Till Tomten.

IMG_6328
Hej Tomten.

Hur har du det? Mycket att stå i?
Jag vet, det var årets dummaste fråga, såhär dagen före julafton. Du måste väl vara farligt nära blödande magsår vid det här laget.
Men det är bara några dagar kvar nu, Tomten. Sen får du vila.

Jag vet också att det är i senaste laget att skriva till dig nu, dan före dopparedan. Men du vet, det har varit fullt upp. Det är december, jag har försökt hinna med att förbereda inför jul, och det ska du veta – med tre barn är det ingen liten uppgift.
Men nu börjar det mesta ordna upp sig, även om jag har en bra bit kvar till den riktiga julstämningen så har barnen varit där ett tag nu. Och de väntar ivrigt på dig, alla tre (av någon anledning fick de förra året för sig att jag var du. Jag vet, jag fattar heller ingenting! Jag har ju inte alls det där mäktiga vita skägget som du kan stoltsera med).

Gissningsvis är det väl ganska ovanligt att snart fyrtioåriga män skriver till dig, men jag tänkte ändå ge det ett försök. Vad har jag att förlora förutom min värdighet, liksom?
Jag har en enda önskan åt dig, Tomten, och du får ursäkta om den kanske ter sig lite abstrakt. Jag vet ju inte hur bra dina nissar är på att fixa såna saker, men jag har fått intrycket att de är grymma på lite vad som helst.
Vad jag önskar mig i julklapp 2015: mer tid.
Det idealiska här vore om du kunde fixa några fler timmar per dygn. Två eller tre kunde räcka, fyra eller fem vore ännu bättre. Alternativt skulle du såklart kunna samla ihop alla de där timmarna och fixa en helt ny veckodag, men i så fall måste du se till att det blir en helgdag. Annars är det liksom inte lönt.
Du förstår, det allra största problemet för oss som inte kan försörja oss på vårt skrivande, är tid.
Jobba, handla och laga mat, städa, ta hand om barn. Alla de här sakerna och fler därtill tar tid. De äter upp ens tid. Det där livspusslet du vet, du har säkert hört talas om det. Jag vet inte hur ni har det där uppe på Nordpolen, härifrån ser det faktiskt ut som att du lägger över det mesta utom själva julklappstillverkningen på Tomtemor. Och det är helt enkelt inte schysst. Det är en rest från en sämre tid.
Så jag vet inte, du har kanske lite svårt att relatera.
Men för mig är nyckeln tid.
Jag vill kunna fortsätta skriva, och då behöver jag tid. Att kompromissa med de andra bitarna – barnen, hushållsarbetet – kommer aldrig på fråga. Men samtidigt kommer jag inte ifrån känslan att jag nog faktiskt har en eller två hyfsade berättelser kvar i mig.

Så vad säger du, Tomten?
Får du ner några timmar extra i julklappssäcken?

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Till Tomten.

  1. Christina Lindström skriver:

    Hoppas att dina önskningar infrias, Johan! Men skulle tiden vara en bristvara närmaste tiden, tänk på att dina små bara är dina små ett kort, kort tag. (Sedan kommer skrivtiden, och förmodligen längtan tillbaka till småbarnslandet, det finaste av länder.)

    • Johan Ring skriver:

      Tack, snälla Christina. 😊
      Jag tror att jag behöver de där små påminnelserna ibland. Så att jag inte tar de här åren för givna.
      Hoppas att du och din familj haft en underbar jul.

Kommentera

