Min antagningshistoria: Karl

GB_Karl_Modig_2

Var ska jag börja?
På ett sätt började det för väldigt längesen. För ungefär elva eller tolv år sen. En sommar då jag var på mormors landställe långt uppe i Dalarna. Jag vet inte riktigt hur eller varför, men på något sätt skrev jag min första historia där: Harry Potter och det förbjudna trädet (lite fan fiction som det skulle kallas nu).

Och på ett sätt började det i maj 2014, när jag gick skrivarkursen i att skriva skräck, fantasy och science fiction på Skrivarakademien. Som sista uppgift skulle vi skriva ett synopsis och då när vi träffades den 27e maj (min 20-årsdag förövrigt) fick jag så otroligt bra respons att jag bestämde mig för att börja skriva på manuset. Den sommaren såg jag knappt solen.

Sen kom hösten och jag fortsatte på en fortsättningskurs med huvudsakligen samma människor som vårens kurs. Där fick jag fortsatt respons på manuset som jag fortsatte att jobba på fram tills december. Då fick jag en heldag med författaren Anders Fager (som också var läraren i skrivarkursen jag gick på) och han hjälpte mig med den sista redigeringen av manuset.
I efterhand kan jag säga att den hjälpen var ovärderlig.

Sen i slutet av januari skickade jag in manuset och började plugga psykologprogrammet. Och bara två veckor senare fick jag ett svar. Jag satt och pluggade med några från klassen och kunde knappt förstå vad jag läste. En främling hade läst det jag skrivit och tyckte om det! Känslan var obeskrivlig. Jag gick precis tillbaka och läste om mailet och det känns fortfarande helt overkligt.

I mars hade jag det första mötet med Gilla Böcker. Det var både det läskigaste och det roligaste jag gjort. De tyckte om manuset väldigt mycket, men de tyckte inte att det riktigt höll ända fram till slutet. Tillsammans brainstormade vi fram en lösning och sen åkte jag hem och skrev som aldrig förr. I tre veckor var skriva nästan det enda jag gjorde. Jag skickade tillbaka den nya versionen av manuset och väntade en vecka.
Och sen, en månad efter mötet så ringer de och berättar att de vill ge ut manuset.
Jag kunde inte förstå att det var sant, men det var sant. Och nu är det mindre än två månader kvar tills den finns i butik.
Det är så konstigt men så fantastiskt.

Det här inlägget postades i Debut, Karl Modig. Bokmärk permalänken.

Kommentera

