Tillbakablick tjugohundrafemton (ett julrim)

Felicia9

Så är det december och endast tomten är vaken

och jag har funderat rätt mycket på den här saken

med att debutantåret snart hela har gått

och att jag har bloggat varje vecka i vått och i torrt.

 

Så vad blev egentligen resultatet här

av året som blev det roligaste i min författarkarriär?

Hur känns det som hänt nu? Hur ser jag tillbaka?

Och hur kommer ”2015” i framtiden smaka?

 

Det starkaste minnet är förstås releasen

även om jag timmarna innan var rätt under isen

av nervositet, men att få boken i handen

var den häftigaste känslan jag känt sen mor-dotter-banden.

 

Att få stipendie av Bergmangårdarna och få dela med likar

och att få skriva i Ingmars bibliotek och se hans pikar

i anteckningarna i Strindbergs verk, på väggar och golv

och få prata skapande med andra till klockan slog tolv.

 

Och att på Bokmässan finnas där med min bok,

få krama Conchita och springa runt som en tok

och träffa så många nya, skrivande vänner

och få dela med mig i ord av allt som jag känner.

 

Att få på gamla smärtor lägga på locket

och sedan få lyckan att se romanen bli pocket!

Och att få lära känna Fredrik, Johan, Thomas och Tina

och debutantblogga med alla peppande läsare fina.

 

Men ett av de starkaste minnena är nog ändå

att få påbörja nästa – bok nummer två

och att få fortsätta resan som nu tagit fart

och hitta nya läsare att kunna glädja snart.

 

Så 2015 smakar helt enkelt som ett lyckans år

med några sorgliga inslag om hur illa det går

när vi inte ser andra som varandras gelikar

och känner och lyssnar, istället för predikar.

 

Jag tror att litteraturen har en viktig roll där

för att väcka empati för vad livet innebär.

Så nästa Bokmässa när mina fötter ömmar bland borden

ska jag minnas: Vad vore vi människor om vi inte hade orden?

Det här inlägget postades i Felicia Welander och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Tillbakablick tjugohundrafemton (ett julrim)

  1. annisvensson skriver:

    Fantastiskt bra Felicia! Blir spännande att fortsätta följa dig. /Anni

  2. Pia Widlund skriver:

    Fantastiskt bra rim. Själv skriver jag på en nyårskrönika utan rim, som jag lägger ut på bloggen i början av januari! Gottnytt & Go hjul!

  3. Laila skriver:

    Vilken härlig historia på julerim ❤ Jaghittade precis hit till denna spännande blogg och hade så gärna velat fråga er som lyckats några små saker. Jag har skrivit en trädgårdsbok som ett mindre förlag vill ge ut, men jag tycker avtalet haltar och funderar därför på att ge ut den på egen hand när jag redan driver en enskild firma som knagglar sig fram. Jag tror på min bok, men känner mig galet förvirrad när det gäller att hitta ett prisvärt tryckeri. Jag undrar om du, eller någon annan klok människa här kan hjälpa mig med tips och råd. Vet ju att det ska finnas flera i Baltikum, men talar de ens svenska där? Oerhört tacksam för svar. Mvh Laila Carlander

    • feliciawelander skriver:

      Hej Laila! Kul att du hittat hit! Jag har inte jättestor koll på egenutgivning men kolla i fliken ”Egenutgivning” här till höger, så kanske du hittar något matnyttigt. Kanske någon annan här vet något om tryckerier? Lycka till med din trädgårdsbok!

  4. Eva Karlsson skriver:

    Kul med en summering i form av julrim. Ser fram emot din nästa bok.

Kommentera

