Det där med att jobba hemifrån

GB_Karl_Modig_1

Nästan allt mitt skrivande sker hemma i mitt sovrum. Jag vet inte hur ni gör, men jag kan tänka mig att de flesta har det på ett liknande sätt.
Men som vi alla vet så är det väldigt lätt att bli distraherad. Sociala medier, roliga videos eller någonting annat som måste göras. Så hur gör man då för att arbeta så bra som möjligt i sitt eget hem?

Mitt svar är: Ritualer. Eller ritualer är kanske fel ord. Rutiner är kanske rätt ord.

Mål och tid. När jag ska skriva bestämmer jag mig först för vad jag ska göra. Är det ett blogginlägg som ska skrivas? Är det en scen? Sen bestämmer jag hur mycket tid jag ska lägga ned på det. En timme? Två timmar? Hela förmiddagen? Hela dagen? Det är förstås okej att ta pauser då och då, men det här målet är viktigt. Har man tydliga mål är det lätt (och skönt) att veta när man är klar.

Musik. Jag tycker om att lyssna på musik när jag skriver. Eller åtminstone ha någonting i bakgrunden. Detta skulle förvisso kunna ha något att göra med min tinnitus, men jag tycker att det är skönt att lyssna på någonting. Men musik med text är ofta störande så jag lyssnar främst på soundtracks från filmer. Framförallt gillar jag att lyssna på soundtracks till filmer jag såg när jag var liten, som exempelvis Lejonkungen (underbart soundtrack). Det kan väcka både känslor och samtidigt vara en skön bakgrund.

Vara ordentligt klädd. Det låter kanske lite löjligt, men att vara påklädd och inte sitta i mjukiskläder eller morgonrocken är extremt viktigt. Man måste självklart inte sätta på sig kostymen varje gång, men för mig är det i alla fall viktigt att det känns som att man jobbar.

 

Det där var några av de viktigaste rutiner som jag brukar använda. Har ni några rutiner eller strategier för ert skrivande?

Det här inlägget postades i Debut, Karl Modig. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Det där med att jobba hemifrån

  1. annaahlund skriver:

    Hehe, jag är också en pyjamasskrivare. 97% av min bok är skriven i pyjamas vid köksbordet eller i soffan och 3% på Chokladfabriken på Regeringsgatan (tyvärr inte i pyjamas). Spännande med olika ritualer, roligt att höra hur andra gör!

  2. Anna Hansson skriver:

    Jag gör tvärtom och tar alla chanser jag kan att ha på mig pyjamasbyxor hela dagen! 🙂

  3. Ann-Charlotte skriver:

    Tyvärr inleds mina skrivdagar ofta med en runda i mina sociala kanaler. Något som tenderar dra ut på tiden. Mer diciplin krävs!

    Att klä på mig ”riktiga” kläder ingår även i mina vanor. Jag behöver vara kontorsklädd för att ta mig själv på allvar. En stor balja te inleder skrivandet och sedan jobbar jag alldeles för länge utan paus och mat … Känner att jag behöver styra upp mina rutiner när jag ska testa författarliv på heltid.

    • karlmodig skriver:

      Ja, te låter som en bra start i alla fall. Testa på lite rutiner och försök hitta det som passar dig (:

  4. Marie Hedegård skriver:

    Det låter som kloka råd. Det låter som ett bra sätt att komma in i synsättet att det är ett arbete du går till.
    För mig är det viktigt att rummet jag sitter i är städat. Det kan alltså inte ligga någon tidningshög framme. Det är som att tankarna får mer frihet när miljön är ren. Det här gäller bara när jag skriver på mitt manus. Det blir en helig stund. Jag gillar tystnaden. Eller rättare sagt så gillar jag musik så mycket att jag inte kan koppla bort den. Om jag spelade Lejonkungen skulle jag se Simba framför mig. Det skulle inte funka med det jag skriver nu.
    Men det är väl tur att vi är olika. /Marie

  5. Kära Syster skriver:

    Fina tips! Jag har haft en del r i t u a l e r men jag behöver verkligen skärpa mig på den fronten, för du har helt rätt i att det är så man kommer igång. Kul att läsa att fler än jag lyssnar på filmmusik, Lejonkungen måste jag definitivt testa! Och så blir jag sugen på att strukturera upp miljön där hemma lite, ska försöka ta med mig fokus-tänket från jobbet till manuset. Tack för peppen! 🙂

    /Anna

    • karlmodig skriver:

      Varsågod! Ja, Lejonkungen är så bra! Och jobbtänket tror jag är jättebra, kan inte rekommendera det nog (:

Kommentera

