Lära genom reflektion och tack för ett fint år

FredrikJag har ett projekt i Storymill som jag skapade för ett år sedan. Jag började faktiskt i textedit på min Mac men slutade efter bara några ord och tänkte att jag behöver kanske lite mer struktur än så här om jag ska hålla på i ett helt år. Jag skapade ett projekt i Storymill, döpte det till “inlägg” och började med att lägga till en scen som jag kallade v1: Pendelparanoia. Jag visste att scen 2 skulle handla om censur och hade ett hum om att scen 3 skulle handla om att skriva saker nära verkligheten men sen var det blankt. Efter tre veckor trodde jag inte att jag skulle kunna få ihop 53 inlägg. En känsla som höll i sig till vecka 26 ungefär. Sen har det gått av bara farten.

När sista inlägget för året kommer är det dags för lite reflektion. Vi har både i jobbet och hemma tagit med oss någonting min fru lärde sig under sin utbildning och det är vilket starkt verktyg reflektion är. Det spelar ingen roll hur bra workshopen är, hur hårt du jobbade eller hur du justerade ditt arbete genom projektet för att hamna rätt till slut om du inte går igenom vad som hände efteråt och lär dig av vad som fungerar och vad som inte fungerar.

När jag tittar tillbaka på året ser jag bland annat att: Vi fick tips av de gamla debutantbloggarna att skriva några inlägg i förväg för att kunna portionera ut under semestern på sommaren och därmed slippa massor av stress. Det struntade jag i. Jag ser också att under de första veckorna skrev jag mina inlägg tidigt i veckan för att sedan kunna ägna mig åt min bok resten av veckan. Det struntade jag också i efter tre veckor ungefär. under året fick jag en bok om skrivande av min syster som tipsade om att tänka ut och planera ditt skrivande för att kunna skriva effektivt när du väl sätter dig och skriver. Det provade jag, tyckte om, och struntade så småningom i.

Så vad har jag lärt mig då? Jag har lärt mig massor. Både om när jag fungerar som bäst och när jag fungerar sämre. Det har varit nyttigt för mig att ha en väldigt strikt deadline kl 00.05 varje måndag morgon men det ska bli skönt att slippa den ett tag nu. Jag har lärt mig att tid för skrivande inte är någonting jag får utan nånting jag måste ta. Jag satte mål för mitt skrivande inför 2015 vilket har hjälpt mig att fokusera under året. Nu är det dags att sätta nya mål för 2016 och köra vidare. Jag har lärt mig att inte strunta i tips jag får 🙂 och massor av andra saker.

Någonting jag inte hade räknat med när jag signade upp för Debutantbloggen var att jag skulle få nya vänner. Och jag hade inte kunnat förutse hur härligt samspelet med läsarna skulle vara heller. Så om jag inte sagt det tidigare kommer här ett stort TACK!! till alla som följer bloggen, för alla underbara kommentarer och för ett fantastiskt roligt år. Jag trodde inte det skulle vara så känslosamt att sluta blogga här. Det är verkligen med blandade känslor vi lämnar över till nästa kull.

Jag har varit lite inofficiell tekniker här på Debutantbloggen under året så nu när jag åkte på semester årets sista två veckor har det varit med stolthet jag sett de andra bloggarna kliva fram och lösa det ena tekniska hindret efter det andra. 😉 Jag har sagt det här några gånger men inte tillräckligt många. Fan va ni är bra Thomas, Christina, Johan och Felicia!!!

Och nu är det bara några dagar av året kvar. Nästa år flyttar jag över mitt bloggande till http://www.frangsmyr.se. Jag kommer inte skriva ett inlägg i veckan. Och jag kommer befria mig själv från söndagsångesten genom att inte måsta skriva ett inlägg till just måndagen varje vecka men jag kommer uppdatera sidan mer eller mindre regelbundet med vad som händer med mig och mitt skrivande.

Jag hoppades att det skulle bli jätteroligt att få vara med och driva Debutantbloggen men jag trodde inte att jag skulle få så mycket tillbaka från bloggandet som jag fått. Så tack igen! Och till de fem nya bloggarna skickar jag ett stort lycka till. Hoppas ni får det lika bra som vi har haft det. Nu stänger jag ner Storymill och lägger undan det. (53 inlägg senare) I somras gick jag över till Scrivener för mina bokprojekt och har bara använt Storymill till bloggen. Det känns också lite sorgligt. Jag lägger på innan det blir alldeles för mycket känslor här. (Tänk er en både ledsen och glad smiley här)

Puss och kram och tack för mig

/Fredrik

Det här inlägget postades i debutantbloggen, författarens hantverk, Författarliv, Fredrik Frängsmyr, Skrivprocessen. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Lära genom reflektion och tack för ett fint år

  1. Marie Hedegård skriver:

    Reflektion är bra. Men håll med om att det verkar som att din lärdom är att du ska lyssna mer på dig själv och mindre på andra. Eller missade jag något 🙂
    Deadlines är bra. Det tycker nog jag med. Men otroligt stressande samtidigt. Tänk om det inte finns några ord där uppe några timmar innan deadline. Vad gör man då om man inte har någon slags reservplan? Någon gång måste det väl ha hänt att rädslan funnits där. Men du verkar ha fixat det. 53 inlägg. Bra jobbat.
    Jag har redan kollat din blogg så vi lär nog höras fler gånger.
    Tack för ett jättebra bloggår.

    • nfredrikn skriver:

      Haha, mjaa, jag menade nog egentligen att jag måste ta mig mer tid till skrivande så att jag inte måste strunta i råden för att jag inte hinner göra något åt dem. 🙂 Om jag ska vara helt ärlig så är det två tre gånger under året som jag känt att det inte finns ord att fylla inlägget med och när jag fått panika ihop något. Det har märkts på besöksiffrorna när det har hänt också. 🙂

  2. Skriviver skriver:

    Tack SJÄLV! Det har varit fantastiskt att få följa er alla här, och som vanligt kommer jag sakna er, men hoppas att jag kan få fortsätta följa med er på andra ställen 🙂 Tänker på det du säger om reflektion, och hur otroligt viktigt det är. Jag kan bara skriva under på det, och hoppas att fler människor (helst alla….) inser det. Finns i princip inget lika viktigt. Bra slutkläm!
    /Linda

    • nfredrikn skriver:

      Tack Linda!
      Gott nytt år! Hoppas att 2016 blir lika produktivt och roligt när det gäller allt som har med skrivande att göra som 2015 och att vi ses på andra forum.

  3. Christina Lindström skriver:

    Och fan vad bra DU är, Fredrik! Som du märker är vi helt förlorade utan dig. Du sticker över Atlanten och lämnar en skock tekniska imbeciller ensamma i cyberrymden. Vi springer i bildlig mening in i varandra, råkar dra ut sladdar, bränner i princip upp bloggen och spränger av misstag hela det där Internet. Tack för att du hållit våra hakor över ytan under året! (Och jag förstår att du behöver semester!) Kram från Tina/Christina a.k.a ”Vad är det här för knapp?”

Kommentera

