THE END

Felicia9

En av de viktigaste delarna i en roman är ju själva slutet. Där författaren har möjlighet att antingen överraska, överträffa eller göra läsaren besviken.

I ett poddavsnitt av Writing Excuses, (säsong 10, avsnitt 2 i din poddspelare) pratade de just om det här med att skriva slutscener. Och om hur slutet på en novell är lite som att se ett YouTube-klipp på en OS-gymnast. Du vill liksom bara se det allra, allra bästa – själva tävlingsmomentet – och sedan räcker det om klippet tar slut i samma sekund som gymnasten landar på mattan.

Slut.

Över.

Det är noveller det. Men att skriva slutet på en roman är å andra sidan lite som att se hela Olympiska spelen. Du vill se gymnasten stretcha inför tävlingen. Förbereda sig. Höra kommentatorn berätta om bakgrund, konkurrenter och odds. Och när gymnasten sedan landar på mattan så slutar inte klippet där, utan du vill också följa dennes ansiktsuttryck när hen väntar på poängen. Spänningen som byggs upp. Lyckan i segergesten. Glädjen i ögonen. Och lättanden efteråt.

Så hur skriver man egentligen slutet på ett års bloggande på Debutantbloggen? Jag vet inte riktigt – men jag slutar här. På självaste julafton. Det här blir mitt sista debutantbloggsinlägg. Jag är så tacksam över att ha fått möjligheten att berätta om mitt debutantår under 2015 och över att få dela det med dig, kära skrivande kollega. Tack för allt pepp, tack för alla kloka ord, lärdomar, tips och frågor. Jag önskar dig stort lycka till med ditt skrivande och en fantastiskt fortsatt god jul och nyår!

Och i storstilad slutscen-stil så vänder jag mig nu för sista gången från tangentbordet – med tårar i ögonvrån – i ett slags Glamour-aktigt motljus. Skriver slutorden som jag hoppas klingar i öronen långt efter att du har stängt bokpärmen (eller i det här fallet webbläsaren):

”Vi ses igen snart igen. Om inte idag – så kanske imorgon.”

THE END

(Eller i ren OS-anda: ”LET THE GAMES BEGIN”.)

 

Skärmavbild 2015-10-22 kl. 15.20.04

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

Kommentera

