Liftarens guide till science fiction

camilla-linde-portrait-350-square

Så fort jag säger att jag skriver science fiction brukar folk få något nervöst i blicken. Även de mest vältaliga får plötsligt svårt att hitta orden. Till slut brukar de stamma fram något i stil med: ”Jo, det är ju intressant och så med rymden … men hur var det inte nu, skriver du inte skräck också?”

Jo. Det gör jag också. Och det verkar vara mycket lättare att hantera. Genast kommer frågorna forsande: ”Men du är ju så snäll! Varför gillar du att skriva om så otäcka saker?”

På något vis verkar skräck vara lättare att relatera till. Och jag undrar varför det är så. Är det för att science fiction känns svårt? Att det känns som att du måste vara ingenjör för att förstå alla tekniska termer? Eller är det att du helt enkelt inte vet var du ska börja?

För samtidigt är science fiction den genre som bjuder på litteraturens största spektrum. Tänk dig böcker som kan innehålla allt från rymdresor och främmande planeter till dystopiska framtidsvisioner. Tankar om ett samhälle som kanske hägrar långt bort i framtiden. SF handlar om en lek med tanken, med fantasin och med vetenskapen. Där det trots allt finns ett korn av sanning. En kittlande tanke. För det skulle ju faktiskt kunna hända.

Någon dag.

Det är en av sakerna som tilltalar och fascinerar mig mest, att det går att tro på. Det finns någon slags logik.

Science fiction handlar inte om någon absolut sanning. Mer en föraning, en logisk gissning som inte bara behöver baseras på ren vetenskap utan också på psykologi och sociologi. Hur kommer världen att vara i framtiden? Och då pratar jag inte bara om vilka tekniska uppfinningar som kommer att finnas, utan hur kommer framtiden se ut för oss människor. Om vi fortsätter längs den vägen vi har stakat ut åt oss själva, vart kommer den leda oss då? Hur kommer vi vara mot varandra?

Det är fantastiskt spännande, tycker jag.

Grundläggande i SF är också känslan av det förunderliga. Någonting som kittlar våra sinnen, som får oss att tro på det som ligger precis bortom vår uppfattning om världen som den är just nu. Att det finns någonting mer.

Jag tycker såklart att fler borde testa på att det väldiga smörgåsbord som är SF, och vem passar det då bättre att börja med än dig, kära bloggläsare?

Seså. Kom tillbaka. Se inte så nervös ut. Jag lovar att det inte är farligt.

Bara för dig har jag specialkomponerat en avsmakningsmeny med personliga läckerheter för att ge en uppfattning om vad science fiction kan handla om. Det här är absolut inte ett försök att täcka in allt inom genren. Jag tror helt enkelt inte att det går. Men det blir ett par munsbitar.

Ät dig inte mätt direkt bara. Vi har en bit att gå till slutet.

Eftersom det är onsdag idag, lill-lördag och allt det där, så tycker jag att vi kan unna oss att börja med smågodiset. De små, färgglada, söta och sura i underliga former. Där har vi Shaun Tan. Barnboksförfattaren som med sina förunderliga historier fått mig att titta till ett par extra gånger när någonting egendomligt skymtat förbi i ögonvrån. Börja med Eric, historien om den besynnerliga utbytesstudenten. Eller med Borttappad, som handlar om att hitta sitt sammanhang, att höra till. Fortsätt med Ankomsten om du känner dig redo att ta dig an en historia som berättas helt utan text.

Nu när du har laddat upp med socker är du redo att gå på de tyngre sakerna. En mastig förrätt som består av dystopierna, de mörka framtidsskildringarna. Här finns det oändligt många bitar att smaka av. Om jag bara ska nämna några favoriter måste jag såklart truga på dig Hunger Games av Suzanne Collins. Jag vill också bjuda på vår svenska dysto-queen Anna Jakobsson Lund och hennes trilogi om Systemet. Börja med Tredje principen, men ät dig inte riktigt mätt. För du måste spara lite plats för Julie Kagawas Blood of Eden. Vampyrdystopi. Det blir inte mycket bättre än så, eller hur?

Efter det här kan det behövas något upplyftande. Något fräscht och luftigt som huvudrätt kanske? På en glänsande silvertallrik bär jag in Liftarens guide till galaxen. Douglas Adams odödliga klassiker som inte bara bjuder på en skön blandning av SF och komedi utan dessutom på svaret på frågan vad som är meningen med livet, universum och allting.

Inte dåligt jobbat innan kaffet, eller hur?

Som en färgsprakande efterrätt har jag något extra speciellt. En härlig blandning av cyberpunk och urban fantasy. Och robotar såklart. Avnjut Madeleine Ashbys vN långsamt.

Du har inte ätit dig mätt hoppas jag? Bra. För nu väntar en kopp kaffe, svart som natten. Berättelsen som av vissa kallas den allra första science fiction-boken, läs Mary Shelleys Frankenstein. Om du vågar.

Sist men inte minst har vi den där mörka chokladbiten du tar efter kaffet. Den du inte kan låta bli trots att du egentligen är alldeles för mätt. Johan Fricks underbart suggestiva Enkel resa till nattens ände är en mörk pralin med en eftersmak som stannar kvar länge. Lågmäld rymdnoir, med en extra tragisk efterton då Johan själv gick bort innan boken kommit ut.

Så var inte rädd. Ta en munsbit eller ät dig proppmätt. Inom science fiction finns alla möjligheter. Dyk in i spännande berättelser om mer eller mindre vänliga robotar, tidsmaskiner och parallella världar. Gillar du inte historier om rymden kanske du hittar någonting inom cyberpunk som tilltalar dig istället. Men ge inte upp. Fortsätt testa. Fortsätt tro.

Och glöm för allt i världen inte handduken.

 

Om Camilla Linde

Skriver skräck och SF, gärna för barn och ungdom, och nördar loss på Joss Whedon.
Det här inlägget postades i BOKTIPS, Camilla Linde, Genre, science fiction. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Liftarens guide till science fiction

  1. Tack för många fina lästips! Ett problem som jag har med fantasy och SF (särskilt SF) är att jag ofta tycker att omslagen är väldigt o-lockande. (Inte Shaun Tans naturligtvis, men genren i allmänhet). Det gör att jag nästan bara läser sf-böcker som jag fått rekommenderade, trots att jag läst flera sf-böcker som jag älskar och gärna skulle vilja hitta fler. Så återkom gärna med fler tips under året! 🙂
    /Liv

    • Camilla Linde skriver:

      Jag håller helt med dig där! Jag tycker det är jättesvårt att t.ex. runt i SF-bokhandeln och välja någonting på känsla. Ett undantag är såklart vN som jag tycker har ett GRYMT snyggt omslag!
      Mitt inofficiella mål är att göra 2016 till ett SF-läsarår, så jag kommer absolut att återkomma med fler tips. Och om du läser några på listan, hojta gärna till vad du tyckte om dem!

  2. Ida Tidman skriver:

    Jaha, men tack så mycket för en ÄNNU längre lista på allt jag ska läsa eller läsa om. Måste plundra biblioteket märker jag.
    Som Johan sade – Don’t Panic!

    • Camilla Linde skriver:

      Åh förlåt Ida! (Det är såklart bara spel för galleriet, egentligen är jag inte alls ledsen 🙂 ) Men det är ju way bättre att ha en lång lista med böcker du längtar efter att läsa än en lista helt utan böcker du är taggad på 😉

  3. Kära Syster skriver:

    Vilken sprakande buffé! Den här listan sparas till lätt för läsinspo framöver!

    /Anna

  4. Marcus Olausson skriver:

    Kul inlägg! Sugen på Ashby sedan Confuse ifjol. Vill passa på att tipsa om ”I heart robot” av Susanne van Rooyen. En sydafrikansk tjej som bor i Sverige och förespråkar mångfald inom fantastiken. Välskriven och lättläst sf om en snar framtid där androider börjat kräva rättigheter vilket oundvikligen leder till konflikter. Filosofisk bok som blandar transhumanoid kärlek med action. Och musik!

    • Camilla Linde skriver:

      Tack! 🙂 Jag stötte också på henne där och tycker hon skriver väldigt intressant! Sen låter ditt tips grymt spännande – ska definitivt lägga till den i ”att läsa”-högen! 🙂

  5. Science fiction *är* den perfekta genren. Den rymmer allt. Möjligheten att kasta den här världens normer åt skogen ger möjligheter att belysa både vad som är tokigt med vårt sätt att leva, och hur vi skulle kunna göra istället. Och förstås hur det går om vi inte slutar med vissa idiotier. Plats för stora frågor helt enkelt.
    Väldigt smickrad att vara på menyn är jag! Och jag vill tipsa alla provsmakare om de smörgåsbord som småförlagen ger ut i form av antologier. Många av de förlagen finns samlade på fantastikportalen.se så där är det bara att gå in och botanisera.

    • Camilla Linde skriver:

      Just normbrytandet förtjänar ett helt eget inlägg för det finns så jäkla mycket att säga där!
      Och småförlagen är helt fantastiska när det gäller att lyfta fram intressant SF. Tyvärr är de ”etablerade” fölagen inte lika villiga, vilket jag tycker är oerhört förbryllande. Framför allt med tanke på hur ”poppis” SF är, och hur mycket översatt litteratur som går väldigt bra.
      Tur då att det finns modiga författare, som hon den däringa dysto-drottningen som vågar tro och satsa ändå 🙂

      • Det är väldigt inspirerande att vara en indie-förläggare inom just SF, eftersom det finns många andra ”galningar” i genren. Att slåss mot Goliat är alltid en bra drivkraft. 🙂 Men att känna att vi är flera som gör det är extra kul.
        Du räknas ju in bland oss nu också, eftersom du kommer ut på ett mindre förlag. Välkommen till Motståndet. 🙂

        • Camilla Linde skriver:

          Kanske SF-författare är liite mer galna än anda författare också 😉
          Alltså, det är nog den finaste inbjudan jag fått. Vem vill inte vara en del av Motståndet liksom!

  6. annaahlund skriver:

    Vilket underbart inlägg, tack! Love it. Och extra kul när jag märker att jag läst inte mindre än fem av tipsen på listan. Mycket fint i din avsmakningsmeny!

  7. Johan Ring skriver:

    Tack för ett briljant inlägg! Jag har aldrig varit så taggad att dyka in i science fiction-världen! 😃
    Ska kolla upp samtliga dina tips. Ja, förutom Douglas Adams då, för DEN sitter i ryggraden. ”Don’t Panic!” 😊

Kommentera

