Dags för ett hårt träningspass läsning

FredrikFörra veckans inlägg handlade om att träna skrivande. Något som många gick igång på. En sak som kom upp var att om man tränar på att skriva så kan man väl lika gärna träna på att läsa också. Ja varför inte? Visst är det konstigt att vi inte tränar mer på att läsa. Vi jobbar hårt med att lära oss läsa i skolan och precis när vi kommit så långt att vi kan traggla oss igenom en bok rätt hyggligt så slutar vi träna på läsning. Då beter vi oss som fullärda läsare även om vissa har lärt sig läsa tio gånger snabbare än andra. Läsandet används ju sedan när vi läs oss alla andra ämnen så det låter väl rimligt att vi borde träna ännu mer på det. (Ok skolan kanske har kommit lite längre än när jag gick i den på 80 och 90-talet så jag ber om ursäkt om jag är orättvis men jag tror fortfarande att vi inte tar läsningen så långt som vi skulle kunna)

Jag läser relativt mycket men har fortfarande svårt att läsa utan att hoppa fram och tillbaka i texten och läsa om samma saker flera gånger. Jag kan komma på mig själv med att fortfarande skapa ljuden jag läser i huvudet innan jag kan gå vidare till nästa mening eller nästa rad. Något som tar lång tid och är helt onödigt. Jag visste inte ens om att det fanns tekniker man kunde träna på för att bli bättre på att läsa förrän jag gick på gymnasiet. Nu finns det hur mycket material som helst inom ämnet men då var det fortfarande ganska mycket hokus pokus.

När det gäller innehållet i texter och hur det påverkar hur vi läser började vi prata om först på Universitetet. Texters uppbyggnad. Hur läser man en facktext kontra hur man läser en skönlitterär text. Lär vi oss det så har vi lättare att ta in texterna sen också. Både snabbare och med bättre förståelse.

Ok, läser man alldeles för fort kanske man förlorar en hel del också så det gäller att hitta rätt balans. Jag har sett lektörer läsa böcker lika fort som Matt Damon i Good Will Hunting och det kan väl kännas lite sådär. Har man kämpat ett helt år eller två med att skriva en bok och sedan bläddrar läsaren sida var tredje sekund känns det kanske inte som att texten ges den respekt den är värd. Jag är inte helt övertygad om att man hinner få in allt på så kort tid. Det är så mycket stämning, uppbyggnad, historia eller rent av poesi som ska tas in. Så mycket möda nedlagd på texten att man vill att den ska avnjutas.

Det sägs att Theodore Roosevelt läste en bok om dagen. En av hans styrkor (enligt honom själv) förutom att läsa otroligt fort var att veta vart man kunde skumma i en text och när man måste läsa noggrannare. Det kanske också passar facktexter bättre. (och nu är jag orättvis mot alla som skriver facklitteratur. Förlåt. Tänker er en ledsen smiley här)

För mig som skriver skulle det i alla fall vara ovärderligt att kunna ta mig igenom texter snabbare. Tänk att kunna effektivisera genomläsningarna av mina egna texter till exempel. Då skulle jag kunna skriva färdigt mina böcker snabbare. Och jag skulle verkligen vilja lära mig att läsa effektivare. Inte för att jag för alltid sen skulle galoppera igenom alla texter jag läser men då har jag möjligheten att välja själv om jag vill trava omkring på en bok i veckan eller skritta omkring och finläsa en eller två böcker i månaden som jag gör idag.

Hmm funderar allvarligt på att bara sluta skriva för idag och surfa in på en bokaffär och kolla in speedreadingböcker.

Tills vi ses igen önskar jag er en riktigt god jul och ett ännu bättre gott nytt år!

Det här inlägget postades i Debut, Fredrik Frängsmyr. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Dags för ett hårt träningspass läsning

  1. Marie Hedegård skriver:

    Tack för ännu ett tänkvärt inlägg. Jag tillhör långsamläsarna. Det har gjort att jag periodvis inte har läst alls, för att jag har skrivit istället. Nu tar jag till mig Stephen Kings ord. Det är faktiskt ganska skönt att koppla av med en bok, fast jag är mitt inne i ett eget manus.
    Jag har dock ingen lust att lära mig läsa snabbt så jag ska inte gå någon speedreadingkurs. Jag vill njuta av läsningen. Jag tillhör de som läser slutet om boken är för spännande. Då kan jag tryggt fortsätta att läsa. Annars är jag så fokuserad på hur det ska gå att jag missar vägen dit. Lite som Karin Boyes dikt I rörelse.
    Men det är klart att jag gärna skulle vilja hinna läsa lite fler böcker. Jag har en hel hög med böcker jag vill läsa.
    Tack för dina inlägg och hoppas att du får en god jul.

  2. Kära Syster skriver:

    O så bra Fredrik! Själv är jag en varje-ord-läsare vilket jag fick reda på i universitetet. Lite sent, kan man tycka ja. När jag växte upp var övriga familjen sådana där skum-läsare som kunde ta sig igenom en bok på en eftermiddag. Så i högstadiet slutade jag läsa böcker eftersom jag tänkte att jag var dyslektiker eller nåt, som inte kunde läsa i ”rätt” tempo. Först vid tjugo-plus tog jag upp nöjesläsandet igen och sen pluggade jag som sagt vidare (lingvistik) och i en bisats under en lektion kom detta fram, att hjärnan tar till sig text på olika sätt. Ta-daa!

    Och det är nog därför som det inte undervisas (eller åtminstone inte gjorde det på 80- och 90-talen som du påpekar) i lässtrategi på grundskolenivå, för att det är så individuellt. Det finns inga räta linjer när man har med hjärnan att göra. Men visst hade det underlättat för mig med en liten fingervisning tidigare!

    Med det sagt: med så många spännande och intressanta böcker som kommer ut har jag utmanat mig själv den här hösten att läsa så fort varje bok tillåter. Inte hålla på och suga på varje formulering eller fundera över dubbelbottnad betydelse och sånt som får hjärnan att tappa både fart och sammanhang i texten. Bäst känsla var en söndag i oktober när jag sträckläste en heeel bok. Visserligen rätt tunn, men ändå. Hela boken.

    /Anna

    • nfredrikn skriver:

      Bra utmaning! Och tack för fin kommentar!
      Jag ska utmana mig själv under 2016 att läsa lika mycket som jag skriver. Jag försöker ta till mig Stephen Kings ord från Att Skriva: Har du inte tid att läsa har du inte tid att skriva.
      God jul på dej!!!

  3. Skriviver skriver:

    Jag tror att du (igen!) har en poäng. Det är viktigt att träna på läsning också! Själv läser jag väldigt snabbt och har snarare fått lära mig att ibland läsa långsammare, för att inte slarva över riktigt bra litteratur. Men jag skulle nog säga att det viktigaste med läsningen inte är hur snabbt eller hur långsamt man läser, utan vad man tar in av det man läser – vad man lär sig. För min del har jag nästan alltid läst bara som upplevelse, på samma sätt som jag tittar på film, jag har bara velat bli underhållen. Men sedan jag började ta mitt skrivande på allvar har jag också börjat läsa på ett helt annat sätt, med ögonen öppna för vilka val en författare har gjort när det gäller story, dramaturgi, karaktärsutveckling, vändpunkter och så vidare. Än så länge är jag fortfarande bara i vaggan av mina läs-studier, men jag lär mig mer och mer hela tiden. Och jag tror att en riktigt bra sak att försöka sig på är att välja en favoritbok och läsa den riktigt noga, verkligen fundera över (och helst skriva ner) vilka val författaren gjort, varför det känns så rätt. Precis som jag skrev i min kommentar till ditt förra inlägg om att öva sig på skrivande, är jag ofta för lat för att öva mig ordentligt på läsande också. (Alltså, den här latheten – jag kan bli galen på mig själv ibland…) Trots att jag inser hur viktigt det är så har jag ibland väldigt svårt att ta mig tiden att verkligen fundera över en bok ordentligt. Ofta reflekterar jag bara lite halvt omedvetet över det fina språket eller karaktärsdjupet, och så går jag vidare till nästa bok – för det finns ju så många böcker som jag vill läsa! Men nu ska jag verkligen bättra mig. Under den här terminen har jag läst en A-kurs i litteraturvetenskap, och det har verkligen hjälpt mig att se på litteratur på ett annat sätt. Jag hoppas att jag kan ta med mig det över till nästa år, och bli en bättre läsare på alla sätt!
    Tack för ännu ett intressant och viktigt inlägg!
    /Linda

    • nfredrikn skriver:

      Tack för jättebra tips. Jag ska prova att välja en favoritbok och läsa den på det sättet. Och jag håller med, det viktigaste är inte hur snabbt man läser utan vad man tar in. Och för mig har det varit väldigt viktigt att förstå att det finns olika sätt att läsa. Det har jag liksom inte fått in tidigare.
      Tack för en fin kommentar. Hoppas du får en jättefin jul med massa bra böcker som klappar!

Kommentera

