En början

Den sista, vibrerande tonen försvinner långsamt ut i natten. Ett tag blir den hängande kvar, som att den inte riktigt vill ge sig av ännu. Men ingenting kan vara för evigt. Till slut tonar den ut i tystnaden.

Det sägs att det inte finns något mer otacksamt än att vara förband. Ni förstår säkert varför. Förbandet är ju inte det publiken egentligen vill se.

Men är det inte minst lika svårt att vara efterband? Att gå på scenen precis när de rungande applåderna dött ut och publiken rör sig mot utgången, fulla av upplevelsen av vad de just har sett. Att ta vid efter ett gäng som gjort något så unikt, så eget och personligt. Som berört så många.

Det är pirrigt, minst sagt. Men nu är vi trots allt ett nytt gäng som äntrar scenen. Nervösa inför uppgiften att axla ansvaret efter förra årets fantastiska gäng. Men ändå taggade. Redo att göra 2016 till vårt.

Vi hoppas att ni ska fortsätta känna er som hemma. Att ni ska känna igen låtarna även om vi ger dem vår touch. Lördagsenkäter och gästbloggare kommer vi fortsätta med, men vi har också nya idéer om söndagsintervjuer och annat som vi kommer att presentera under året.

Så slå er ner, sätt er bekvämt.

Ni stannar väl kvar? Kvällen har knappt börjat.

Måndag

Anna Ahlund

Anna porträtt 3
Född: 1987

Bor: Stockholm

Debuterar med: Du, bara kommer ut på Rabén & Sjögren i maj. Det är en romantisk historia för unga vuxna om John som blir kär i Frank, killen som redan är tingad av Johns storasyrra Caroline. Det blir spänningar mellan syskonen, för Caroline är van att få som hon vill. John är van att backa, men det tänker han inte göra nu. Dessutom har Frank en egen vilja, och ett krossat hjärta i bagaget, vilket krånglar till saker. Du, bara är en berättelse om ett sommarvarmt Uppsala, en pappershandel, ett hustak, Nick Drake, Räddaren i nöden och tusen papperstranor. Det handlar om syskon och vänskap, om sex och om att våga bestämma sig. Men allra mest är det en historia om den där kärleken som inte går att styra, den som härjar runt och gör precis som den vill.

Bidrag till Debutantbloggen: Jag kommer att visa hur jag jobbar, prata slit och flit, karaktärsutveckling, redigering, och dramaturgiska bågar. Jag kommer att ge exempel på hur jag arbetar fram ton och röst åt mina berättare, och hur jag lärt mig att blanda salt och socker för att göra karaktärer intressanta. Mina inlägg kommer också att handla om självförtroende i skrivandet, att bestämma sig för att saker ska gå bra, och att släppa in andra i processen.

Tisdag

Karl Modig

GB_Karl_Modig_2

Född: 1994

Bor: Stockholm

Debuterar med: Ungdomsromanen ”Superkrafter – på gott och ont” som kommer ut på Lilla Piratförlaget / Gilla Böcker den 6e april.
Den handlar om två ungdomar, i Stockholmsförorten Spånga, som träffas av blixten och får superkrafter. Men vad ska man göra om man får  superkrafter? Ska man bli superhjälte? Hur blir man det? Och var hittar man egentligen ett brott att stoppa? De försöker lista ut vad de ska göra med sina superkrafter, men dras in i något mycket större och allvarligare…

Bidrag till Debutantbloggen: Karaktärer, karaktärer, karaktärer. Bra karaktärer är, enligt mig, grundstolpen till en bra historia. Jag ska försöka klura på hur man gör bra karaktärer, vad som ger en karaktärer djup och om det ens finns dåliga karaktärer. En hel del fantasy och superkrafter kommer det säkert också bli.

Onsdag

Camilla Linde

författarbild1

Född: 1985

Bor: Alingsås

Debuterar med: Snack Parrows intergalaktiska rymdbyrå för underliga mysterier och piratbestyr är en humoristisk science fictionbok som riktar sig till barn i låg-och mellanstadieåldern. Boken följer rymdpiraten Snack Parrows äventyr när han överger piratandet och istället öppnar en rymdbyrå för att lösa underliga mysterier.
Såklart går saker och ting inte riktigt som han tänkt. Rymdskeppet han köper visar sig både innehålla ett skeppsspöke och vara helt fallfärdigt. Enda platsen där han kan hitta reservdelarna som behövs är på den ökända Skrotplaneten, som dessutom råkar vara hem till Universums absolut farligaste varelser.
Robotkaninerna.
Snack Parrow kan beskrivas som Douglas Adams för barn. Ett roligt, fartfyllt äventyr som kommer ut på Whip media under våren 2016.

Bidrag till Debutantbloggen: Jag hoppas kunna bidra med framför allt två saker: humor och science fiction. Framför allt det sistnämnda fascinerar mig. Varför ses SF fortfarande som så svårt? Varför vågar förlagen inte satsa? Och vad handlar SF om, egentligen? Så kommer det bli en hel del skräck och nörderier också!
Efter att ha harvat runt i tio år med manus efter manus som förlagen refuserat tror jag också att jag lärt mig ett och annat om att inte ge upp, att ständigt vilja bli bättre. Och att ibland inse att det inte handlar om dig. I det universum som styr bokutgivningen är det så mycket annat som också påverkar. Förhoppningsvis är det erfarenheter som ska få någon annan att orka kämpa vidare.
Jag kommer även blogga om att komma ut med sin bok på ett ”icketraditionellt” förlag och vilka svårigheter och möjligheter det kan medföra, samt hur det är att slå sig fram med en genre som förlagen inte tror på.

Torsdag

Ida Tidman

IMG_8645

Född: 1989

Bor: Tranås

Debuterar med: Forsdansen kommer ut på Mörkersdottir förlag i augusti och är första delen i en modern fantasytrilogi för unga vuxna. Den skildrar 20-åriga Tova, en egensinnig ung kvinna i en nutida svensk småstad, som snart ska upptäcka att det hon trodde var folksägner i själva verket är en högst verklig värld, dold i den djupa skogen. Innan hon hinner förstå vad som händer, är hon fångad i ett uråldrigt och ödesdigert band med den blodtörstiga och hänsynslösa näcken, och hon blir en bricka i ett spel mellan fientliga makter, samtidigt som hon slits mellan sitt gamla liv och den nya verklighet hon upptäckt.

Bidrag till Debutantbloggen: Mig kommer ni snacka fantasy med. Jag kommer skriva om allt från worldbuilding och dramaturgi till hur man anpassar 1700-talssägner till ett nutida litterärt format. Jag kommer också skriva om mitt favoritfenomen inom litteraturen – FFF (Farlig Förbjuden Förälskelse) och allt som hör därtill. Självklart kommer jag raljera fritt över skrivarlivets alla fram- och baksidor.

Fredag

Jannice Eklöf

7D__8786 2

Född: 1979

Bor: Alby i Medelpad.

Debuterar med: Feel good-romanen ”Genom paradiset på en spikmatta” som kommer ut på Hoi förlag i april. Huvudpersonen Stella är en ocensurerad nybliven mamma som svär alldeles för mycket och tack vare sitt hetsiga humör ständigt hamnar i konflikter med sin omgivning, då främst sambon Magnus och dennes mamma. Eftersom hon upplever de andra mammorna i BVC:s föräldragrupp som robotar startar hon en anonym blogg där hon kan ventilera sina känslor och via den får hon så småningom reda på en stor hemlighet gällande sitt eget ursprung. Samtidigt verkar Magnus dölja saker för henne och Stella börjar undra om det har ett samband med den öppna fientlighet hon upplever från en av de andra mammorna på BVC.

Bidrag till Debutantbloggen: Jag gillar att sätta ord på det som kan vara lite problematiskt och utmanande. Från mig kan ni till stor del vänta er sarkastiska inlägg och utförliga beskrivningar av mina egna misslyckanden och tillkortakommanden. Fast inte enbart förstås, jag har trots allt höga förväntningar på det här kommande året så lite rosaskimrande inlägg får ni nog också räkna med…

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

26 kommentarer till En början

  1. Alltid roligt att läsa Debutantbloggen men nu i år tror jag det blir extra roligt eftersom ni skriver i flera av mina favoritgengrer. Ser verkligen fram emot kommande inlägg 🙂

  2. Manuskt skriver:

    Ska bli spännande att följa. Lycka till allihop!

  3. Ping: Debutantbloggare 2016 | Eva Ludvigsen

  4. CharlotteC skriver:

    Så kul! Jag ser verkligen fram emot att följa era debuter här på bloggen!

  5. nfredrikn skriver:

    Jag kan bara instämma med tidigare kommentarer. Det ska bli superspännande att följa er här under året och att läsa era böcker när det kommer ut. Lycka till och kör hårt!

    • annaahlund skriver:

      Tack så mycket! Vi tackar för förtroendet och för den snyggt upptrampade vägen vi har framför oss!

    • Camilla Linde skriver:

      Jorå, här lär det bli trashade hotellrum och utkastade TV-apparater i äkta rockstjärneanda 🙂 Eller, vad nu författares motsvarighet blir. Avbrutna blyertspennor?

  6. Annika Estassy skriver:

    Varmt välkomna till gänget och stort lycka till med såväl Blogger som författarskap. Och Anna A – vink vink igen. 🙂

  7. Eva Ludvigsen skriver:

    Varmt välkomna alla nya Debutantbloggare. Jag ser mycket fram emot att få följa er resa här samt att få läsa era böcker!

    • Camilla Linde skriver:

      Tack Eva! Det känns pirrigt men väldigt, väldigt spännande att vara här! Jag ser verkligen fram emot att få prata mer om skrivandets ädla (och stundtals frustrerande!) konst med dig och alla andra 🙂

  8. feliciawelander skriver:

    Så roligt! Varmt välkomna! Ser verkligen fram emot att följa ert år!

    • Camilla Linde skriver:

      Tack Felicia! Även om jag personligen tycker det är väldigt trist att inte ha era inlägg att se fram emot längre. Jag får förfölja dig på Instagram istället 🙂

  9. Skriviver skriver:

    Jag antar att jag som gammal debutantbloggsläsare får lov att säga: Välkomna hit allihop! 😉 Det ska bli jätteroligt att följa era resor det här året!
    /Linda

  10. Christina Lindström skriver:

    Ser fram emot att följa er här och att läsa era böcker!

    • Jannice skriver:

      Tack för det och tack för den här möjligheten Christina! Vi ska göra vårt allra bästa för att det ska bli bra…

  11. Thomas skriver:

    Lycka till nu, med bloggandet, men framförallt med debuterandet! Det här kommer bli kanon!

    • Jannice skriver:

      Tack Thomas! Jag tror nog att jag pratar för oss alla när jag säger att vi verkligen känner av pressen att följa i era fotspår… =)

Kommentera

