Åtta tips till dig som har kört fast

 

Anna porträtt 3

Fotograf: Göran Segeholm

 

Då och då går skrivandet trögt av olika anledningar. Det kan vara bra att bygga upp taktiker att ha till hands för att ta sig vidare när det känns så. Här är åtta saker jag brukar fundera över när det går långsamt för mig.

 

1. Har du stirrat på texten för länge?

Mitt allra bästa tips för att komma vidare ur stirra-för-länge-på-texten-tills-allt-blir-skit-stadiet är att lämna över den till andra ögon. Har du inga skrivarvänner är ett tips att nätverka lite i skrivargrupperna på Facebook eller leta efter likasinnade på Instagram (eller kanske i kommentarsfältet här, där massor av fina skrivarmänniskor hänger?). Att få nya ögon på texten och förslag på lösningar är som att få dricka lemonad i öknen. Ibland kommer jag till och med på vad problemet är bara genom att klistra in ett textstycke i ”magiska rutan”, chattråden jag delar med Anna Arvidsson och Anna Jakobsson Lund. Så stark inverkan har skrivarvänners pepp på mig.

 
2. Tycker du inte om dina karaktärer?

Jag drar mig alltid för att umgås med karaktärer jag inte gillar. När jag inte tycker om någon är det ofta för att de känns grunda och skissartade. Känns det så brukar jag försöka lära känna dem bättre genom att lägga tid på bakgrundsarbetet. Jag skriver backstories (vad som hänt tidigare, vad personerna har i bagaget som får dem att handla som de gör), och funderar på vad de är för typ av personer. Jag brukar göra listor i huvudet på vad personerna gillar för musik, vad de har för tics, vad de har för kläder i sin garderob, vad de gillar att göra, äta, pilla med, och vad som är viktigt för dem. När jag har den infon brukar jag göra det till en sport att få in så mycket som möjligt av det där i texten. Genast blir det mycket roligare.

 

3. Längtar du till en annan del av boken och har svårt att koncentrera dig på den tråkiga övergången du försöker skriva just nu?

Här har du två val:

a) Fuck it, hoppa till det roliga! För mig går vissa partier långsamt att skriva för att jag helt enkelt inte vet vad som ska hända än. Då är det lättare att skriva de roliga uttänkta partierna först och sen gå tillbaka när jag vet mer.

b) Kämpa dig igenom det och få din belöning senare. (Det här tipset är till för er som tycker att uppmaningen ”ät din broccoli först så får du choklad sen” känns logisk och genomförbar.)

 

4. Känns handlingen förutsägbar?

Släng in oväntade saker! När mina historier går långsamt brukar jag tänka ”vad förväntar sig läsaren här?” och sen göra något annat istället. Oförutsägbarhet håller läsaren vaken, och är kul att skriva. Sagan om Askungen har en sån fantastisk oväntad vändning tycker jag. Prinsen är ute och letar efter den försvunna tjejen han dansade med på balen, och hans enda hjälp för att hitta henne är hennes tappade lilla glassko (eftersom han är ansiktsblind?). När han kommer hem till Askungen tar hennes elaka styvsyrror med sig skon in i ett annat rum och klipper av sig tår (!) och hugger av sig hälar (!) för att få fötterna att passa i den nätta lilla tofflan (nu pratar jag inte om Disneys version alltså). Brrrr! Oväntat! Ingen läsare somnar där.

 

5. Vet du inte vad du ska skriva?

Kanske behöver du börja med något annat än själva handlingen. Som jag skrev om förra veckan brukar jag rita upp dramaturgiska bågar och skriva listor och ösa en väldig massa sand innan jag får handlingen klar för mig. Kanske behöver du också börja i en annan ände om det du provat inte funkar?

 

6. Tar det för lång tid?

Sorry, det tar tid. Se det inte som ett självändamål att manuset ska bli klart fort. Försök göra det till ditt mål att det ska bli så bra det bara kan bli istället. Innan jag träffade mina skrivar-Annor stressade jag mycket när jag skrev. Jag tävlade med mig själv för att bli klar så snabbt som möjligt med saker. Annorna hjälpte mig att se hur fin texten kunde bli när jag tog det lugnt, och lät saker ta tid. Nu när jag precis har skickat in utkast 20 av Du, bara till min redaktör för sättning kan jag känna att det var värt att ha tålamod. Texten är skimrande! Och jag är stolt över att jag lät den få bli det. Dessutom hade mitt manus garanterat inte blivit antaget om jag hade skickat in det när jag själv trodde att det var färdigt första gången. Vi tålamodslösa stackare behöver stanna upp ibland och fråga oss själva varför vi har så bråttom, och omge oss med kloka människor som säger åt oss att ta det lugnt. För det här är en sanning: när vi lyckas göra klart något på riktigt blir allt så mycket, mycket mera värt.

 

7. Vet du inte hur du ska göra?

Det finns massor av bra böcker om skrivande. Jag gillar Skriv om och om igen av Ylva Karlsson och Katarina Kuick och Så gör jag: Konsten att skriva av Bodil Malmsten, två fina böcker som är inspirerande på olika sätt. I övrigt är jag förtjust i litteraturvetenskapsböcker, att läsa analyser av andra böcker brukar ge mig massor av idéer. Tre favoriter är Epikanalys: en introduktion av Claes-Göran Holmberg och Anders Ohlsson, Litteraturvetenskap – en inledning av Staffan Bergsten (red.) och Barnlitteraturanalyser av Maria Andersson och Elina Druker (red.).

 

8. Känner du inte för att skriva?

Då kanske du inte ska göra det just nu. Allvarligt talat, inspiration är svårt att pressa fram. Låt manuset vila tills det blir kul igen. Kanske kan du istället passa på att läsa en annan bok i din genre och fundera över vad du gillar och vad du själv hade gjort annorlunda. Det kan också vara läge att fundera ett extra varv på vad du vill säga med din historia. Varför vill du berätta den? Har du en annan berättelse i dig som du hellre vill ägna dig åt just nu? För mig är det viktigt att hjärtat är med när jag skriver, om det inte är roligt blir det aldrig bra.

 

Hur gör ni för att komma vidare när det går trögt? Fyll gärna på med tips i kommentarsfältet!

 

Det här inlägget postades i Anna Ahlund, Debut, Du, bara, författarens hantverk, Inspiration, karaktärer, redigering, skrivkramp, Skrivprocessen. Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Åtta tips till dig som har kört fast

  1. Camilla Linde skriver:

    Toppentips! Hälsar den som tycker det går alldeles utmärkt att kombinera choklad och broccoli!

  2. Mina skriver:

    Jag har lätt för att bli stressad och jag har kört fast för jag vill bara komma vidare.
    Jag skriver bäst när jag är avkopplad och inte har en massa yttre stress som påverkar mig.
    Men det som fungerar för mig är att göra något annat ett tag. Läs en bok, ta en långprommenad, se en film tillsammans med familjen eller helt enkelt gör något som få en på andra tankar.
    Oftast brukar jag efter det hamna i ett skrivflow som är svårt att ta sig ur.

    • annaahlund skriver:

      Bra tips! Fint att göra något annat och få längta lite efter skrivandet istället för att pressa och bli stressad.

  3. Kära Syster skriver:

    Superbra punkter! Och känner väl igen mig i ditt resonemang… 🙂 Men hur kommer det sig att man kan vara både stressad över att vilja bli klar och att inte vilja visa upp för andra förrän det är snudd på perfekt? Helt ologiskt, men jag är likadan och jobbar stenhårt på det där med att släppa taget och låta andra läsa. Plus har nyligen förstått att mitt manus tar god tid på sig. Deal with it, säger det och jag suckar men lyder. Inte mycket annat att göra.

    /Anna

    • annaahlund skriver:

      Sucka och lyda tycker jag låter bra när manuset vill ta tid, jag försöker också göra det 🙂 Sen tycker jag att det blir lättare för varje gång att släppa ifrån mig saker som inte känns färdiga. Jag tror att det handlar mycket om att hitta folk att byta med som också vet att texten kommer att bli shiny sen, även om den inte är klar just nu 🙂

    • annaahlund skriver:

      … och tack! ❤

  4. Pia Widlund skriver:

    Bra tips. Ibland kör man fast, det är bara så. Man kan även tänka åt andra hållet. Varför har jag skrivflow just nu? Har jag gjort något för att påverka att det går bra nu? Det är svårt att göra när man väl har flow men kan vara viktigt att tänka på!

    • Anna skriver:

      Håller med dig Pia! Tror att det är jätteviktigt att stanna upp när man har skrivflow och försöka lägga känslan på minnet. Hur känns det just nu när det går så här bra? Har jag gjort något särskilt? Sitter jag på en särskild plats? Lyssnar jag på nån särskild musik? När det sedan går sämre kan man försöka plocka fram känslan.

      Att dela texten med andra tror jag också är väldigt nyttigt. Tyvärr är jag lite för feg för att dela med mig av min text innan den känns genomarbetad. Skulle verkligen vilja bli bättre på det.

      • annaahlund skriver:

        Åh, det är jättebra att träna på! Efter några slaskvändor blir det mycket lättare. Det känns också skönt att kunna få en ”är jag på rätt spår?”-tanke utan att det måste vara perfekt. När det är skrivarvänner som visar eget också tycker jag att det är lättare att det får vara lite dåligt, eftersom alla vet hur bra det kommer att bli sen 🙂

    • annaahlund skriver:

      Klokt att reflektera över det också, och försöka skapa bra tillfällen! Bra tips.

  5. Vilka bra tips! Håller ju (så klart) med om det här med att dela med andra, det har verkligen revolutionerat mitt skrivande också. 🙂

    Mitt bästa är att kliva bort från tangenterna och röra på sig. Värsta husmorstipset! Jag brukar lägga problemet (”hur ska de komma härifrån till hit?” ”Vad händer egentligen i den här scenen som är så spännande?” ”Hur ska jag få den här konflikten att kännas på riktigt?”) nånstans i baknacken och så ger jag mig ut på en promenad eller en löptur. När de andra tankarna lugnar sig brukar det komma massor av bra lösningar.

    • Anna Arvidsson skriver:

      Älskar att vi kan vara lemonad i öknen för varandra ❤️ Att lyfta ett problem och få både input och frågor är väldigt mycket värt. Annars brukar en promenad med lämplig musik kunna hjälpa mig. Och att plocka upp en favoritbok och läsa en bit.

    • annaahlund skriver:

      Bra tips! Jag gjorde det idag efter att vi hade pratat lösningar, värsta kombon av taktiker! 😀

  6. kuggekugge skriver:

    Vilka fina tips! Det där med tålamodet har varit svårast för mig. En vill ju så gärna att manuset ska bli klaaaaart. Men nu är jag på en sista vända innan jag skickar till förlag och det känns skönt (och rätt!).

    • annaahlund skriver:

      Tack! Jag håller med, tålamodet prövas verkligen i den här processen! Men känslan av RÄTT är verkligen fantastisk. Stort lycka till, jag håller tummarna!

  7. Manuskt skriver:

    Tack. Precis vad jag behövde läsa just nu. /Fastkörd och en gnutta stressad

Kommentera

