Avsked

Ti bloggSå blev det min sista fredag här. Årets sista.

Maria Wine skriver om en hemlig helg som brinner i det vardagsgrå. Ungefär så kändes debutantåret innan min första bok kom ut i våras. På bloggen fick jag chans att vara extra nära den hemliga helgen. Skönt. Som en mental förfest.

Därefter har det litterära debutåret varit högst ohemligt, omtumlande, jobbigt och alldeles underbart.

Mycket har gått jättebra i bemärkelsen att det verkar som om många har köpt, lånat och läst mina böcker (ungdomsboken har sålt slut och tryckts på nytt) och att båda böckerna har fått fina omdömen i dagstidningar och på bokbloggar. Det trodde jag inte. Tyvärr är jag ganska ofta Pollyannas ögonbrynsrynkande motsats så jag trodde att böckerna skulle brännas offentligt eller i alla fall artigt men högdraget tigas ihjäl Jag är nöjd att det inte blev så. Allra gladast är jag över några mödrars mejl om att de är tacksamma över ha satt en bok i händerna på sin läshatande tonårsson, och för en av de första gångerna någonsin höra honom säga att en bok faktiskt var bra – för att vara en bok alltså. Ytterligare en positiv del av debutåret har varit att i olika sammanhang träffa och lära känna andra skrivande, inte minst mina kära medbloggare här.

Jag har också förstått att ni är många, många läsare där ute med namn och ansikten jag inte känner till. För varje år har debutantbloggen vuxit väldigt mycket. År 2012 hade den drygt 3000 unika besökare på ett år.  Förra året nästan 65 000. Och i år har vi haft ungefär 79 000. (Jag drar efter andan.) Jag visste ju i och för sig att min mamma och min moster läste bloggen ibland, men er andra 78 998 har jag sämre koll på. Roligt i alla fall att ni ville följa! Jag tror att det som har drivit er bloggläsare främst är den egna skrivglädjen. Ni kanske hoppas eller känner på er att det snart är er tur att efter en lång arbetsdag ( i mitt fall i november 2013) slänga en blick på mobilen, gäspande trycka fram ett röstmeddelande och med ett allt snabbare dunkande hjärta höra en röst säga: ”Hej! Det här är X, förläggare på Xs förlag. Vi har läst ditt manus och tycker att det är fantastiskt, så vill gärna ge ut det om vi får.”

Tack för  det här året, god fortsättning på julen och stort lycka till med skrivandet!

Om Christina Lindström

Debutant 2015 som skriver för barn och ungdomar. Manisk läserska och löpare. Tycker mycket om att jobba som lärare.
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Avsked

  1. Eric skriver:

    Tack för det här året! Har varit jättekul att följa dig och de andra debutantbloggarna. Hoppas 2016 bjuder på goda idéer, mycket skrivtid och flera nya böcker. Jag ser redan fram mot att få läsa Jack!

Kommentera

