och tänka på 🙂

  2. Marie Hedegård skriver:

    Tack Felicia.Så viktiga ord. ”Du kan.” Det är alldeles för lätt att inbilla sig något annat. Jag undrar ofta var allt det där är dåliga självförtroendet kommer ifrån. Jag ser det överallt, även om det är lätt att tro att det bara är jag som känner så.
    Kommer det från miljön? Blir vi matade med att vi inte kan redan som små? Eller i skolan? Usch vad hemskt i så fall.
    Vi behöver få höra ditt manifest. Många gånger.

  3. Anna skriver:

    Tack!
    Det här är något jag påminner mitt barn om när hon är så mån om att allt ska vara rättstavat och rättvänt när hon skriver.
    – Skriv bara! säger jag.
    Tids nog hinner det bli enligt regelboken, huvudsaken är att orden kommer ut, som hon vill…

Kommentera

