Gästblogg: Jag heter Kamilla Oresvärd och jag skriver!

indexI mars 2015 debuterade jag med kriminalromanen ”Minnesbäraren” och nu är jag mitt uppe i arbetet med att skriva uppföljaren. I dagens gästblogg funderar jag kring vad det är som får mig att sätta mig ner framför datorn för att producera sida upp och sida ner av stora textmassor.

Att jag har för mycket fritid kan jag stryka direkt. Faktum är att det är det motsatta. Jag har ett krävande jobb, ofta med långa arbetsdagar, en man som reser i jobbet och lämnar markservicen hemma till mig. Tid en bristvara. Ändå väljer jag att lägga en stor del av den på att skriva när jag istället kunde ägna mig åt att annat. Varför?

Är det för att jag drömmer om att få leva författarmyten? Kanske? Jag är dock inte riktigt säker på vad författarmyten är. Är det att vara svartklädd och sitta och pimpla rödvin eller är det att vara uppklädd, dricka champagne och gå på röda mattan? Eller skriver jag för att bli rik och berömd? Låt mig säga så här, om de är spin-off effekter så är de välkomna men de är inga primära drivkrafter. Då finns det antagligen andra, mycket enklare vägar att gå än att skriva böcker.

Är det för att jag vill se mig själv i tryck då? Ja, nu börjar jag närma mig. Självklart vill jag det. Att se sin bok i hyllan hos bokhandeln eller biblioteket är en helt obeskrivligt, underbar känsla och varje gång jag läser en fin recension eller en läsare hör av sig och säger att de gillar vad jag skrivit sväller jag av stolthet. För mig är det solklart att jag vill att så många som möjligt ska läsa det jag skrivit. Ju fler, desto roligare. Eller hur?

Jag har själv alltid läst mycket och från första början älskade jag hur litteraturen öppnade dörrar till nya världar. Från den dagen när jag bestämde mig för att själv ge skrivandet ett försök var jag fast. Jag märkte att mitt eget läsande fick ytterligare en dimension men framför allt upptäckte jag att det var förbaskat roligt att skriva. Det där med att ens karaktärer får ”eget liv” och börjar göra sådant man inte alls trodde om dem var faktiskt är sant och det är både häftigt och lite magiskt när det händer. Sedan finns det naturligtvis också det som är svårt att skriva om. Sorgliga och hemska händelser som ligger väldigt nära. Det som är tungt och svårt men samtidigt viktigt att få ur sig och bearbeta.

Det jag hittills beskrivit är mer än nog anledningar till att vilja skriva men utöver dem finns det faktiskt ytterligare en – och det är också den absolut viktigaste. Att skriva får mig att koppla av. När jag sätter mig ner med datorn i knät och går in i min text går jag ner i varv. Jag kopplar bort måsten och låter mig själv vara i stunden och ingen annanstans. Skrivandet tystar bruset från den inre dialogen och jag fokuserar på här och nu. Att skriva blir nästan meditativt. Och precis där hittar jag min största drivkraft till att skriva. Det får mig helt enkelt att må bra.

Tack Debutantbloggen för att jag fick vara med!

 

index

 

Kamilla Oresvärd är född 1967 i Falun och växte upp i Vänersborg. Sedan många år tillbaka bor hon i Göteborg där också hennes debutdeckare Minnesbäraren – den första delen i en kommande serie om Stina Seger – utspelar sig.

Kamilla har bland annat läst språk och litteraturvetenskap vid Göteborgs Universitet och har under en stor del av sitt yrkesverksamma liv arbetat med kommunikationsfrågor. Mer information finns på www.kamillaoresvard.se

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Gästblogg: Jag heter Kamilla Oresvärd och jag skriver!

  1. Håkan Lindgren skriver:

    Intressant att läsa om din motivation, Kamilla, och vad som får dig att hitta tid när den egentligen inte finns 😉 Jag fungerar precis på samma sätt!

Kommentera

