En lite bättre värld

Anna porträtt 3

Fotograf: Göran Segeholm

Jag är en skrivande människa. Mina ord ger mig makt, för jag kan skapa nya världar där jag bestämmer hur saker ska vara. Jag kan ge min karaktär Frank vilken sorts hår jag vill (mörkt och halvlockigt och uppsatt i en liten tofs), jag får bestämma vilken musik John lyssnar på (Nick Drake när han mår bra och Amy Winehouse när han inte gör det) och vad Elli har för bandtröja när hon sover (The Cure). Jag får bestämma vad mina karaktärer tänker på, vad de pratar om och vad de bekymrar sig över. Jag har den absoluta makten att bestämma allt.

Min bok Du, bara är en kärlekshistoria mellan två killar. En vanlig mall för kärlekshistorier skrivna för unga vuxna med två killar eller två tjejer i huvudrollerna är denna:

Person A träffar person B, blir kär, men fylls av ångest eftersom båda har samma kön. Person A överväger att inte vara med person B, men övervinner sin ångest och kommer ut för sin familj. Person A och person B får varandra.

Jag jobbar som skolbibliotekarie, och jag har läst mig ner en bra bit i hbtq-högen. Tyvärr har jag sett detta mönster upprepas i väldigt många böcker. Även i de historier som handlar om helt andra saker framställs ofta gayskapet som ett problem.

Och ärligt talat: Jag är trött på det nu.

Det behövs något nytt. Jag vill ge mina ungdomar en värld som inte säger åt dem vilken sorts kärlek som är bra och vilken de behöver be om ursäkt för. Jag vill ha en värld där kärlek är kärlek, och folk får vara kära i vem de vill utan att be om lov.

Jag är en skrivande människa, med makt att skapa egna världar. Därför valde jag att i Du, bara skriva fram den värld jag ville ha. I den världen behöver ingen komma ut, för det finns ingenting att komma ut från. Ingen ifrågasätter eller kommenterar att både John och Frank är killar, för ingen bryr sig. De får vara kära, bara.

Min stora önskan är att alla ungdomar ska få ha det så. Därför har jag gjort mitt bästa för att få den här historien att kännas. Jag har skruvat upp volymen så mycket jag kunnat, gjort avgrunderna djupare och himlarna högre, och stannat kvar i de heta scenerna långt efter att de flesta skrivande människor skulle vänt sig från datorn med rodnande kinder och tanken ”vad ska farmor säga” snurrande i huvudet. Jag har helt enkelt varit tvungen, för jag vet att det först är när en historia känns som den kan förändra något på riktigt.

Jag är en skrivande människa. Jag har makt att skapa nya världar. Om jag gör det bra kanske mina unga läsare känner att den här världen inte behöver vara så långt borta. Om det blir så har jag lyckats skapa något på riktigt.

 

 

Det här inlägget postades i Anna Ahlund, Debut, Du, bara, Målgrupp, Ungdomslitteratur. Bokmärk permalänken.

34 kommentarer till En lite bättre värld

  1. Pia Widlund skriver:

    Härligt, kärlek kan ju vara okomplicerad även mellan två killar!!

  2. Marie Hedegård skriver:

    Verkligen härligt inlägg. Jag blir sugen att läsa din bok.
    Det låter så befriande att John och Frank får vara kära utan att deras kön behöver vara något problem. Skönt att du som författare har använt din makt så positivt, makten att skapa den värld du vill ha.
    Du ger mig många idéer på vad jag skulle vilja skriva om.

    • annaahlund skriver:

      Vad glad jag blir Marie, stort tack ❤ Underbart att få inspirera! Visst är tanken cool? Att vi kan forma om världen och få tänka fram den värld vi vill ha. Stort lycka till med ditt skrivande!

  3. Emma skriver:

    Vilket bra inlägg! Jag har sett fram emot din bok ett tag nu och inte ändrades det av detta inlägg 😊

  4. Skriviver skriver:

    Å, nu ser jag EXTREMT mycket fram emot att få läsa din bok! Jag håller med dig så mycket, så mycket. Det är så otroligt tröttsamt just att icke-hetero-kärlek alltid problematiseras på så sätt att det alltid är komma-ut-historier istället för historier om kärlek. Jag längtar verkligen efter att läsa något annat och det ska bli grymt att få läsa Du, bara.

    Jag skriver själv på ett manus som utspelar sig i en värld/stad där bisexualitet är norm och där homo/heterosexualitet är lite mer ovanligt men fullständigt accepterat – så jag är ute efter precis samma sak som du, men har gått ett steg längre i min jakt på en bättre värld 😉 Det är MYCKET svårare än jag trodde att skriva en sådan värld, men det är värt besväret på alla sätt, jag hoppas bara att jag lyckas tillräckligt bra.

    Dessutom håller jag helt med om Way too blue. Jag har aldrig tänkt på det i termer av att den inte passar in på skivan, men det är ofta som jag går till spelaren och skippar förbi just den låten, som att jag liksom aldrig är på humör för den. I övrigt är det ju en GRYM skiva – som jag alltid lyssnar på när jag känner mig lycklig och harmonisk 🙂

    • annaahlund skriver:

      Vad glad jag blir att du ser fram emot den, roligt att höra! Eller hur, det är intressant att leka med normer och se vad som händer 🙂 Spännande!

      Aldrig Way To Blue-humör, eller hur! 🙂 Älskar Five Leaves Left, men låtsas som att Way To Blue inte är med. Jag lyssnar på den skivan nästan varje gång det regnar, såå fin.

  5. Jannice skriver:

    Helt klart nånting vi måste sträva efter. Kärlek utan förklaringar eller ursäkter. Bra skrivet!

  6. feliciawelander skriver:

    Vad härligt, ser fram emot att läsa! Kärlek är kärlek. Punkt.

  7. annisvensson skriver:

    Hej Anna, härligt och befriande med denna typ av berättelse som jag är säker på att många unga behöver. Det finns många saker som skulle behöva lyftas fram på just detta sätt. Modigt och klokt. Och ditt jobb låter helt fantastiskt – har alltid älskat bibliotek och alla de möjligheter som öppnas just där i böckernas magiska världar. Ska bli kul att följa dig. /Anni

    • annaahlund skriver:

      Tack Anni, vad roligt att höra! ❤ Det är verkligen fantastiskt att jobba i skolbibliotek, och att få träffa så mycket ungdomar. Jag tänker mycket på dem när jag skriver, vilken värld jag vill att de ska få. Tack för din fina kommentar!

  8. CharlotteC skriver:

    Så bra skrivet Anna! Nu blir jag ännu mer sugen på att läsa din bok!

  9. Precis så. Att väcka känslor hos sin läsare – vad kan vara viktigare?

    • annaahlund skriver:

      Verkligen! Och det vi vill säga egentligen går ju aldrig att langa fram på en tallrik, det måste ju kännas om det ska betyda något.

  10. idatidman skriver:

    Så rätt tänkt, och så skönt att det kommer mer litteratur av den typen!
    Jag gjorde lite samma sak när en av mina karaktärer visade sig vara gay. Ingen big deal, det bara är så.

    • annaahlund skriver:

      Eller hur! Vi får ju tänka på vilka normer vi vill befästa. Det är coolt att litteraturen blir vad vi gör den till 🙂

  11. Fucking love it. Punkt.

  12. Fucking underbart. Punkt.

  13. Johan Ring skriver:

    Jag är enig med John – fler människor borde inse hur bra Nick Drake funkar när man mår bra!

    • annaahlund skriver:

      Eller hur!! Jag har låtit dem prata om honom rätt mycket i boken. Subtilt eller mindre subtilt tipsande, hehe. Nu fiskar jag big time, men tycker inte du att det finns en låt på Five Leaves Left som inte alls passar in på skivan…?

      • Johan Ring skriver:

        Hmmm…. Det skulle väl vara Way To Blue då, med de där stråkarna (alla andra låtar är ju gitarrbaserade).
        Eller missar jag något uppenbart nu? 😄

        • annaahlund skriver:

          Ja, Way To Blue! Det var den jag menade 😉 Kan inte komma över att den är med på den skivan. Jag tycker verkligen att den stör. I de andra låtarna finns det ju på sin höjd lite snällcello ibland, men de där stråkarna är obehagliga.

  14. Anna Arvidsson skriver:

    Du, bara känns verkligen på riktigt. Så viktig och så stark. Jag är glad och stolt att jag har fått vara med under din process – och älskar att så många snart får läsa den i bokform.

  15. Anna skriver:

    Åh, den där boken hade jag gärna velat läsa! Skriver själv på en fantasybok om två män som möts och blir förälskade. Inga konstigheter. Kärlek som kärlek, som du säger 🙂

Kommentera

