Ställ era frågor!

Hej!
Vi har en tanke om att det skulle vara roligt att på lördagarna svara på era, läsarnas, frågor istället för våra egna. Så har ni frågor som ni vill ställa till oss är det bara att kommentera det här inlägget! Om det finns tillräckligt med intresse kommer det att bli ett återkommande inslag på bloggen!

Vad tror ni om det? =)

Skriv era frågor i kommentarerna till det här inlägget så svarar på vi dem nästa lördag. Kom igen nu, kör hårt!

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Ställ era frågor!

  1. Susanne Andersson skriver:

    Blev det inget mer med ”Ställ era frågor” på lördagar? Jag hade gärna velat veta ett par saker om att skicka in sina manus till förlagen. Hur gör man om det skulle bli så att fler än ett förlag är intresserade? Och får man själv vara med och göra omslaget till sin bok om man vill det? Jag har redan gjort ett omslag jag gillar till det ena manuset jag skriver på och har en klar bild över hur jag vill att mina kommande böcker (host host optimism är bra sägs det 😉 ) ska se ut. Det låter kanske tråkigt och fantasilöst och förmodligen kommer förlagen inte att gilla det, men jag har fastnat i utseendet på Stephen Kings böcker mellan 1980-1990 när Legenda gav ut dem. De där svarta där endast motivet var olika. Det var så snyggt i bokhyllan. Det stör mig fortfarande att de är så olika nu med en massa olika färger. Jag antar att det framkallar mild OCD hos mig :P. Hoppas någon kan hjälpa mig med lite svar. Jag har frågat ett par ”nya” författare om det här med att debutera och hur det går till, men har inte fått några svar.

    • Jannice skriver:

      Jo, vi vill jättegärna ha in fler frågor! Det blev bara några stycken den där första gången som vi svarade på allt eftersom på lördagarna men inga fler kom in och sen slutade vi efterlysa dem. Men vi tar väldigt gärna emot läsarfrågor så det är jättebra att du skriver. Vi tar din fråga direkt på lördag. Tack! =)

  2. Felicia skriver:

    Hej och tack för toppenbra blogginsatser! Jag har precis skickat in mitt manus till ett par bokförlag, och var såklart extremt noga med att eliminera alla småfel/missar innan. Nu har jag gjort misstaget att gå igenom manuset lite efter att jag redan skickat in det, och har upptäckt ett par grejer som jag missat, inte alls många, men ja, ett par. Tror ni att det kan påverka manusets chanser på något vis? Vet ni om några missar fanns med i era manus som ni fick rätta sen? (Okej, egentligen förstår jag nog själv att om ett manus är tillräckligt bra spelar det ingen roll om det är två kommatecken efter varandra någonstans, men jag är neurotisk och paranoid så behöver bara få ett lugnande svar.)

    Fråga 2
    Kan ni inte berätta lite var och en om exakt hur det gick till när ni fick er bok antagen? Vad gjorde ni när förlaget ringde, vad sa dem, vad sa ni? Hur var första mötet? Vad sas? Var det ett förlag som nappade, eller fler? Osv! Är så kul att läsa om!

    Fråga 3
    Gjorde ni något mer förutom att skicka in manuset och sedan vänta snällt och tålmodigt? Hur lång tid tog det från och med att ni skickat in tills ni fick svar?

    Tack igen för att ni bidrar till en fantastisk blogg! 🙂

    /Felicia

  3. Alva skriver:

    Har ni några tips på hur man kan hitta sin bokidé? 🙂

  4. Elinasbokliv skriver:

    Jag undrar om någon av er skriver ex. en triologi (eller iaf mer än en bok) och om ni isf skriver en, redigerar och försöker ge ut? Eller om någon skrivit hela berättelsen och sedan redigerat första och försökt ge ut? Vad tror ni att för- och nackdelar kan vara med de två olika sätten? 🙂

  5. Ingrid skriver:

    Om man har en nästan färdig roman, men inte vet hur och om man ska (våga) fortsätta.
    Alltså få veta om den är bra tillräckligt.
    Det behövs förmodligen en redigering eller genomläsning innan den skickas till förlag. Hur och var kan man göra det?

  6. Jennifer skriver:

    Hur mycket stöd får ni som debutanter från förlag/agenter – och vilket stöd? Är det upp till er att vara aktiv på sociala medier osv?

    Vill också passa på och säga att det är roligt att följa er! Tack för att ni delar med er av era tankar och upplevelser.

  7. Eva Karlsson skriver:

    Hur förbereder ni er för era respektive debuter? (Lär er allt om att starta eget, går på prata inför publik-kurs, köper jättefin autografpenna och tränar på kvitton och allehanda lösa papper, etc, etc)
    Hur resonerar ni kring releasefester? Är det viktigt? Varför? Varför inte?

Kommentera

