Lördagsenkät: Hur länge jobbade du med romanen innan den blev antagen?

IMG_8645

 

Ida Tidman: Forsdansen tog nog ungefär 3-4 år att skriva, och då jobbade jag sporadiskt. Från att första utkastet var klart till att jag skickade in den till förlag gick det åt ett halvår av redigeringsarbete. Den version jag skickade in då var densamma som sedan blev antagen efter ytterligare några månader!

 

 

7D__8786 2 - kopia

Jannice Eklöf: Jag skrev på boken i nästan två år innan jag var redo att skicka den till förlag. Sedan dröjde det ytterligare ett halvår innan det var klart med förlaget. När den nu kommer ut i april kommer det alltså att vara ungefär tre år sedan jag började skriva den.

 

 

 

GB_Karl_Modig_1

 

 

Karl Modig: Jag jobbade med min bok i cirka 7-8 månader innan jag skickade in den till förlagen. Sen blev den antagen ungefär en vecka innan ”ett-årsdagen”. I april, när den kommer ut, kommer det ha tagit nästan två år.

 

 

 

 

Profilbild

Anna Ahlund: Jag jobbade med Du, bara i ganska precis ett år innan jag skickade den till förlag. Jag snittade ca fyrtio skriv- och redigeringstimmar per vecka, så ungefär 2080 timmar totalt. Råtexten skrev jag på kanske fyra månader,  sen ägnade jag resten av tiden åt redigering, stora och små omskrivningar efter responsen jag fick i sex olika testläsarrundor, sen mer redigering, och slutligen det sista finputset. Ett tag kändes det som om jag kunde hela manuset utantill för att jag hade läst det så många gånger.

 

camilla-linde-portrait-350-square

Camilla Linde: Jag började skriva på Snack sommaren 2014. Själva manuset tog ungefär en månad att skriva och efter det har det dansat runt hos förlag i olika omgångar. Den biten kan, som ni vet, ta lång tid. Först i slutet av 2015 hittade vi till slut hem!

 

Det här inlägget postades i Debut, lördagsenkät. Bokmärk permalänken.

Kommentera

