Lördagsfråga: Hur hittar jag en bokidé?

Vi fortsätter beta av era frågor! Har ni fler kan ni gärna ställa dem i kommentarerna till kommande lördagar. Nästa vecka blir en specialvecka på bloggen, vi kör temavecka på frågan ”Hur gick det till när du blev antagen?”
Stay tuned!

ProfilbildAnna Ahlund: Spännande fråga! För mig brukar det börja med karaktärer, att jag hittar på några personer som känns roliga att hänga med ett tag. Sen brukar jag skriva några scener med dem för att känna efter vilka de är och hur de pratar. Eftersom jag gillar att skriva kärlek brukar jag sen fundera på vem som ska bli kär i vem, och vad problemet med det kan vara, och därifrån brukar det rulla på. Testa att leka lite och se vad karaktärerna hittar på! Ett tips kan vara att inte låsa dig vid att du måste veta från början vad det ska handla om, det kommer du att märka allt eftersom.

 

IMG_8645Ida Tidman: För mig brukar det börja med en scen. Jag får en vision, ser en kort filmsnutt för mitt inre och efter det lär jag känna karaktärerna jag fått en glimt av. Jag kan ju inte hitta på karaktärer utan jag får vackert lära känna de som dyker upp av sig själv. När karaktärerna avslöjar sig för mig brukar filmsnutten utvecklas till en trailer, och efter det rullar det bara på. Före trailern kan jag inte planera någonting för då dör min inspiration. Mitt tips är att ofta utsätta sig för miljöer eller andra faktorer som ”triggar” en. Saker man känner lite extra starkt för. Det kan vara en plats, en låt, en film eller något helt annat.

 

7D__8786 2 - kopia Jannice Eklöf: Mitt råd är: Gräv där du står. Med andra ord, skriv om nånting du känner- och kan relatera till. Jag tror det är lättare att texten kommer farande om man inte behöver researcha varje scen utan redan har skaplig koll på det man skriver om. När du sedan skriver bok nummer två, tre och så vidare kan du lägga mer energi på research och invecklade intriger. Då när du har blivit varm i kläderna, hittat ditt språk och fått lite rutin på skrivandet. =)

 

camilla-linde-portrait-350-square

Camilla Linde: Mina idéer kommer oftast när jag inte är beredd på dem, och med största sannolikhet när jag egentligen inte har tid för dem. Det är som att de små idéjäklarna vet om det.
Så mitt råd är att inte fokusera alltför mycket på att Du Måste Hitta En Idé. Låt den istället komma när du pysslar med annat. Låt den skymta förbi i ögonvrån.
Och följ Känslan.
Om det ändå går trögt kan jag tipsa om att använda det som händer omkring dig. Lek med tankar och skapa scenarier. Varför är det till exempel så viktigt för grannen att stå vid brevlådan och ta emot posten varje dag? Är det för att han är ensam och vill ha sällskap?
Eller för att det bor en liten Cthulhu i hans brevlåda och han har ingen jäkla aning om hur han ska kunna hålla det hemligt?

 

GB_Karl_Modig_1

 

Karl Modig: Oj, svår fråga! Jag säger som de andra att man inte ska fokusera för mycket på att få en egen originell idé. Det är helt okej att ta inspiration ifrån någon annan historia och sen vrida lite på det så att det blir ens egna verk.
Mitt tips: Sno från andra!
Exempelvis brukar jag bli inspirerad av någon häftig scen eller karaktär och sen försöka sätta det i ett annat sammanhang.
Tänk om Furiosa från Mad Max var en superhjälte?
Eller om Anakin Skywalker aldrig blev jedi?
Eller om Snabba Cash utspelade sig under medeltiden?

 

Det här inlägget postades i Debut, lördagsenkät. Bokmärk permalänken.

Kommentera

