Pitch So Not Perfect

7D__8786 2 Jag har insett att jag har ett handikapp att jobba på om jag vill ha en författarkarriär. Det vill jag såklart, och därför måste jag lära mig att sälja min bok (bildligt och bokstavligt) och mig själv (bildligt, endast bildligt).

Jag är nämligen helt hopplös på att pitcha såväl mig själv som min bok. Visst, jag har skrivit ett drygt tvåhundrafemtiosidors sammanhängande manus, men be mig för guds skull inte att sammanfatta handlingen på ett halvt A4 eller med några få, givande meningar.

När någon frågar vad boken handlar om händer snarare följande: Jag ler glatt och inleder effektivt på det här viset: “Jo, den öhh, handlar om… öhh, typ en nybliven mamma som… öhh…” medan jag samtidigt under djupaste förtvivlan tänker att jag själv inte skulle läsa den boken om jag så fick betalt.
Suveränt! PR-kurs nån?

Och som när man ska fylla i sina starka sidor i en jobbansökan eller dylikt. Hur svårt är inte det? Kan jag inte bara fylla i mina svagheter istället och så kan vi ta det därifrån? Eller är det kanske inte det gängse rekommenderade tillvägagångssättet när det gäller att sälja in sig själv?

När förläggaren frågade om jag ville skriva min egen författarpresentation eller om jag hellre ville att hon skulle skicka mig lämpliga frågor som jag kunde svara på och hon kunde skriva ihop texten var valet givetvis inte så svårt. Det hade förmodligen tagit längre tid för mig att få ihop en vettig text om mig själv än det tog att författa själva boken. (Ja, jag gillar att överdriva när jag bloggar, det har framkommit tidigare.) Därmed inte sagt att jag kunde låta bli att peta i texten när jag väl fick den skickad till mig för godkännande. Bara för att man är prata-om-sig-själv-fobiker behöver det inte betyda att man inte är ett kontrollfreak. De två går alldeles utmärkt att kombinera, ska jag be att få meddela.

Det är väl egentligen inte det att jag har problem att prata om mig själv, det jobbiga är när jag känner att det blir för enkelspårigt och ojämlikt. Som till exempel när jag förlorade min bror och var tvungen att börja gå till en psykolog. Efter några sessioner kunde jag inte låta bli att ställa frågor om psykologens privatliv. Hon trodde förvisso att det berodde på att jag försökte undvika att prata om det där plågsamma, men jag är nästan säker på att så inte var fallet.
Vadå, där satt jag och vände ut och in på mitt själsliv och alla andra tänkbara aspekter av mig själv och visste samtidigt ingenting om henne. Det var obehagligt. Så fort jag åtminstone fått koll på var hon bodde och vad hennes civilstånd var kändes det genast bättre. Jag lovar, det var inte stalker-aktigt på något vis, jag ville bara jämna ut spelplanen lite med tanke på att jag faktiskt träffade henne mer regelbundet än mina närmsta vänner.

För att underlätta för mig själv och min omgivning funderar jag nu på att trycka upp visitkort att ha tillhands när jag träffar nya bekantskaper. Ena sidan skulle innehålla de mest basala fakta om mig själv och den andra skulle ståta med en alldeles briljant sammanfattning av min bok. Så kunde jag mingla runt, trycka ett visitkort i näven på den jag inledde ett samtal med, vänta tjugo sekunder medan de läste det och sedan genast gå vidare till mer intressanta samtalsämnen.
För kom igen, det måste ju finnas miljarder viktigare saker att prata om än mig. Ozonlagret, mjölkpriserna, huruvida Bruce/Caitlyn Jenner var snyggast som man eller kvinna,
VAD SOM HELST! Bara inte mig.

Men, som sagt, jag ska nog jobba på det här. Jag kunde kanske börja med att plugga in baksidestexten på min bok (som jag inte själv har skrivit). Så väntar jag under tiden in samtalen från alla TV-soffor som med 100 procents säkerhet kommer att slåss om att få mig som gäst. Eller, åtminstone 99,9 procents säkerhet.
Nåt sånt.
Typ.

 

 

Det här inlägget postades i Debut, Jannice Eklöf. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Pitch So Not Perfect

  1. P.M. Wilson skriver:

    Intressant inlägg!
    Jag känner igen känslan, samma sak händer mig när nån ställer den enkla frågan ”vad handlar boken om?”.
    Jag som vanligtvis har lätt för orden blir plötsligt osäker och tveksam och det som kommer ut låter inte helt naturligt och följsamt. Ofta börjar jag om och försöker igen men det blir inte lättare. Häromdagen var det min syster som ställde frågan, alltså min egen syster! Och jag stammade fram nåt som inte kändes helt ok. Det slutade med att jag sms handlingen 🙂 och då var det plötsligt väldigt lätt att beskriva handlingen. Här krävs det jobb!

    • Jannice skriver:

      Tack! Ja, det borde vara en väldigt enkel sak att svara på, men det är ack, så svårt… Skönt i alla fall att höra att det inte bara är jag som har problem med det här… =)

  2. annisvensson skriver:

    Jag kan konstatera att jag glatt kan prata om och för det mesta. Men när det kommer till min bok är det plötsligt något helt annat. Konstigt nog eller så är det för att den är så viktig och nära att jag vill det måste bli bra. Och vips! Blir det jättesvårt. Det där med visitkorten är en briljant ide! Den lånar jag så snart jag blir klar kanske jag ska tillägga. För jag har en liten bit kvar 🙂 Tack för ännu ett bra inlägg. /Anni

  3. annaahlund skriver:

    Smart idé med baksidestexten på visitkortet! 🙂

  4. Anna skriver:

    Ja… Hörde någon säga att man ska kunna sammanfatta handlingen i sitt manus i en mening.
    Typ: vad handlar manuset om?
    Svar: Öhhh…
    Det tar ju längre tid för mig att berätta vad den handlar om än för nån annan läsa den själv (känns det som ibland).

    • Jannice skriver:

      En mening? Då har jag lite att jobba på för ”Öhhh” är nog inte så säljande är jag rädd och det är ungefär där jag också befinner mig… =)

  5. Kära Syster skriver:

    Ja, det där måste vara det allra svåraste. För att det inte är självvalt, tänker jag?

    Jag har sett många författares visitkort med en bild av omslaget på deras bok, men det låter skitsmart att låta kortet pitcha åt en!

    /Anna

Kommentera

