Kill your darlings

GB_Karl_Modig_1

Kill your darlings. Döda dina älsklingar. Brutalt uttryck, när man tänker på det. Men så är själva processen (ofta) rätt brutal ändå. Att ta bort favorituttryck som man (råkar) överanvända. Typ skriva saker inom parentes. Det är ju i sig inget fel med att ha favorituttryck, men det är väldigt lätt hänt att man använder de för mycket. Jag, som författare, kanske älskar att beskriva saker på ett sätt som egentligen bara kommer att förvirra mina läsare.

Vi har alla favoriter som vi använder lite för ofta. Fraser, ord, karaktärsvanor. Saker som man själv tycker ser snyggt ut men som ibland inte fyller någon viktig funktion eller som blir upprepande. Redan när jag skrev min första skrivuppgift i högstadiet sa min lärare att jag använde ordet ”så” för mycket.
Jag har försökt att bättra mig, men under redigeringen av min bok blev det väldigt många ”så” som ströks. Några andra ord som jag använder för mycket är ”alldeles” och ”egentligen”. En av mina karaktärer klämde finnar på lite för många ställen i boken. Själv hade jag inget problem med det, men min redaktör påpekade att en läsare nog skulle tycka att det är lite för äckligt.

Jag har precis blivit klar med min bok (i mitt huvud har jag varit klar sen i oktober) men de senaste fyra-fem månaderna har vi redigerat boken och nu i veckan blev den färdig. Det har varit en lång process men nu är vi äntligen framme. Jag säger vi för det är verkligen teamwork som ligger bakom det här. Jag, min redaktör och min förläggare. Det är guld värt att ha ett extra par ögon som läser igenom texten och kan peka på vad som behöver redigeras. Det har gjort att boken har blivit så mycket bättre och verkligen nått sin bästa potential.
Redigeringen är den sista, och enligt mig också den jobbigaste, biten. Men jag tror också att den kan vara den viktigaste. Det är då som boken går från att vara ett hemmasnick till att faktiskt bli en bok. Även om det kommer ta en massa tid och slit så är en rejäl redigering det bästa som kan hända dig.

Har ni några favorituttryck? Vilka? Har ni några tips för att handskas med sina darlings?

 

Det här inlägget postades i Debut, Karl Modig. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Kill your darlings

  1. Maria V skriver:

    Mina karaktärer nickar långsamt ofta. Eller knyter händerna ofta. Vill också gärna lägga till ordet ”ju” ganska ofta men jag hinner stoppa mig redan när jag skriver. Behövs nästan aldrig.

  2. anna skriver:

    Mina karaktärer tänder cigaretter, suckar, ler, nickar och tuggar på underläppen hela tiden. Försöker få dem att dela upp vanorna emellan sig, men är rädd att det ändå är för mycket. 🙂

    • karlmodig skriver:

      Verkligen, det är supersvårt. Ett tips är att ge sina karaktärer varsitt ”ticks” som de håller på med. Drar sig i flätan, biter i läppen etc.

  3. Ethel skriver:

    Jag skriver gärna lite fegt, ett enkelt exempel: ”Hon kände hur hon blev arg” istället för att bara helt enkelt skriva: ”Hon var arg”. Eller att passivisera, jag försöker att komma ihåg att skriva aktivt: ”Hon började springa” blir bättre tycker jag med ”Hon sprang”. Dramatiken stärks om du förstår.

Kommentera

