Jag skriver, alltså läser jag

7D__8786 2Jag har hört att det är viktigt att läsa mycket om man vill skriva bra. Det är någonting jag tror helhjärtat på. Inte att det automatiskt innebär att man inte kan skriva om man inte läser, men att man får en hel del skjuts på vägen om man tillgodogör sig stora stycken text. Ordförrådet ökar otvivelaktigt och nog måste det också medföra fler fördelar att studera meningsuppbyggnader och formuleringar som man omedvetet gör när man läser.

Detta borde betyda att jag, med tanke på hur många böcker jag har plöjt, i hela mitt liv har värmt upp inför en eventuell författarkarriär.

Sedan finns det förstås i vanlig ordning en baksida av myntet. När man läser mycket tror jag att man också får en ganska bestämd, om än omedveten, uppfattning om vad det är man uppskattar i böckerna. De bitarna tar man sedan med sig i sitt eget skrivande och det är inte säkert att det alltid är en fördel. Jag har som exempel ganska svårt för omfattande miljöbeskrivningar och alltför detaljerade instruktioner om hur personer ser ut.

När jag läser en bok är jag intresserad av dess handling. Jag läser för att få veta vad som ska hända, hur ett problem ska lösas, om de som egentligen inte förtjänar det ska få varandra i slutet eller vad själva storyn nu kan bestå av. Det jag däremot inte är intresserad av är hur det ser ut där handlingen utspelar sig. Jag bryr mig föga om huruvida gardinerna är blommiga eller rutiga och min puls ökar inte nämnvärt vid en utförlig beskrivning av den av huvudpersonens valda outfit för dagen. Istället skummar jag förbi de delarna, jag kommer på mig själv med att koppla bort vad jag läser medan jag gör det. tråkigt tycker jag det är.

Och dåligt inser jag förstås att det är att jag tycker det. För de är viktiga, de där miljöbeskrivningarna. Fråga vilken lektör eller redaktör som helst. För att man ska få med läsaren i historien är det högst väsentligt att man beskriver omgivningarna så de kan tänka sig in i scenen. Säger de som vet. Själv blir jag mest irriterad och tycker att det tar fokus från handlingen. När jag läser får jag automatiskt upp bilder, jag behöver ingen målarbok tecknad av bokstäver till hjälp för att illustrera handlingen. Och därmed drar jag mig också för att alltför ihärdigt beskriva miljöer när jag själv skriver. Jag vill låta läsaren frammana sina egna bilder och skulle vi jämföra dem enligt vad jag tänkt mig och hur läsarna upplever scenerna skulle det garanterat bli lika många skillnader som det finns läsare.

Varför jag resonerar såhär och om jag är ensam om det har jag ingen aning om men hur det än är med den saken jobbar jag aktivt mot mina instinkter i det här fallet.
Genom paradiset på en spikmatta innehåller därför åtminstone någon färg på tapeter och dessutom förekommer det också ett par WCT-brallor i en scen.

Mer än så törs jag dock inte lova.

Det här inlägget postades i Debut, Genom paradiset på en spikmatta, Jannice Eklöf, Miljöbeskrivningar. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Jag skriver, alltså läser jag

  1. Skriviver skriver:

    För mig kan miljöbeskrivningar vara väldigt viktiga och njutbara, ibland – om de är skickligt skrivna. Och samma sak med karaktärers utseende (dock inga långa beskrivningar, jag vill ha ett par väl valda detaljer). Men jag känner väldigt väl igen den där känslan av att ha så tråkigt när jag läser att jag bara skummar lätt igenom texten, eller bläddrar flera sidor. Så gör jag när det blir lite för mycket action. Slagsmål, uppgörelser, episka strider och utdragna spänningsscener, då tappar författaren mig omedelbart och nästan helt. Och förstås explicita sexscener som i mer erotisk litteratur och där sexet är själva målet med texten (som jag naturligtvis inte läser eftersom jag ogillar det så pass mycket). Jag tycker att det intressanta med det här är att människor är så olika och känner så starkt för eller emot så olika saker. Det finns på sätt och vis en tröst i det, i alla fall för mig. Jag tänker att när jag någon gång blir klar med min bok kommer vissa människor inte att gilla den, och jag skulle heller inte gilla de böcker som de människorna tycker om att läsa, och det är helt okej. Jag tänker att man inte kan skriva för alla. Jag skriver för de som gillar samma sorts böcker som jag gör. Och även om det är viktigt att bli bra på just det där som man är dålig på, så är det inte nödvändigt att bli bäst på det. Det är okej att ha svagheter. Det är något som tröstar mig när jag ibland förtvivlar över att det inte blir bra när jag skriver mina slagsmålscener (för ja, jag har ändå med ett par stycken i mitt manus). Jag kämpar på med det, men det ÄR verkligen svårt att skriva sådant man inte är bra på. Så bra jobbat att du fick till en färg på någon tapet, trots allt! 😉

    /Linda

    • Jannice skriver:

      Haha, tack! En i mitt tycke väldigt vital detalj i manuset… 😉
      Och det är verkligen så. Man kan inte skriva för alla och ju snarare man inser och accepterar det, desto bättre är det. Visst vill man helst att ALLA ska tycka det man skriver är fantastiskt, men det är dessvärre inte realistiskt. Det är ett läge vi bara måste gilla. =)

  2. Cilla skriver:

    Jag känner verkligen igen mig! Jag hoppar helst över beskrivningar av höstlöv och husfasader när jag läser och därmed tyvärr också när jag skriver. Men jag jobbar på det 😉

  3. Anna skriver:

    Skönt att man inte är ensam om det här. 🙂 Tycker också att miljöbeskrivningar är extremt tråkiga. Det enda som funkar är om författaren liksom lyckas väva in dem i saker som händer så att man som läsare inte riktigt märker av dem.

    Det här var ett problem när jag skrev första versionerna av manuset till Ödesgudinnans barn. Det saknades i princip helt miljöbeskrivningar och personbeskrivningarna var ytterst få.

    • Jannice skriver:

      Vad skönt att höra att det inte bara är jag. Jag trodde ju nästan det eftersom det alltid poängteras hur viktigt det är med miljöbeskrivningar. =)

Kommentera

