Gästblogg: Fråga förläggaren – Anders Nyman

Här presenterar vi en nyhet! Under våren kommer vi ibland att göra intervjuer på söndagarna. Bland annat kommer vi att fråga förläggare hur deras förlag jobbar, vilken typ av manus de letar efter och såklart – tips till den som vill komma ut med sin bok!

Först ut: Anders Nyman på Whip media.

Anders

 

– Hej Anders! Berätta lite kort om dig och din bakgrund.

Jag är formgivare i grunden och har arbetat med grafisk design i hela mitt yrkesverksamma liv. Började skriva själv för ca 10 år sedan och gav ut första försöket till en egen roman 2009, vilket ledde mig in på bokens bana. Jag har alltid brunnit för självpublicering i olika former och kultur utanför storbolagens sfärer och var bl a en av podradiopionjärerna i Sverige då jag tidigt insåg vilken mediarevolution detta skulle komma att bli.
Bor i Helsingborg med Marie, och tre barn i lite olika konstellationer. Har ägnat mig en del åt husrenovering på fritiden de senaste åren, men har nu lagt det på hyllan för att försöka bli klar med ett par ofullbordade manus istället.
Jag var med och startade Bokutgivaresällskapet Seriff för ett par år sedan.

– Varför beslutade du dig för att starta Whip media?

Bokbranschen är av tradition väldigt konservativ och jag kände då jag gav mig in i den som författare att det saknades en aktör som inte löd under parollen ”så har vi alltid gjort förr” utan som kunde tänka lite annorlunda och som kunde fokusera inte bara på en bra story och ett spännande författarskap, utan även på författaren själv och hens förutsättningar. Och som inte alltid bara tittade på att maximera vinsten då de gjorde sina utgivningsurval.

Rent bolagsmässigt är Whip Media en avknoppning från ett annat produktionsbolag, där man hösten 2014 tog beslutet att inte längre ägna sig åt böcker, varvid jag frigjorde mig och tog med mig alla befintliga bokrelaterade kontrakt.

Initialt arbetade jag bara med grafisk form åt andra förlag och egenutgivare, men i takt med att dessa sökte stöd i själva utgivandet så utvecklades min affärsidé mer och mer åt hybridförlagshållet.

– Vad skiljer Whip från ”traditionella” förlag?

Den viktigaste skillnaden kallar jag ”Compassion in business”. Ett utttryck som jag plockade upp för några år sedan som går ut på att man hela tiden utgår ifrån kundens situation. Alla kunder är olika och borde därför behandlas olika. Vissa har stora plånböcker, andra små. Vissa har mycket kunskap, andra näst intill ingen alls. Vissa har en klar bild av vad de vill, andra saknar visioner helt. Varje projekt är därför unikt och helt anpassat efter författaren. Det viktiga för mig är att storyn kommer ut och blir berättad. På ett eller annat sätt. Resten, allt det där tråkiga administrativa, det ser man till att lösa, på ett sätt som i första hand passar kunden.

Den största skillnaden är att vi är små, dynamiska och har ett brett utbud. De flesta andra utgivare är antingen traditionellt förlag eller hybridförlag eller bokutgivartjänst etc. Vi anpassar oss efter kundens behov. Vi har möjlighet att erbjuda både utgivningsuppdrag (hybridvariant), traditionell utgivning och ren grafisk produktion för den som vill ge ut själv. Det är dessa tre ben som bolaget vilar på och som gör oss unika.

Vi hanterar alla plattformar och har avtal med de flesta större distributörer både vad gäller tryck och digital media. Så vi producerar och ger ut både tryckta böcker, e-böcker och ljudböcker.

– Vad letar ni efter i manus ni får in?

Vi är för det första väldigt selektiva med manus och ger inte ut speciellt många på traditionell vis varje år. De flesta utgivningar sker på uppdrag (hybrid). Men när det gäller traditionell utgivning vill jag se en glöd, en passion och en berättelse som man inte vill sluta läsa. Oavsett om det gäller vuxenlitteratur eller barn. När jag kommunicerar med en författare och redan via mejl kan känna vibrationerna, då vet jag att det är rätt. Det låter kanske flummigt och jag kan hålla med om att det är svårdefinierat för någon som läser detta, men några uttalade konkreta önskemål vad gäller manus har jag inte, utan jag vet när jag har stött på rätt bok och rätt författare. För det är viktigt också att bägge två ska klaffa. Jag vill arbeta med kreativa författare som själva brinner för sin bok och vill få den utgiven och är beredd att själv arbeta med oss för att möjliggöra detta.

Vi har inte nischat oss genremässigt ännu, kanske gör vi det så småningom vad gäller den traditionella utgivningen, men i dagsläget håller vi en bredd.

 
– Vad hoppas du få se för typ av manus under 2016?

Det hade varit roligt att komma över en serie av något slag där åtminstone ramen för fler böcker redan finns, kanske till och med är skrivna, så att man kan satsa på en längre utgivning, och kombinera plattformarna tryckt/ebok/ljudbok på ett bra sätt.

Sen hade jag velat få in fler barnböcker, gärna med spännings- eller äventyrsinriktning. SciFi eller fantastik för barn..?

– Vad är dina tips till den som drömmer om att ge ut sin bok?

Lås inte upp dig kring att bli förlagsutgiven. Det må verka som en drömtillvaro men i de allra flesta fall är det inte lika glamoröst som man föreställer sig. Sikta in dig på ett förlag som du själv gillar och du skulle vilja bli utgiven av, men om de nobbar dig, ge ut själv! Det finns mycket hjälp att få i form av bokutgivningskonsulter som jag själv, egenutgivarföreningar som Seriff och Egenutgivarna, men även kollektiv kunskap i olika författargrupper på Facebook som Författarsällskapet t ex. I de allra flesta fall brukar man kunna hitta en lösning för att få ut sin bok på marknaden. Hör med andra som gett ut själv, hur gjorde de?

Och om du ger ut själv – satsa på ett bra omslag!

 

 

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

Kommentera

