Min antagningshistoria: Anna

Anna porträtt 3

Foto: Göran Segeholm

Den här veckan kör vi samma tema på våra inlägg: våra respektive historier om hur vi blev antagna. Här kommer min.

Det var sommarens varmaste dag. Min kille och jag hade, en aning omotiverat med tanke på vädret, cyklat en mil för att handla något. Vi var på väg hem och hade landat i skuggan på en pizzeria för att ta igen oss en stund innan den sista etappen. Medan vi väntade på pizzorna slentriankollade jag min mail. Fyra veckor tidigare hade jag skickat in mitt bokmanus till nio olika förlag, och min inbox hade gapat tom sen dess. Mitt ständiga uppdaterande till trots hade jag börjat förlika mig med tanken på att jag inte skulle få svar förrän efter sommaren, för jag hade ju hört att sånt där kunde ta tid.

Men så dök det fram ett mail där på pizzerian, märkt ”manus”. Min första tanke var att det var en refus eftersom det bara gått några veckor, så jag suckade när jag öppnade det. Mina öron började ringa när jag insåg att det här var något annat, när ögonen halkade runt på ord som ”mycket förtjusta”, ”gillar det väldigt”, och att avsändaren hoppades att jag inte redan blivit antagen på annat håll, för att förlaget ville träffas i augusti och prata vidare om utgivning.

Jag fick läsa det flera gånger innan det gick upp för mig varifrån det här mailet kom.

Rabén & Sjögren.

Astrid Lindgrens förlag! Lennart Hellsing! Harry Potter! Tove Jansson! Per Nilsson! Lisa Bjärbo!

Jag visade min kille mailet, vi skålade i ljummet vatten i våra plastglas, sommaren var varm och doftande, och jag kunde inte sluta skratta.

Kontrakt

En dryg månad senare blev jag inbjuden till antagningsmöte i Norstedtshuset. Vi pratade om min bok och mina karaktärer och de coola förläggarna frågade om jag hade några tankar om omslag. När jag gick därifrån var jag helt knäsvag. Det var på riktigt!

Att bli antagen av ett stort förlag var en dröm som slog in. Många har frågat mig vad som gjorde att just mitt manus blev utvalt. Det är sällan så enkelt att det går peka ut en enda sak som varit avgörande, tror jag. Det handlar så mycket om tajming och strävsamhet och tur, men i mitt fall tror jag ändå att det finns en sak som varit avgörande. Eller två. De heter båda Anna.

Under arbetet med Du, bara träffade jag nämligen mina två bästa skrivarvänner, Anna Arvidsson och Anna Jakobsson Lund. Vi började prata i en tråd om normbrytande ungdomslitteratur i en av författargrupperna på Facebook, och ganska snart flyttade vi över vår diskussion till en privat chatt-tråd och startade ett evighetslångt samtal som pågått sen dess.

När de läste Du, bara första gången hade jag skrivit på den i kanske fyra månader. Jag trodde att den i stort sett var klar. Hade de inte haft fräckheten att påpeka att den absolut inte var det hade jag skickat in den då. Och garanterat blivit refuserad. Eftersom manuset inte var klart.

Nu fick jag istället chansen att redigera och skriva om, ändra stort och ändra smått, tänka om, och diskutera med två skarpa skrivarmänniskor som såg hur bra mitt manus skulle kunna bli. De såg att det var en bit kvar tills det var färdigt, men peppade mig att ge manuset den tid det förtjänade för att bli riktigt bra. Annorna läste i flera varv parallellt med att jag läste deras manus, och tillsammans diskuterade vi och hjälpte varandra att förfina. Annorna

Jag redigerade Du, bara i åtta månader till. På antagningsmötet fick jag en komplimang från förläggarna som gjorde mig så glad: de tyckte att manuset kändes så färdigt. De sa att många manus de får skickas in för tidigt, innan de hunnit bli klara.

Alla har sin egen magiska formel. Min är att omge mig med människor som vill min text och mig det allra bästa. För jag kan lova att känslan av att mötas av internetskrik och miljoner hjärtesmileys när en klistrar in en skärmdump av ett antagningsmail i en skrivarchatt-tråd är oslagbar, när de andra varit med hela vägen och delat både tvivel och framtidsdrömmar. Delad glädje är dubbel glädje. Eller, i mitt fall, tredubbel.

 

Jag skrev ett inlägg om det här på vår gemensamma blogg annaskriverunder.se när jag precis skrivit kontrakt, den som vill läsa det kan göra det här!

 

 

Det här inlägget postades i Anna Ahlund, Debut, Du, bara, skicka till förlag, Skrivprocessen. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Min antagningshistoria: Anna

  1. Anna Arvidsson skriver:

    Får gåshud igen och igen och igen när jag läser det här. Så magiskt var och är det ❤

  2. Camilla Linde skriver:

    Det är alltid lika häftigt att läsa om dig och Annorna ❤ Kraften i att göra saker tillsammans liksom!

  3. Elinasbokliv skriver:

    Vad roligt att läsa din historia! 😀 Men jag blev ju självklart lite nyfiken på vad det var för grupp på fb som du är med i! 😉 😀

    • annaahlund skriver:

      Tack Elina! Det var Författare på Facebook, dock valde jag att gå ur den gruppen då jag tycker att stämningen blev så tråkig. Det är knepigt med sådär stora grupper. En grupp jag gillar mycket bättre är ”Ungdomsförfattare”, betydligt trevligare stämning!

  4. annahelgesson skriver:

    Vilken glädje! Du lyser på bilderna och jag förstår din känsla. Det är fantastiskt att få ett ”ja”. Första gången säkert den mest fantastiska. Overklighetskänslan och sedan verkligheten.
    Stort grattis Anna! Jag ska absolut läsa din bok!

  5. annisvensson skriver:

    Fantastiskt och inspirerande! Det visar att det går om man jobbar hårt och kanske ännu bättre om man hittar bra stöd och bollplank längs vägen. Kul att läsa det här inlägget och har redan tidigare läst om de två ”Annorna”. Fint med samarbete och delad glädje. Bra jobbat och jättegrattis igen till kontraktet!

  6. Emmelie skriver:

    Underbart! Det går att känna lyckan genom texten, måste vara en helt magisk känsla att bli antagen! Härligt att ha sådana bra och fina skrivarvänner 🙂

Kommentera

