Gästblogg: Fråga förläggaren – Ada Wester

_DSC4658
Foto: Ola Kjelbye

 

– Hej Ada! Berätta lite kort om dig och din bakgrund.

Jag har alltid velat arbeta med böcker, ända sedan jag var liten. Och när jag förstod vad ett bokförlag är – så ville jag ha ett! Jag läste litteraturvetenskap och förlagskunskap, jobbade i bokhandel och praktiserade på förlag. Och sedan startade jag ett eget!

 

– Varför startade du Gilla Böcker?

Mitt första förlag, X Publishing, startade jag med Hanna Larsson som jag pluggat med. Efter tre år kände vi att vi ville utvecklas åt olika håll, och samtidigt hade min vän Anna Danielsson Levin nyligen slutat på sitt jobb på filmbolag – så vi började planera ett nytt företag. Vi hade en tydlig bild redan från början; vilken sorts böcker vi skulle ge ut, hur de skulle se ut, och hur vi skulle nå ut med dem. Det var Gilla Böcker.

 

– Gilla Böcker slogs nyligen ihop med Lilla Piratförlaget. Hur kommer det att påverka framtiden?

Jag kommer hinna läsa mer manus! Det är den största skillnaden för mig personligen, att jag har mycket mer tid till själva böckerna, när vi är fler om jobbet att driva företag. Vår utgivning kommer inte att ändras, Gilla Böcker är nu varumärket för ungdomsböcker hos Lilla Piratförlaget, och fortsätter att ge ut de bästa romanerna för unga. För våra författare ger det förhoppningsvis en ännu större trygghet och tilltro till att vi kan ge varje bok det allra bästa.

 

– Vad letar du efter i manus som du får in?

För mig handlar det alltid om tonen i texten. Det tar oftast bara någon sida, och sedan är jag antingen inne i texten och tror att det som händer, händer mig. Eller så känns det som något som någon har skrivit … Om det är en övertygande ton, så går resten att arbeta med, i samarbetet mellan författare och förläggare. Och så gillar jag att känna saker när jag läser, skratta och gråta – gärna samtidigt!

 

– Vad hoppas du få se för typ av manus under 2016?

Något som får mig att skratta och gråta, samtidigt? Och gärna en riktigt, riktigt spännande deckare med en ung huvudperson.

 

– Vad är dina tips till den som jobbar med att ge ut sin bok?

Jag vet att det är lite tjatigt, men: LÄS! Läs om dina favoritböcker och undersök hur författaren gör. Vad är det som gör det så bra? Vilket perspektiv har författaren valt, och vad medför det? Försök sedan hitta någon du litar på, och låt personen läsa din text. Respons är viktigt, även om det ibland kan vara jobbigt. Och när du känner dig redo att skicka din text till förlag, gör ordentlig research. Vilka förlag passar för din bok? Hur tar de emot manus? Sedan gäller det mest att ha lite tålamod …

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Gästblogg: Fråga förläggaren – Ada Wester

  1. Ping: Trettioåtta inlägg | Debutantbloggen

Kommentera

