Skrivruset

IMG_8645En gång skrev jag tiotusen ord på en dag, tiotusentvåhundra för att vara mer exakt (ja, jag tror till och med att jag stannade mitt i en mening för att det skulle bli just det antalet). Det var under NaNoWriMo och jag hade inte planerat det, men stötte på utmaningen på forumet, och utmaningar är som amfetamin för mig. Jag tycker inte om att tävla i lag, men jag älskar att tävla själv, och mot mig själv.

Jag tror att det tog ungefär nio timmar, med några små pauser på tio minuter inräknade, annars var det ett konstant knapprande på tangenter.

Det händer något med min hjärna efter sisådär tvåtusen ord. Jag kopplar om och kopplar på. Kommer in i det där som kallas ”flow” och orden öser ur mig utan att jag behöver tänka. När jag kommer in i det sinnestillståndet är det mer som att läsa en bok än att skriva en bok, eller som att titta på film i huvudet och knappt vara medveten om att filmen samtidigt formulerar sig i text.

Jag är sjukt trögstartad. Jag har hört så många som talar om sitt ständiga sug efter att skriva. Att det nästan ska vara smärtsamt att inte sitta vid tangentbordet. Sån är inte jag.

Ibland går det lång tid mellan mina skrivpass. Allra svårast har jag för de där dagarna då jag bara hinner skriva i någon timme. Då går det riktigt trögt, jag krystar fram varenda mening och språket blir haltande och uppstyltat.

Jag måste få de där långa skrivpassen ibland. De där rekordbrytande när jag helt förlorar uppfattningen om världen omkring mig. Då är det fantastiskt roligt. Då blir det jag skriver riktigt bra. Då blir det så mycket lättare att skriva i några timmar till dagen efter.

Men att skriva konstant i nio timmar är för mig så mycket mer krävande än att utföra ett vanligt jobb under samma tid.

När jag skriver en bok och har flow, då är jag i boken. Det karaktärerna känner, det känner jag också. Det måste jag göra – annars blir allt ihåligt och klingar falskt. Nio timmars skrivrus där jag går från hysterisk förälskelse till gastkramande panik, bottenlös sorg och tårdrypande lättnad tar på krafterna, något enormt faktiskt.

Då kan det dröja ett tag innan jag orkar ge mig in i hela cirkusen igen.

Något jag verkligen sett efter att ha pratat mer med skrivande människor är att det finns så olika sätt att göra saker på. Många säger att man ska se till att alltid skriva en halvtimme om dagen, oavsett vad. Det skulle inte funka för mig.

Jag går oftast omkring och funderar, klurar och finslipar scenerna i mitt huvud, skriver småsaker (som det här inlägget) eller redigerar gamla projekt tills den där dagen kommer då jag har lust och tid att försvinna i några timmar. Just nu väntar jag på en sådan dag. Kanske imorgon?

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Skrivruset

  1. Ping: Kvalitet VS kvantitet | Debutantbloggen

  2. icafischerstrom skriver:

    Vad jag vill att ditt nästa inlägg ska handla om: Kvaliteten på flödet. Jag brukar uppleva att flow är rätt bra text, men tyvärr ibland irrelevant för handlingen, men varit med om många som hamnar i flow och sedan måste kasta allt pga dåligt …

  3. Bente skriver:

    Det fjerde brevet på bloggen är lika intressant och välskrivet som det första. Det skall bli spännande att läsa Forsdansen.

  4. Jag känner så väl igen mig. Har också sådana dagar när jag försvinner in i skrivandet i timmar och att jag behöver längre stunder. Jag kan visserligen komma in i flödet på någon minut, men motståndet att skriva alls är mycket stort om jag har mindre än en timma på mig. Det är väl min lilla gräns antar jag som jag kanske skulle behöva komma över. Men vad för ursäkt finns kvar då för att hellre kolla på ett avsnitt av nån tv-serie, om jag börjar utnyttja halvtimmar till skrivandet? 😉

    • Ida Tidman skriver:

      Vad skönt att jag inte är ensam om att jobba så! Precis, man måste värna om TV-serie-tiden också 😉
      Jag brukar ursäkta det med att jag letar inspiration!

Kommentera

