Min antagningshistoria: Jannice

7D__8786 2 “Genom paradiset på en spikmatta” blev till i och med en uppgift på en skrivdistanskurs. Jag började på en historia som skulle bli en ensidig inlämningsuppgift och insåg efter två skrivna sidor att jag varken ville eller kunde korta ner den. Snarare ville jag fortsätta med min berättelse, och därmed var det bara att skriva en ny text att lämna in till kursen. Mitt första bokmanus var fött. Drygt två år senare var det tillräckligt moget för att skickas ut i världen och efter en ordentlig genomgång av förlag satte jag igång. Den första refuseringen kom redan nästa dag och efter några veckor började resten trilla in. Jag var väl medveten om hur liten chansen att bli antagen som debutant är och var hela tiden inställd på att det skulle bli egenutgivning för mig. Visst blev jag besviken för varje refusering men jag var beredd på dem, och framför allt var jag fortfarande så nöjd över att faktiskt ha fixat att få ihop ett helt manus som nu hade möjlighet att bli refuserat. Hela äventyret med att skicka iväg det där alldeles egna manuset, och den nervkittlande väntan som följer var någonting jag längtat så länge efter att få prova på. Det fanns inte en chans att jag skulle avstå från det.

Så kom till slut refuseringen från Piratförlaget, som ändå visade sig vara positiv för min strävan att bli utgiven. De ansåg nämligen mitt manus vara så pass intressant att det fått läsas av en lektör vars omdöme löd: “Med glimten i ögat, en stor skopa humor och känsla för detaljer lotsar författaren till det här manuset oss genom den första småbarnstiden. Huvudkaraktären är sympatisk, man ler och tänker på Mia Skäringer i Solsidan, här finns samma rappa tunga men också värme. Dock blir inte det här manuset tillräckligt unikt för att skapa den där måste-känslan. Jag tycker om manuset, jag tycker det är bra genomfört, fast det hade behövts en ytterligare litterär nivå för att nå ända fram.”

Det här gjorde mig lyrisk, samtidigt som det såklart var bittert att komma så nära bara för att snubbla på mållinjen. Men, faktum kvarstod: Jag hade blivit bekräftad och stärkt i min tro att manuset faktiskt kunde vara värt att ge ut. Strax efter det skickade jag manuset till Leffe Delo på Skrivsidan för lektörsläsning och finslipning. Responsen blev över förväntan och han rekommenderade mig och mitt manus för Lars Rambe på Hoi förlag. Jag åkte till Stockholm för att träffa Lars och några veckor senare fick jag veta att Hoi var intresserat av att ge ut mitt manus. Jag hade därmed lyckats spräcka ett målsnöre och min dröm var på väg att förverkligas. Det var, vilket torde vara uppenbart, en oslagbar känsla som renderade i många tårar och ett antal hysteriska telefonsamtal. Flera dagar senare kom jag fortfarande på mig själv med att gå och dumflina lite var som helst, när som helst. Potentiellt väldigt pinsamt, men jag var ju oj, så lycklig.

Nu är bollen satt i rullning och jag hoppas att manuset filats till att bli tillräckligt unikt för att skapa måste-känsla hos många, många läsare… 😉

Det här inlägget postades i Debut, Genom paradiset på en spikmatta, Jannice Eklöf. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Min antagningshistoria: Jannice

  1. Agneta skriver:

    Kul Jannice! Ser fram emot att läsa din bok. 🙂

  2. Felicia skriver:

    Tack för att du delar med dig av din historia, kul och intressant att läsa! 🙂 Undrar lite över den här första refuseringen, den som kom redan en dag efter du skickat in – vilket förlag var det? Blev bara så nyfiken på vilket förlag som läser nyinkomna manus så himla snabbt!?

    • Jannice skriver:

      Tack själv för att du läser! =)
      Det var Kalla Kulor som refuserade, och det var väldigt väntat eftersom jag egentligen förstod att mitt manus inte riktigt passade in där. Så, jag kan inte tänka mig att de faktiskt läste manuset, de nöjde sig troligtvis med mitt korta synopsis. =)

  3. Sofia Fritzson skriver:

    Vad roligt att läsa, Jannice! Stort grattis!

Kommentera

