Säljkonferens, omslag och saker som börjar kännas på riktigt

Anna porträtt 3

Foto: Göran Segeholm

I veckan var jag med på Rabén & Sjögrens säljkonferens för sommarens böcker. Jag var där för att prata om mig och min bok, vem jag är, vad boken handlar om, varför jag skrev den och sånt, och läsa upp ett stycke.

Jag valde att inte ha ett manus, utan att utmana mig själv att hålla presentationen utantill. Jag vet inte hur ni känner, men för mig är det lockande att luta mig tillbaka och lita på text som jag pillat med, ändrat i, och fixat med i massor av varv. Det ger en trygghet, för då vet jag att det blir bra. Nackdelen med skrivet manus är för mig att jag ofta har svårt att lämna det ifall det finns, för om jag har petat med formuleringar blir jag lätt mån om att säga dem exakt som jag skrivit ner dem.

Jag la ganska många timmar på den där presentationen, och jag är glad för det, för det känns som om det blev bra. Dagen innan kändes det kanske lite larvigt att öva in skämt, men när det var skarpt läge var jag glad åt det. Jag kände mig förberedd, och trots att mina knän skakade kändes det som om jag gjorde bra ifrån mig.

Och nu är mitt omslag officiellt! Tada:

Du bara, omslag.jpg

Det är gjort av Sepidar Hosseini, och jag tycker så mycket om det. Jag gillar det ömma och sensuella i bilden, och att den signalerar unga vuxna.

Nu finns boken uppe på Rabén & Sjögrens hemsida! Och den går att bevaka på Bokus och Adlibris. Det känns häftigt. Jag har haft en återkommande fantasi de senaste månaderna som går ut på att jag har hittat på allt, och att jag liksom bara sagt överallt att jag blivit antagen, och att alla gått på det? Men nu står det ju faktiskt där, på hemsidan. Och på Bokus och Adlibris. Och det står tjugofemte maj. Plötsligt blev allt så mycket mer på riktigt.

 

Ahlund, A - Du, bara - 29699517

Säljkonferensbild

Foto: Cecilia Knutsson

 

Folket jag höll min presentation inför var riktiga, häftiga bokmänniskor, som ska jobba för att Du, bara ska nå ut till så många läsare som möjligt. Det kändes så svindlande att stå där på scenen framför en bild av mig själv och prata för dem. Att få se dem le mot mig när jag berättade om boken jag har skrivit. Hur de nickade när jag pratade om att det behövs litteratur där kärlekshistorier med samkönad kärlek inte behöver framställas som ett problem. Att jag vill att unga läsare ska se att det inte handlar om något konstigare än att två människor blir kära i varandra. Kärlek, bara.

Det börjar kännas på riktigt nu. Och det är så häftigt.

 

Det här inlägget postades i Anna Ahlund, bokbranschen, Debut, Du, bara, Författarframträdanden, Författarliv, Omslag, Ungdomslitteratur. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Säljkonferens, omslag och saker som börjar kännas på riktigt

  1. Jag skulle gjort som du med talmanuset och kört så fritt jag kunnat annars klamrar jag mig fast vid det jag skrivit… 😉 Tycker titeln är så himla bra och passande. För att inte tala om att den lockar!

  2. Ida Tidman skriver:

    Vad häftigt! Det är ju sådana här saker man drömmer om när man sitter och skriver och inte riktigt är säker på om man ska våga skicka in till förlag. Ska bli riktigt kul att läsa din bok!

    • annaahlund skriver:

      Tack Ida! ❤ Ja, verkligen en dröm! Vet du hur ditt omslag kommer att se ut? Eller är det färdigt redan?

  3. Skriviver skriver:

    Så himla coolt att det är på riktigt! Det måste varit GRYMT (läskigt) att stå så där och berätta om din bok. Jag förstår precis vad du menar med det där med att ha ett manus när man står och pratar. Det kan kännas tryggt på sätt och vis, men egentligen gör det en bara otrygg just för att man då blir mycket sämre på att improvisera. Jag brukar göra som du också, lägga extra tid på att öva in det jag ska säga muntligen (alltså, inte när jag står någonstans och pratar om en egen bok – för det har ju aldrig hänt, men i liknande situationer…) 😉

    Försökte (förstås) bevaka din bok på Adlibris, men kunde inte hitta den där?

    /Linda

    • annaahlund skriver:

      Ja! Läskigt! Jag stod och vägde fram och tillbaka på fötterna för att det inte skulle synas hur mycket mina knän skakade! Men det var också riktigt häftigt, att få tid liksom avsatt till att berätta om min bok, så cool känsla. Och att få berätta om handlingen och karaktärerna, vad jag tänkt, teman osv, och få läsa högt, riktigt mäktigt.

      Eller hur! Jag ska verkligen göra så mer i framtiden, jag gillade verkligen kontakten med publiken som försvinner lite vid manus. När jag övade kändes det lite som att redigera text i hjärnan, som om jag tog om det flera gånger och slipade till det lite mer för varje gång? Det vore också coolt att bli bättre på sånt.

      Åh, vad glad jag blir! ❤ Den kom upp där igår, så de kanske inte har fått ordning på allt än, men här finns en länk: http://www.adlibris.com/se/bok/du-bara-9789129699517

  4. Camilla skriver:

    Ser fram emot att läsa boken, och sätta den i händerna på mina två ungdomar hemma! Angeläget tema!

  5. Anna skriver:

    Längtar tills boken kommer ut. Det känns bra att fler förlag väljer att satsa på denna typ av litteratur. Jag har alltid trott att förlagen dissar sådant i tron på att målgruppen inte är tillräckligt stor 😛 Bävar fortfarande inför att skicka in mitt manus när det väl är ”klart”, haha.

    • annaahlund skriver:

      Målgruppen ”unga vuxna” är jättestor! Och många som är äldre vuxna har ju också en fäbless för YA 🙂 Jag tycker också att det känns fint att bokförlag vill satsa på normalisering och bredd, så väldigt viktigt.

      Jag tycker inte att du behöver bäva, kör hårt! ❤ Tror att många längtar efter bredd inom flera genrer.

Kommentera

