Dags för ett hårt träningspass skrivning

FredrikJag klev upp tidigt idag för att köra ett stenhårt träningspass. Skrivning. Hur ofta gör man det egentligen? Tränar på att skriva menar jag, och då tänker jag inte på att sätta sig och skriva vidare på sin text dag efter dag och därmed också långsamt långsamt bli bättre generellt inom skrivkonsten utan jag menar riktiga träningspass. När man sätter av en timme eller en vecka bara för att ägna sig åt att träna på en viss specifik del av sitt skrivande.

Min bror spelar fotboll och pratar ofta om att det finns ett problem i träningen till lagsporter. Alla i laget tränar tillsammans på samma saker men när det väl blir match, då ska man gå ut på planen och leverera helt olika saker. En back ska bryta motståndaren och spela upp bollen. En forward ska göra mål. Man tränar för lite på det man behöver i just sin egen position. Är man forward måste man träna avslut. Varje träning. Gå ut på planen och köra 40 avslut varje träning så att när du hamnar i rätt situation under match känner du igen dej och vet vad du ska göra. Men hur ofta tränar du som författare på något specifikt? Eller hur ofta tränar du överhuvudtaget? Kör ett stenhårt pass intron eller 50 förstameningar till en historia. Eller hur ofta hör man kommentarer i författarnas omklädningsrum som: ”Shit, jag har sån träningsvärk idag. Tisdagspassen är astuffa. Jag körde 50 säljande förlagsbrev igår.”

Funderar på att träna dialog idag. Tänkte letar upp alla Tarantinos manus för att titta på hur man skriver snappig jäkla konversation. Eller kanske ett rytmpass. Vilka har skönast beat in sina texter? Hiphopparna. Ok, då tar jag en timme och läser Eminems eller Timbuktus texter för att lära mig något om rytm.

Grammatik är jag faktiskt helt ok på. Ok men jag är ingen jäkla världsmästare. Jag skulle ju kunna studera olika grammatiska regler i olika textiga sammanhang för att levla upp en nivå eller tre. Eller kanske göra något helt annorlunda. Kanske ta ett inspirationspass där jag sätter mig och skriver av Shakespeares texter i en timme.

Jag har precis som alla andra för lite tid att ägna åt skrivande och har därför struntat i att träna och istället gått direkt in i matchläge när jag skriver men ett av mina mål för 2016 är att träna skrivning och inte bara skriva. Jag har läst böcker om att skriva. Köpt typ alla böcker om hur man ska skriva och läst de flesta av dem och tagit till mig en del, men aldrig riktigt tränat. När jag sätter mig för att skriva går jag helt ouppvärmd och stel som en pinne rätt in i fightingmode. Det kan ju inte ge det bästa resultatet.

Näe, nog snackat nu.

Jag sticker och tränar. Nästa gång vi ses är jag pumpad som en ordbodybuilder på steroider.

Det här inlägget postades i Fredrik Frängsmyr. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Dags för ett hårt träningspass skrivning

  1. P.M. Wilson skriver:

    Intressant inlägg, jag håller verkligen med om att det är viktigt att ”värma upp” innan man börjar skriva och att plocka ut de delar där man är osäker och ge de en särskild tid. Just jämförelsen med elitidrottare fick vi ofta höra när jag läste musik, är klassisk sångutbildad, sångpedagogena brukade alltid säga lite kaxigt ”tror du att en 100- meterlöpare tävlar utan att ha värmt upp?”. Vi kunde nöta på en och samma övning flera gånger, och ofta kunde en sånglektion enbart ägnas åt en särskild del av sångtekniken.
    Jag skriver på min första roman och inför en actionscen (hade aldrig tidigare skrivit såna) har jag närstuderat många skrivna actionscener, vi får se vad de leder till 🙂

  2. Ping: Vad jag inte kan | Lugn. Det ordnar sig.

  3. Skriviver skriver:

    Alltså! Vilket, underbart, fantastiskt och EXTREMT inspirerande inlägg!
    TACK!
    Jag har som ärligt mål att bli superbra på att skriva. Jag läser olika böcker om skrivande, jag läser bloggar och artiklar och tidningar om skrivande, jag bloggar på min egen blogg om skrivande och samlar på mig fakta och tankar och inspiration. Jag vill verkligen bli duktig på riktigt. Men precis som du skriver: jag tränar aldrig. Jag är för lat, och kanske för snål på något sätt; jag vill hela tiden komma framåt med mitt manus och allt som inte är att komma framåt är bortkastat, har det känts som. Men nu har jag tagit mig en liten skrivpaus när jag funderar mycket både på mitt manus och på själva skrivandet och processen, och ditt inlägg kom helt enkelt precis i rättan tid! Klart att jag också måste öva! Ska genast börja fundera på bra övningar. Tror ganska mycket på det där med att skriva av texter som man gillar: att inte bara låta hjärnan bekanta sig med dem, utan också kroppen, fingrarna. Det kanske får bli det första jag försöker mig på.
    /Linda

    • nfredrikn skriver:

      Tackar och bockar för din fina kommentar Linda.
      Kommer du på bra övningar får du jättegärna posta dem här, jag behöver också fler. Det är roligt när man väl sätter igång att träna men det kan vara svårt att inte fastna i samma mönster när det gäller träningen också. 🙂

  4. Kära Syster skriver:

    Mycket intressant sett att se på skrivandet, och du får träningsmetaforen att hålla hela vägen. Ska bli kul att höra hur mycket bättre matcherna blir med rätt träningsupplägg. För egen del fortsätter jag nog tyvärr att köra ouppvärmd och stel för att norpa alla tillfällen att öka ordmängden i manuset. Men ska hålla detta i bakhuvudet och försöka hitta ett förhållningssätt till träning som funkar för mig. Både i skrivandet och på gymmet. 🙂

    /Anna

    • nfredrikn skriver:

      Ja , det ska bli intressant att se om det blir nån skillnad av att börja träna eller om det är precis som vanligt.
      En bra cliffhanger här inför 2016. 🙂

  5. ehardenborg skriver:

    Hm, jag skulle nog behöva träna mer… Ett tips, om man har lite tid, är att börja morgonen med att flödesskriva i tio minuter. Bara skriva det som kommer i huvudet utan att lyfta pennan från pappret. Du tränar inte på något specifikt (förutom att skriva för hand), såsom dialog, men du tränar på att komma in i flow, i att hitta din stil, din röst. Tänker jag 🙂

    • Marie Hedegård skriver:

      Tack för ett wake-up-inlägg. Det väckte så mycket tankar att det blev ett eget inlägg istället för en kommentar här. Jag skolkar också från träningen. Men jag måste tillstå att skrivandet av min roman har varit ett slags träningspass. Det tog lång tid och jag övade på en massa olika saker. Men det var matchläge hela tiden.

    • nfredrikn skriver:

      Bra tips! Det ska jag prova också. Kul!

Kommentera

